Sida 2 av 4

Re: Renovering av Inverter Tesla P85

Postat: 15 juni 2021, 15:58:10
av fidde_modboy
Limen skrev: 15 juni 2021, 06:25:58 Häftigt projekt! Ska bli roligt att följa :)

Tack så mycket =) har en Instagram där jag har en liten bygglogg, Teslabimmer2020 :D :tumupp:
svanted skrev: 15 juni 2021, 06:50:13 vad heter igbtna?
Fanns många liknande med lite mer styrka i men jag ville ha likadana som satt för att få likvärdig funktion, AUPS4067D1 600v 120A
Glenn skrev: 15 juni 2021, 08:11:06 Tänkte du regbesiktiga sedan ? Isåfall, hur gör du med drivelektroniken ? enl nuvarande regelverk kan du (tydligen) inte bygga detta själv och afaik finns det ingen som knäckt nån av elbilsboxarna.
Har startat bygget via sfro, Bosse bildoktorn är besiktningsman. Styrkort är inhandlat från Evbmw.com en snubbe i Irland som har ett omättligt behov av att knäcka elbilars styrsystem :D

Då jag ska besiktiga som ombyggt fordon får jag göra hur jag vill egentligen, huvudsaken är att jag kan styrka att delarna kommer från en viss bil(styrka med chassinummer)

Hade jag bara kört via bilprovningen och kört med "motorbyte" så hade detta inte gått pga alla krav på EMC, och det som ställer till det är att alla bilar som tillverkas är Emc testade i komplett produkt och inte på komponentnivå.
cittra49 skrev: 15 juni 2021, 08:49:24 Verkar finnas en firma som säljer styrmoduler för tesla DIY, kanske nåt och kontakta om det kör ihop sig? https://ingenext.ca/ , väldigt kul projekt kommer att följa framgångarna slaviskt :)
Var i kontakt med Ingenext till en början med de ville ha runt 50 lök för ett styrkort som levererades helt utan programvara... Hittade sedan Damien Mgcuire från Irland, han är vår modern tids Elbils "hacker"
danei skrev: 15 juni 2021, 08:56:10
Glenn skrev: 15 juni 2021, 08:11:06 Tänkte du regbesiktiga sedan ? Isåfall, hur gör du med drivelektroniken ? enl nuvarande regelverk kan du (tydligen) inte bygga detta själv och afaik finns det ingen som knäckt nån av elbilsboxarna.
Är det inte exakt den han har lagat? Eller missförstår jag helt vad du menar. Jag gissar att du menar att man behöver kunna visa att man klarar EMC kraven.
I detta fallet så är det bara inverter som gått sönder, detta arbete påverkar inte utgången i regbes. Då det inte finns några krav på EMC via SFRO så kommer detta gå rätt smidigt.

Tesla har sjukt lågt värde på emc störning och är relativt okänsliga mot yttre faktorer då allt är inbyggt i samma kapsling
Glenn skrev: 15 juni 2021, 09:05:29 Vad jag förstår måste alla ingående delar vara CE-märkta, alltså även det som styr motorn.

Teoretiskt sett kan man ju göra som på riktiga bilar, använda godkända komponenter från en annan bil, men det är svårt att plocka ut styrsystemet och få det att funka, och man får inte bygga själv, då återstår att köpa ett dyrt färdigt godkänt(!) som passar till den motorn man tänkte använda, om det finns nåt.

Har en kollega som fightas angående det där just nu.

Det finns en anledning att "alla" godkända elkonverterade bilar man ser har fjuttmotor med kinakontroller.
Jo det är ju just detta som är problemet med att alla tillverkare kör på ett EMC test för komplett produkt och inte testar var sak för sig. Började min ombyggnation med svensk bilprovning men det gick inte som planerat då jag var tvungen att testa bil mot utgående och inkommande störningar vilket hade blivit ett stort och dyrt projekt, därav valet att gå via SFRO, där är det inte riktigt lika hårda krav.

