Saknas organister? Fixar jag...

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av magi5 »

Glenn skrev: 19 februari 2022, 16:20:52 magi5: vi har väl redan kommit fram till att det inte är där problemet ligger ?
utan dels en generell brist på organister, och sedan att organisten måste "lära sej" den aktuella orgeln, då alla är olika ?
--

Jag tror att man kan "spela in sig" på en orgel,
över internet idag, med 5G.

MagI
----
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av Glenn »

Det kanske man kan, men nu är väl inte problemet att organisterna inte finns i kyrkan, utan det är brist på dom och man knappast kan förutsätta att dom ska lära sej alla orglar i alla kyrkor.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av Lennart Aspenryd »

På samma sätt som flygledning har skickat ut och kombinerat kan säkert en del göras för Kyrkan också.
Om vi nu skall tänka oss att den skall finnas kvar!
Religion är förkastligt i alla former!
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av Teknikern »

Lasp skrev: 19 februari 2022, 16:00:12 Det var ett nyhetsinslag i SVT för en tid sedan om indraget stöd från Kyrkan.
De menade på att det inte var deras sak att bistå med medel eftersom kyrkan numera är skild från staten!
Det är väl att bita sig i rumpan. Kan inte smaka gott!
Ett av problemen är att det sitter alldeles för mycket gamla gubbar som bestämmer och som dels är livrädda för att ta beslut, dels har sina tre mantran "det kostar väl inget, nån annan får fixa det och så har vi aldrig gjort förr" framför ögonen. Att det blivit manfall kan enbart skyllas på att kyrkan inte hängt med i utvecklingen utan delvis fastnat i forntiden och ve den som kommer med nya friska idéer, det är INTE populärt.
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av magi5 »

--
Är själv ateist men byggnaderna ska bevaras.
Som du sa.
Kan man fjärrstyra flygledartorn är ett piano inga som helst problem.
Och organister kan logga in från hela världen på 5 minuter.
Hur lång tid tar det att spela in sig på en orgel.
Det behöver ju inte vara klassisk musik utan nu tänker vi för dop och vigslar.

MagI
-----
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av Teknikern »

Är själv ateist men byggnaderna ska bevaras
Ja jag är inte heller troende "som man ska" och definitivt inte religiös men har vänner som både är troende "på riktigt" och religiösa och jag dömer ingen så länge dom inte ska pracka på mig nånting. Att jag spelar kyrkorgel eller piporgel som är rätta beteckningen beror enbart på att jag gillar instrumentet och älskar musik, det har inget alls med religion att göra. Det finns ju dom som tror att jag blivit religiös, dom får väl tro vad dom vill lika mycket som att jag spelar vad jag vill, nästan allt låter bra på en orgel, både country, rock, schlager och pop och naturligtvis dom gamla mästarnas verk och jag blandar friskt.

Kyrkan och religionen förresten det var ju godsägarens maktmedel för att hålla sina tjänstehjon på mattan så dom inte skulle börja tänka själva, prästen, länsman och häradshövdingen var ju verkliga maktutövare.
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av magi5 »

---

Jag frågar igen.

Är det någon som vet hur lång tid som behövs för att "spela in sig" på en orgel?
Vi pratar ju nu bara om dop och bröllop.
Inte konserter.

Och vi pratar nu om att "spela in sig" från ditt hem,
med ditt eget klaviatur.
Dvs din egen fysiska uppsättning där hemma.

Kan väl inte ta så lång tid.


MagI
----
Skalis
Inlägg: 72
Blev medlem: 14 maj 2009, 23:24:33
Ort: Strängnäs Aspö

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av Skalis »

Hej!
Får en pensionerad å snart halvdöv orgelbyggare lägga sig i å komma med synpunkter?
Tack. i så fall.....
Ursprungsfrågan å en ev lösning. Varför finns det inga organister å hur kan man spela på distans mha elektronik?

Orgelspelandet i Kyrkan är en komplicerad process med samverkan mellan prästen å församlingen å så orgeln, dvs organisten skall ha koll på allt detta.
Det kan hända tusen å en saker under Gudstjänsten, å käre prästen kan ändra psalmerna i bokstavligt talat sista sekunden. Somliga behöver en modulaaion å en ton för att hitta rät när Prästen skall sjunga sin "Herren vare med eeeder...." Osv.

Nästa steg är orgeln själv. Det finns två grundtyper, el tre. De med sk mekanisk traktur. Rörelsen från tangenten överförs mekaniskt till ventilen som släpper in luften till pipan. Det känner man i fingrarna å man har en sorts tryckpunkts-känsla som gör att man kan nyansera spelet. Men...det var ett men... det kräver massor med övning.
Det andra å vanligast är sk pneumatisk system, Det blir som ett relä, kraften som behövs för att öppna flera ventiler å avlastar fingrarna tas över av pneumatisk servo, enkelt uttryckt. Detta behövs då antalet stämmor, räckor av samhörande pipor ökar. Vid kanske 5 register dragna börjar det gå trögt. Mastodona orglar som tex den av de största i världen, den i Utah, skulle aldrig gå att spela på annat än en tonrad i taget. Slutligen har man löst detta samt den fördröjning som pneumatiken ger med elektriska kontakter i tangenterna.
Hoppsan!
Ja vaddå? Jo tryckkänslan försvinner. Å om vi accepterar att spelet blii inte bättre än vad spelaren samt tangenterna medger så äre okej.
Då kan vi haka på vilken robot eller interface eller internet eller vad som. Rent tekniskt alltså.
I detta läge kan vi diskutera å fundera på alla möjliga lösningar....OM vi bortser från den personliga närvaron i kyrkan under spelet. Kameror via internet i all ära, det funkar inte så lyckat. Sånt har provats, vi pratar inte om ett möte på företaget med Zoom å sånt eller Skype.

