Liten Jon Boat båt för takräcket lika kursstabil som en tvålkopp i badkaret. Dvs inte alls. Mindre sjöar där sjökort inte existerar och en maxhastighet runt 4knop. Frontmonterad elmotor går bort pga batterier och laddning.
Att färdas 5km till platsen med en sådan båt utan minsta kursstabilitet och en 2-4hk motor är jävlig uttråkande eftersom man måste styra hela tiden. Särskilt i minsta sidvind.
Att göra saker för omständigt så man grejar 30min innan man kommer i sjön är heller ingen höjdare. Inte heller ett ton med pryttlar.
Tänker följande. Knåpa ihop mjukvara till mobil/surfplatta som tar hand om navigering eller använda ekolodets NMEA utgång. Föredrar telefon eller surfplatta för pekskärm, inbyggd kompass, tillgång till karta/flygfoto på helt annat sätt.
Datan sänds över wifi till en ESP som direkt styr ett starkare 10varvs servo. Då har man egentligen allt man behöver. Man vet uppskattad kurs efter kompass, verklig kurs efter GPS och får därefter avvikelse. Och vilken kurs man bör hålla till waypoint. Man har även rodervinkel. Telefonen/plattan sköter all beräkning. Enda kruxet är att den måste vara fixerad mot båten för kompassens skull. Det finns numera idiotstarka 10varvs småservon som väger runt 500gr för typ 300kr. Ett sådant kan lätt sitta permanent monterat på båten eller motorn.
Ett ekolod med inbyggd GPS, waypoints och NMEA utgång funkar det också för då kan man läsa av aktuell kurs från GPS och vilken kurs man bör ha och justera rodervinkel. Förenklat så bör ju typ rodervinkeln justeras typ 0.1 x kursavvikelse med en tidskonstant baserat på avvikelsens storlek och hastighet. Dvs exempel liten avvikelse på typ 1 grad vrider på motorn 0.1 grad var 30 sekund medans 15 grader avvikelse vrider 0.1 grad var 5 sekund. Eller något i den stilen.
Det finns ingen ambition att kursen förväntas vara perfekt stabil. Jag har en gammal kurspilot för segelbåt liggandes där en kompassnål ligger mellan 2st halleffektgivare och skillnaden jämförs i en komparator. Där kommer segelbåten att gå sicksack inom angiven kurs utan automatisk justering för avdrift. Den var tänkt för ett liknande ändamål i min ägo och har faktiskt sista åren före det styrt en utombordare på en Linder 4m roddbåt med utombordare vid trolling. Rodervinkeln kontra kursavvikelse sköts rent mekaniskt genom vridning av kompasshus/elektronik. Men det blir massa krånglande o få till det eftersom avstånd till hjärtstock är baserat på en 7-10 meters segelbåt med en köl som väger 10ggr mer än tvålkoppen.
Redundansen för 3knop i en 11-12 fots plattbottnad tvålkopp är tämligen oviktig eftersom kapten sitter 30cm från rodret med en smörgås i ena handen o kaffemuggen i andra och är bara för lat för att konstant justera kursen på tvålkoppen....