Finns inga nu godkända produkter som har CE märkning då dom skulle behöva innefatta hela systemet i princip...
Glenn skrev: 15 juni 2021, 15:03:02 Drivlina = motor+växellåda i det sammanhanget, och det är för att växellådan (efter nåt visst årtal) är inkluderad i avgasgodkännandet.

Just på egenbyggda fordon kan man nog iofs gå runt det, men motorn måste iaf vara avgasgodkänd och i originalskick.

Vad det gäller elbilar så är det väl en massa andra saker man måste tänka på (kablar i rätt färg osv) men framförallt måste man använda godkända delar, och då dessa inte i dagsläget kan användas komplett från nån elbil vad jag vet är man hänvisad till ett kontrollsystem som är godkänt som lös enhet = dyrt och oftast inte speciellt effekttåligt.

Och då TS tänkte använda en teslamotor, där det vad jag vet inte är nån som lyckats återanvända Teslas styrsystem så frågade jag därför hur han tänkte göra med det, eftersom jag vet andra som byggt och fått problem just där.

Det är alltså inget problem i sej med att använda en motor från en tesla, men du måste ha nåt som styr den som är godkänt.
Då alla elbilar har CE och EMC godkännande på hela bilen så betyder detta att det är omöjligt då bilens chassi är med i EMC konstruktionen som jag förstått det.

Jag har bara plockat dom delar jag vill ha och utgår därifrån

Till motorn har jag valt att använda detta kort från en ingengörsfirma i tyskland, utveklat av Damien Mcguire i Irland. https://openinverter.org/shop/index.php ... duct_id=64

Till min laddare/ dc-dc converter har jag valt att använda ett styrkort från samma snubbe: https://www.evbmw.com/index.php/evbmw-w ... -3-pcs-con

Då batteriet har ett väl fungerande BMS system integrerat i batteri så tänkte jag använda detta, börjar activ balancering så fort man lägger på +12 och gnd. sen tillbaka får man galet massa information via Canbus som jag tillsammans med https://openinverter.org/forum/ håller på att knäcka.
IMG_20210525_162816.jpg

Hoppas detta reder ut några oklarheter :D

Re: Renovering av Inverter Tesla P85

Postat: 15 juni 2021, 16:20:02
av Knut
Bara lite glada tillrop.... Heja heja!!

/Knut

Re: Renovering av Inverter Tesla P85

Postat: 15 juni 2021, 16:30:45
av svanted
men du måste ha nåt som styr den som är godkänt.
godkänd av vem/vilka?

förutom att bilen som bygge måste godkännas av SFRO?

Re: Renovering av Inverter Tesla P85

Postat: 15 juni 2021, 16:33:52
av danei
Glenn skrev: 15 juni 2021, 15:03:02 Drivlina = motor+växellåda i det sammanhanget, och det är för att växellådan (efter nåt visst årtal) är inkluderad i avgasgodkännandet.
Nja, det är ju hela bilen som är godkänd. Inte motor+växelåda

Re: Renovering av Inverter Tesla P85

Postat: 15 juni 2021, 17:17:01
av AndLi
Hur resonerar SFRO om CE märkning? Och därmed emc/emi krav? Hur gör man när man vill placera den på marknaden i.e sälja den?

Re: Renovering av Inverter Tesla P85

Postat: 15 juni 2021, 17:19:37
av danei
Du får inte placera den på marknaden. Dvs. bygga kommersiellt för att sälja. Att sälja den dom begagnad bil är okej.

Re: Renovering av Inverter Tesla P85

Postat: 15 juni 2021, 17:43:46
av Klas-Kenny
AndLi skrev: 15 juni 2021, 17:17:01 Hur resonerar SFRO om CE märkning? Och därmed emc/emi krav? Hur gör man när man vill placera den på marknaden i.e sälja den?
CE-märkning gäller inte bilar eller komponenter därtill.
Där emot E-märkning, med sitt helt egna regelverk kring allt.

Re: Renovering av Inverter Tesla P85

Postat: 15 juni 2021, 18:37:24
av fidde_modboy
Knut skrev: 15 juni 2021, 16:20:02 Bara lite glada tillrop.... Heja heja!!

