Bästa sättet att börja med AVR?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Bästa sättet att börja med AVR?

Inlägg av Illuwatar »

Jag tänkte börja använda dessa eminenta mikrokontrollers (har haft planer på detta länge) och skulle vilja ha lite tips på enklast (ur inlärningssynpunkt) möjliga programmeringshjälpmedel. Dessutom skall detta vara gratis (hårdvaran behöver ni inte tänka på - tänker utnyttja ISP). Val av programmeringsspråk (C, Basic eller direkt i assembler)? Jag har vana av att programmera i C och Delphi samt att jag har en gång i tiden kodat Motorola-assember (68k).
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

För C-programmering är GCC-kompilatorn till AVR underbar, både gratis och desutom opensource, rekomenderar jag helt klart om det är C du vill programmera i.
Sedan är det ju alltid bra att kunna med assamblern, även om man inte använder det mycket så är man ibland tvungen att slänga in en rad assambler i sitt C-program, eller kolla vad som egentligen händer bakom det där C-kommandot.
För Assamblern kan man använda AVR-studio, innehåller simulator också och för att programmera kretsen så tycker jag att ponyprog 2000 är det bästa programmet, stödjer typ alla kretsar vad jag vet. Båda dessa program finns gratis att ladda ner på www.avrfreaks.net , även GCC finns där. Lycka till!
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Tackar för tipset. AVRStudio och PonyProg har jag redan laddat ner. Jag skall titta närmare på GCC-kompilatorn. Assemblern skall jag förstås sätta mig in i, annars blir det lite svår att köra simuleringar som sagt. Kanske bäst att lära sig asm-biten trots allt. Någon bra bok att rekommendera?
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Tyvär, men mycket finns på nätet. Spana in tex denna sida http://www.avr-asm-tutorial.net/avr_en/ ... index.html förklarar det mesta som är värt att veta om AVR-assamblern.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jag har den här boken

Programming and Customizing the Avr Micrcontroller with CDROM
ISBN: 007134666X

Brukar inte köpa så mycket böcker men den här var faktiskt bra. Finns lite alla möjliga tips i den och man blir inte tvungen att skriva ut hela databladet till sin AVR.

/Johan
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Jag har kollat lite djupare på www.avrfreaks.net och fann denna sida användbar. Det mesta verkar finnas där, inklusive GCC-kompilatorn. Någon som har testat WinAVR?
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

WinAVR består ju av GCC-kompilatorn... det är väldigt smidigt att programmera AVR i C tycker jag.

/Johan
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

WinAVR är väl den rekommenderade officiella versionen av gcc-avr för win32. Så det är den man ska ha om man kör Windows.
Skriv svar