De andra aspekterna, att spela en sk koncert på orgeln, inte en Gudstjänst alltså, eller på en orgel tex i Stockholms Koncerthus el motsv det är en helt annan sak. Men även där vill den som ger koncerten öva in sig på instrumentet, likväl som de som spelar på flyger vill öva en del på just det instrument som spelet skall försiggå på. Men det var att ersätta organisten som var en av frågorna. Så vi kan lämna detta därhän.

Så var det då frågan varför finns det inga nya? Tja, försöks att komma in på en Musikhögskola av klass först. Sedan skall man kanske studera på typ Musikakademin Sibelius i Helsingfors, eller kanske i Köpenhamn eller i..... Vem orkar å kan lägga ner åratals av daglig träning på flera timmar för att sedan få en svältlön som organist? Folk orkar inte lära sig spela ens vanligt piano längre. På med en sk "Synt'" som spelar nästan allt själv, håll ner en tangent å det kommer ut en hel orkester, nåja, lite överdrift men ni fattar?

Sammanfattningsvis, det är inget fel med trådskaparens grundtankar men frågan i sig är inte adekvat så att säga. Lösning på ett icke problem eller fel problem.S å vad är det vi skall diskutera egentligen i tråden? Visst det går att fixa allt det där men det blir ingen affär av det hela. En fantastisk å kul å fungerande lösning som har andra problem.

Avslutningsvis , det finns ett antal riktigt stora orglar, ganska nybyggda, senaste i Göteborg tror jag visst, man spelar in det orgelspelaren spelade å kan sedan återge exakt ut på nätet el i radion eller TV osv, det funkar. Men det finns knappt marknad för det. För till syvende å sist, när jag lyssnar på orgeln med mina numera taskiga öron så vill jag sitta i kyrkan-koncertlokalen å uppleva alltihop å känna vibrationer i luften av ljudtrycket. Det kan ingen inspelning å högtalare i världen återge än. Orgelmusikin är ett av de absolut svåraste att spela in pga den enorm dynamiken samt ekot. Att lägga å efterklang i studion kan inte återskapa det fast man försöker, skillnaden hörs, i vart fall av musik -konnässörer med guldöron. Å vanligt folk som lyssnar bara på dunka- dunka, de bryr sig inte om detta överhuvudtaget.

Får jag avsluta med en trevlig o intressant upplevelse/erfarenhet. I Härnösands Domkyrka gavs en "föreställning" med bla Widor 's Orgelsymfoni nr 5 med sin berömda Toccata. Det vibrerade i ryggstödet i bänkarna å det var en helt fantastiskt upplevelse. Medans jag njöt i fulla "drag" så satt min kamrat å mådde illa men vågade inte lämna lokalen. Å den som spelade skulle inte kunna återge det verket utan att ha övat en hel del på just den orgeln å den registreringen. Å snälla, försök inte misshandla Bachs Toccata å Fuga i d-moll med en synt eller en liten orgel "på Fäbovallen".
Tack för ordet.
:wink:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av Glenn »

Lasp skrev: 19 februari 2022, 17:01:33 På samma sätt som flygledning har skickat ut och kombinerat
Fast det har man INTE gjort.
kan säkert en del göras för Kyrkan också.
Det är ju två helt skilda saker.

En bättre jämförelse är ju att en racerförare måste dels vara duktig i sitt yrke, sen måste han ha kunskap och vara intränad med både bil och bana.
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av magi5 »

-----

Vi pratar om att kyrkor får tillgång hela världens organister, med ett sådant system.
Så det öppnar ju upp för fler organister att ta flera jobb per vecka då de slipper resa.
Sedan pratar vi om att stå i kontakt med präst och andra, med kameror och ljud från kyrkan.
Naturligtvis kommer det inte att gå att spela konserter med detta systemet de första 5-10 åren.
Utan först att bara kunna hålla enklare spelningar.
Det blir ju iaf med en live organist man kan kommunicera med.

Med tiden tror jag att man skulle kunna ta fram haptiska klaviatur och knappar som reagerar precis som klaviaturen i kyrkan.
Sensorer på varje tangent och knappar återskapas exakt till dessa specialframställda haptiska tangentbord.

Men som sagt.
Det är en kostnadsfråga. :)

MagI
-----
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av magi5 »

----

Kan vi inte försöka hålla oss till ämnet och diskutera hur man kan bygga ett haptiskt keyboard,
som organister sedan kan ha, för att fjärrstyra spelningar i kyrkor globalt?
Så att organister slipper resa och kan ta många korta och snabba jobb över hela världen från från sitt hem
och på det viset tjäna mer per dag
och att då orglar blir spelade på, i alla kyrkor.
Dvs en organist kan då spela och då på sätt och vis underhålla orglarna.

Service av orglar dröjer nog att kunna fjärrstyras,
tills vi har humanoid robotar som kan fjärrstyras av personal.
Men det kommer nog med tiden.... :)

Så ni som vill diskutera service av orglar kan skapa en ny tråd och sedan skriver ni ett inlägg efter detta
med en länk till er nya orgel service tråd.

MagI
.....
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av Mizzarrogh »

Skriv svar