/Knut
Det kan gå åt ibland =)
AndLi skrev: 15 juni 2021, 17:17:01 Hur resonerar SFRO om CE märkning? Och därmed emc/emi krav? Hur gör man när man vill placera den på marknaden i.e sälja den?
Den kommer inte kunna säljas som ny produkt utan det kommer bli ett ombyggt fordon och kommer bara kunna säljas inom Svea rikes gränser. Kommer såklart att kunna säljas utomlands men då som ej besiktningsbart fordon.

Det Sfro kräver är rätt så mycket, bla dokumentation, Elscheman, "plint-plint" samt dokument som styrker dimensionering av kablar. Sen övergripande förklaring och redogörelse varför jag har valt att göra som jag gjort.
Blev ca 15 A4 sidor. Detta kommer bli första bygget dom besiktiga med endast "OEM" delar, så standard kommer väl sättas efter detta bygg om jag förstod Bosse.

Här tittar batteriets "penthouse" upp under baksätet som på en original modell 3 :D
IMG_20210513_152334.jpg

Re: Renovering av Inverter Tesla P85

Postat: 15 juni 2021, 22:02:20
av ktm_micke
Här finns det att läsa vad som gäller amatörbyggdafordon.
https://sfro.com/images/stories/dok/elf ... _final.pdf

Re: Renovering av Inverter Tesla P85

Postat: 15 juni 2021, 22:44:16
av Palle500
Läcker bygge. Skall bli kul att följa och hoppas du ger oss en film när den är reggad och klar för gatan.
Lycka till.

Re: Renovering av Inverter Tesla P85

Postat: 15 juni 2021, 23:06:23
av Danny
Intressant projekt :tumupp:

Re: Renovering av Inverter Tesla P85

Postat: 22 juni 2021, 17:48:00
av fidde_modboy
Palle500 skrev: 15 juni 2021, 22:44:16 Läcker bygge. Skall bli kul att följa och hoppas du ger oss en film när den är reggad och klar för gatan.
Lycka till.
Danny skrev: 15 juni 2021, 23:06:23 Intressant projekt :tumupp:
Tack så mycket för positiv respons :D

Helgen som gick ägnades åt att göra klart handbroms inkl styrning i form av ett arduino och en motor shield. Satte även dit en smidig lite dc-dc 12v - 5v

Kontrolleras via en momentan tryckknapp, monterad bredvid ny växelväljare.

Vid knapptryck dras motorer åt med 5A vardera till stopp, hade nog räckt med 3A men har sett att de använde ca 5A till jänkare som konverterat till elektriska bromsok.

Vid ytterligare ett tryck så släpper motorer i 1.5 sekund, inget vetenskapligt här utan det är bara uppskattat som ett fungerande värde. Finns även encoder utgång bromsok men det kändes lite overkill.
tesla p brake.jpg
IMG_20210612_155727.jpg
Snapchat-583069891.mp4

Re: Renovering av Inverter Tesla P85

Postat: 22 juni 2021, 21:03:28
av mrfrenzy
Jag hade nog byggt så att strömmen till motorerna är bruten när bilen rullar. Inte så kul om en utgång på arduinon får spel, mjukvaran buggar ur, det blir överbryggning av fukt eller liknande och handbromsen nyper på motorvägen.

(Säg ifrån om det är OT)

Hur är reglerna vid ett sånt här amatörbygge vad gäller mjukvara och hårdvara? Om jag skulle bygga något liknande för en skogsmaskin exempelvis så skulle hårdvaran klara Functional Safety SIL 2 eller SIL 3, operativsystemet skulle vara godkänt med watchdog etc.

Re: Renovering av Inverter Tesla P85

Postat: 22 juni 2021, 21:30:22
av danei
Det är ju en motor som går när bromsen anläggs eller släpps.

Re: Renovering av Inverter Tesla P85

Postat: 22 juni 2021, 21:47:36
av mrfrenzy
Ja exakt, och då måste man ha skydd mot att motorn aktiveras av misstag vid färd, både pga trasig hårdvara och mjukvara, samt yttre störningar och spänningsspikar.