Gps tracker.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2135
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Gps tracker.

Inlägg av l2t »

Någon som har erfarenhet av gps tracker från Swetrack
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Gps tracker.

Inlägg av Klickmans »

Det finns en sån i slutet på denna tråd viewtopic.php?p=1576452#p1576452

Inga som helst problem, 8) den bara sitter där och väntar på att få larma, inga falsklarm alls.

Har testat den under ett halvår, 100% Nöjd.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2135
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Gps tracker.

Inlägg av l2t »

Hade en svag tanke om att du hade köpt något liknande. Jag köpte Maxitracker och håller på att utvärdera den för fullt.
Får dock inte geofence att fungera. Är dock inte helt nöjd med appen. skulle kanske behöva en uppdatering.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Gps tracker.

Inlägg av Klickmans »

@l2t

Staketet fungerer perfekt för mig, så jag kommer inte att byta ut mitt system.

Spårar bra, går ju direkt till mobilerna (även lilla fruns)
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2135
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Gps tracker.

Inlägg av l2t »

Låter bra, nu började dock geofence fungera på min oxå :humm:
Får se om det håller i sig.

Push noticer om larm kan vara lite sega ibland.
Kanske ett system med sms är säkrare istället för Push.
WhyNotOnMars
Inlägg: 120
Blev medlem: 24 december 2015, 11:35:17

Re: Gps tracker.

Inlägg av WhyNotOnMars »

[*] 49:- per månad är ju hutlöst dyrt.
[*] Kommer sluta fungera om företaget läggs ner (antar jag, eftersom man laddar "datatrafik" via dem och jag inte ser något om att köra egen server).
[*] API som enligt hemsidan bara är för företagskunder.
[*] Verkar inte använda end-to-end-encryption.

Men det är väl att de inte är sämre än någon annan och det finns helt enkelt inga vettigare alternativ kanske?
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2135
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Gps tracker.

Inlägg av l2t »

Ett par tior i månaden är inga stora summor kan jag tycka.
Om dom kursar vad händer då? vem vet, jag kanske skickar ett mail och frågar :)
Om det nu finns något bättre än detta så är jag intresserad eftersom jag har ett antal fordon som det möjligtsvis ska monteras i.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Gps tracker.

Inlägg av Klickmans »

Dyrt?

Det vettefan om jag kan skriva under på, för dom pengarna skyddar den ju min investering dygnet runt.
Om företaget skulle gå under så är det ett problem att lösa då, men just nu sover jag gott på nätterna.
Tror inte att mörkerfolket kan ta sig förbi min Tracker, det hjälper ju inte ens att koppla loss batteriet.

Men visst, det finns kanske andra lösningar idag, men jag är Supernöjd!
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Gps tracker.

Inlägg av Henry »

Höll på med att GPS-tracker säkra cykeln och kom snabbt fram till att den strömförbrukningen i vila som som jag ville ha på det hela var inte ens i närheten av vad de vanliga trackerna drog i stand by så de gick alla bort samt att någon bara hade 1 minuts uppdateringsintervall vilket ju är i det närmaste oanvändbart.

Tänkte då göra ett eget system och kom så långt att jag skulle beställa allt jag fått ihop och sätta fast det hela helt osynligt förstås men annat kom i vägen så det blev inte så. Materialmässigt hade det kostat knappa 100-lappen där sedan batterikostnaden hade kunnat blir en 100 - 200 eller så då jag inte ville behöva bry mig om det alls under flera år och således hög kapacitet. Tänkte först använda SAFT eller dylika primär litium batterier men då hade det gått på minst en 600:- så tänkte alkaliska D batterier som visade sig ha samma kapacitet men förstås lägre spänning men gått att fixa med några fler istället till ett billigare pris.

Systemet behövde ett GSM kort för att kunna kontakta min mobil om någon pillar och efter många dagars letandes och jämförandes så hittade jag ett ställe i Sverige som sålde just sådana till sina larm men funkade utmärkt även för annat och det var en typ av kontantkort som var laddat med 349:-. Taxa för SMS var som vanlig standar så 0:59 per SMS och kortet var giltigt i 5 år vilket var precis vad jag behövde och inte bara 1 år som i princip alla andra. Sedan var det bara att uppdatera det på sidan och så hade man 5 år till, väldigt smidigt för något som bara skall vara så att säga. Skulle företaget konka så det inte skulle gå att uppdatera kortet längre så fanns det andra alternativ.
peolah
EF Sponsor
Inlägg: 502
Blev medlem: 22 mars 2010, 02:10:47

Re: Gps tracker.

Inlägg av peolah »

>Exempelvis; om SweTrack Lite används i Sverige, så används alla svenska operatörer som har egna mobilmaster, det vill säga Telia, Telenor, Tele2 & Tre.

GPS-trackers som jag sett använder 2G och 3G. 3G har redan påbörjats fasas ut och 2G skall släckas ner 2025.

https://surfa.se/telia-stanger-ner-2g-och-3g-nat/

Angående 2G så finns hundratusentlas M2M applikationer ute för larm och tex som är aktuellt just nu elmätare.

Alla elmätare med fjärravläsning som nu kör på 2G / 3G skall påbörjas utbyte igen!
Det gäller samtliga aktörer, det söks installatörer just nu för fullt. Min yngsta grabb som är utbildad elektriker är på jobbintervju idag!

https://www.eon.se/mitt-e-on/matarbyte

Spektrumtillstånd för 2G går ut 2025, och sannolikt kommer inte Telia, Tele2 mfl tillåta M2M aktörer att använda deras master.
Så, om man skall investera i en tracker idag så skall man välja 4G teknik.

