Infopryl till varje rum

Berätta om dina pågående projekt.
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av FormerMazda »

manicken skrev: 10 februari 2022, 10:08:30 Om du vill ha mycket mer minne och kräm
än vad Arduino Mega har så finns det även Teensy 4.1
....
Tackar, men detta baseras på ESP32, så jag har redan övergivit arduino för just denna pryl.

Sen kan du nog kanske ha läst om mitt andra projekt till samma hus, där jag använder en MEGA bara för att få en massa I/O.
Men det som sagt, är ett annat projekt i en annan tråd. Som faktiskt är i princip klar. Ska bara byggas mekanisk även den.
Kommer bli ett apparatskåp i källaren med en massa hemsnickrat mög i. Kanske borde skapa mig en samlingstråd för allt jag tänker uppfinna själv till huset..

Angående displayer, jag blev väldigt sugen på TFTn, klart snygg och fanns ju i 1,8", vilket skulle fylla doslocket bättre så att säga.
Fördelarna är fler med att slippa inbränning med mera.
Men, när jag började söka så inser jag att jag är påväg ner i ett till hål av att söka material, köpa och testa, hitta rätt modell och sen kunna köpa samma i flertal med mera.
Min OLED är redan utredd och inköpt. Så jag fortsätter på den.
Inget hindrar mig att ändra i framtiden förvisso.
Användarvisningsbild
manicken
Inlägg: 91
Blev medlem: 10 februari 2006, 14:20:59
Ort: DEGEBERGA

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av manicken »

Ja ESP32 är ju också en trevlig pryl,
har några men har inte direkt hittat något som de ska användas till,
trevligt är att ESP32 även har native SD interface.
finns på mouser tme för typ 40:- vilket är ju väldigt billigt
dock är det ju bara modulen.

Massa IO kan man ju lösa med SPI samt 74hc595 och/eller 74hc165

Borde man inte kunna minska ljusstyrkan på OLED:en och därmed öka livslängden?
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av MiaM »

Klas-Kenny skrev: 10 februari 2022, 08:39:48
överväga klassiska LCD av den typ som användes från cirka åttiotalet fram till för 15-20 år sen
Du menar en riktig "custom" segment-LCD? Är ju en del pyssel och förmodligen inte helt billigt att ta fram en sån.
Nej, tänkte på de där rätt enkla alfanumeriska som väl kör en 5*7-punktmatris med många fasta och några få egendefinierbara tecken. De blir rätt läsbara även helt utan belysning och i det läget drar de extremt lite ström. Det fanns sådana som hade displaydrivkretsen direkt på LCD-glaset och ledarna på glaset var då såpass klena att när man pratade I2C med displayen så fick man inga ack:ar eftersom ledarna var för klena för att vara utgångar, vilket säger en del om hur låg strömförbrukningen var.

Idag verkar denna displaytyp finnas att köpa t.ex. monterad på shield för Arduino, fast då med omvänt polfilter så att default är mörkt istället för ljusgenomsläpp och därmed krav på bakgrundsbelysning (LED) igång konstant.

Vet som sagt dock inte om dessa går att köpa i utförande som är litet nog att passa dosmontage.

Dessa är besläktade med de som är helt custom men är/var en standardkomponent. Tror att drivkretsen var nåt som Hitachi eller Epson tog fram och "alla" andra var kompatibla med.
BJ
Inlägg: 8303
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av BJ »

Tänker du på Hd 44780?
Här finns några modeller, tillsammans med annat:

https://www.electrokit.com/produkt-kate ... splay-lcd/

Men kanske inte tillräckligt små.
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av H.O »

COG (Chip On Glass) är det nog som avses, gissar jag. T.ex:
https://www.buydisplay.com/cog-display- ... -backlight

Vet inte om TTGO T-Display har nämnts, den finns med diverse 32-bitars uC (bl.a ESP32 och RP2040) och några olika displaytyper, TFT, OLED och e-Ink exempelvis. De har även en modell med circulär display som jag kan tänka mig kan passa i en vanlig apparatdosa.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av Henry »

Bra mindre IPS TFT displayer ger helt ok kontrast tycker jag och kan ses ok på avstånd i mitt tycke.

Hade enbart kört TFT för ett sådan projekt pga som sagt nämnda problem med OLED som inte är gjorda för statiska bilder medan TFT klarar det bättre även om inte de klarar av det oändligt länge heller. EInk hade däremot klarat det konstant dygnet runt utan problem och varit perfekt om man velat ha det i ett med batteridrift då det ju inte drar nåt när det visar något och således väldigt strömsnålt, men som sagt enkelt att byta ut i framtiden, dock syns det inte i ett mörkt rum utan att ha belysning implementerat i sig.

Ev tom så att en solcell med en EInk display ev hade räckt för att driva det under dagen samt samtidigt kunnat ladda upp en superkondensator som sedan räckt resten av dagen och natten. Då förstås varit i ett rum med sol alternativ dragit några tunna kablar till närmaste fönster och satt solcellen utomhus i söderläge.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av MiaM »

Det åtminstone fanns chip-on-glass-displayer med I2C-interface med register kompatibla med 44780 (tack för påminnelsen om vad kretsen heter och vad teknologin heter). De tål ju garanterat att köras konstant i många år. Jag har då åtminstone aldrig sett någon form av slitna / ej slitna segment i enklare sjusegmentvarianter av i övrigt samma typ av LCD-display. Tänker typ på miniräknare, diverse kontrollpanaler. inne/ute-termometrar, displayer i bilar osv.

Kanske inte rimligt att få tag på idag.
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av FormerMazda »

Mina detektorer kom redan i fredags förra veckan, men idag har jag haft en uppe på prov här på kontoret, och det är väldans vad känslig den är! :shock:
Sitter två meter bort iallafall, och det räcker jag rör på en arm så triggas den.
Behöver alltså labba med motstånd på paddarna för känsligheten, men den gör det den ska iallafall, och det är ju smått fantastiskt!
Alltså, genom att känna av en förändring av en kroppsdel så triggar den. Genom att en oscillator drar lite mer ström för att stabilisera sig. Eller magi som det förkortas. :D
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av Henry »

Vi har sedan förra året en lysrörsarmatur inne i tvättrummet som har någon sådan sak i sig då vissa sket i att släcka efter sig så det stod tänt under hela natten ibland vilket föreningen fixade på detta vis. Den tänds inte för sällan innan man ens tagit i handtaget på dörren, sjukt känslig. Det är ett fönster bredvid dörren så gissar att vågorna går igenom där för dörren och väggen runt om måste vara ganska ogenomträngliga för den frekvensen.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av Hobbyisten »

Hos oss finns något som liknar en PIR-sensor från Kjelle i miljöstugan/återvinningen, den har lagom känslighet, man vet att man måste ta något/några steg in i stugan i mörkret innan lyset tänds.
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av Mindmapper »

Vi hade en lägenhet inne i stan, för några år sedan bytte de till armaturer med närvarodetektering i trappuppgångar och källare. I källaren satte de armaturerna på vägg. mesta känsligheten mot andra väggen. Gick man på den sidan av gången som armaturen satt på så slog lyset en i ansiktet när man var 1 - 1,5m ifrån armaturen. Gick man på andra sidan tände lampan 2-3m ifrån en, betydligt behagligare.

Inne i lägenheten tände lampan i trapphuset när man gick från sovrummet till toa. Dessa rum var tillsammans med vardagsrummet längst in i lägenheten 3,5m från lägenhetsdörren. Var man än gick i hallen tändes trapplyset. Grannen mitt över tände aldrig trapplyset förrän de öppnade lägenhetsdörren.

Är dekaren för lyset är det väl bra när den reagerar av att man rör sig vid skrivbordet, men när den reagerar när man är i rummet intill är inte lika bra. Är det ett inbrottslarm vill man väl oftast inte att det ska reagera när någon rör sig utanför huset. Det gamla uttrycket "det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder" är tillämpbart även för dekare väljer man rätt typ med rätt riktningskarakteristik blir det bra.
Skriv svar