PS - Jag vet inte om dom som nämnts i tråden verkligen kör på 2G/3G - DS

Jag skulle verkligen fundera om dom som går ut med väldigt billiga erbjudanden inte vill sälja slut på sina lager, om dom finns kvar till 2025 med 2G - knappast troligt!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Gps tracker.

Inlägg av Glenn »

Klickmans skrev: 21 mars 2021, 11:57:29 Det vettefan om jag kan skriva under på, för dom pengarna skyddar den ju min investering dygnet runt.
Om företaget skulle gå under så är det ett problem att lösa då, men just nu sover jag gott på nätterna.
Tror inte att mörkerfolket kan ta sig förbi min Tracker, det hjälper ju inte ens att koppla loss batteriet.
Det är väl bara att rulla in den i en container om man verkligen vill, det har gjorts med lyxbilar som har trackers.

Fanns en tråd på gamla zatzy om nån som hade en dyr "ostjälbar" bil med tracker, när den stals så vägrade först
försökringsbolaget betala ut pengar för bilen var ju omöjlig att stjäla, alltså var det försäkringsbedrägeri.

Efter flera månader så gav trackern en signal, från sydafrika.

Med andra ord, dom hade dragit in bilen i en container, lastat på en båt och skeppat ner dit..


Angående 2G så lär det gissningsvis inte släckas ner 2025 även om det finns ett förhastat beslut, det finns alldeles för mycket intressen av att ha det nätet igång längre än så.
4G är alldeles för dåligt utbyggt, men 3G släcks nog ner däremot då det inte finns samma intresse av at ha det kvar.
peolah
EF Sponsor
Inlägg: 502
Blev medlem: 22 mars 2010, 02:10:47

Re: Gps tracker.

Inlägg av peolah »

Nu har jag nog bättre information om läget för 2G/3G än många andra då jag bla jobbar med larm och övrig m2m.

Kan ge lite info från dokument vi fått ta del av för 2020 från branschorganisationen!

Varför behöver 2G/3G bytas ut?

• När allt fler konsumenter och företag använder mer moderna tekniker sjunker snabbt
användningen och efterfrågan på äldre generationer nät som 2G och 3G. Det här sker
även internationellt och tillverkarna har redan slutat att utveckla de gamla teknikerna.
I förlängningen kommer det därför bli svårt att få tag i utrustning och reservdelar.

• Digitaliseringen har enorm potential att bidra till ett mer klimatsmart samhälle.
Samtidigt måste vi säkerställa att den digitala infrastrukturen minimerar sin egen
miljöpåverkan. Att successivt stänga ner gamla nät som har hög energiförbrukning och
flytta användare och trafik till moderna och mer energieffektiva lösningar är en viktig
del av en hållbar digitalisering

• För att kunna erbjuda trådlösa tjänster med hög kapacitet i hela Sverige krävs stora
mängder frekvensutrymme. Utrymme som idag är en bristvara. Genom att fasa ut
gamla nät frigörs frekvensutrymme för moderna och mer effektiva lösningar.

Är täckningen för 4G & 5G tillräckligt utbyggd för att ersätta 2G/3G?

Sverige har mobilnät i världsklass och täckningen byggs ut kontinuerligt. 4G i har idag en
täckning i Sverige som motsvarar, eller är bättre än, 2G/3G. Detta beror bland annat på att 4G
använder ett lägre frekvensband än 2G/3G vilket ger en bättre yttäckning, framförallt på
landsbygden. Tittar man specifikt på de nya IoT-teknikerna via 4G och LoRaWAN så har de en
väsentligt bättre räckvidd och även batterilivslängd än motsvarande lösningar via 2G/3G vilket
möjliggör nya användningsområden för IoT.

---

PTS har sagt nedanstående i utskick till oss inom branschen:

Det finns inga garantier för att GSM-näten kommer finnas kvar i
framtiden.

Det finns heller ingen garanti för att de som har licenserna ska
driva vidare näten. Tillstånden går ut 2025.

---

Det enda jag tillför är nedanstånde, och är mitt sista inlägg i tråden!

4G/5G (tillståndspliktig användning) och LoRaWAN, Sigfox, BLE och WiFi som är undantagna från tillståndsplikt kommer att ersätta 2G/3G m2m,
marknaden kommer att omöjligöra en fortsatt användning - dvs Larm, Elavläsare, Trygghetslarm byts ut för fullt och marknaden, lönsamheten för operatörerna minskar snabbt!

Sammanfattningsvis, 2G kommer att släckas ner senast 2025 om ingen överklagar operatörernas beslut. Vilket är föga troligt - vi får se vem som får rätt!
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17160
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Gps tracker.

Inlägg av AndLi »

Det är väl inte operatörernas beslut att stänga ner 2G/3G, det är väl PTS som har tidsbegränsat de licenser som operatörerna behöver för att driva 2G/3G nät?
Vilket kommer få som effekt att operatörerna måste stänga ner sina nät..

Och för att återknyta till TS så använder jag https://www.hylte-lantman.com/tk-911-mini-gps-sparare på katten :)
"Enda låga kostnaden som tillkommer är för SIM-kort, gärna kontantkort. (Ej Tre (3), Hallon, Vimla)." vilket väl tyder på att den bara kör 2G
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2135
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Gps tracker.

Inlägg av l2t »

Tror nog att jag skickar tillbaks Maxitrackern, helt perfekt är den inte och appen känns inte riktigt 100 heller.
Hoppas det går bara. Får leta vidare eller så får man kanske bygga en egen så man får den exakt så man vill ha den.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Gps tracker.

Inlägg av Glenn »

Man gör väl samtidigt om licenserna så det mer handlar om band vad jag förstår ?

Men jag tror INTE 2G är nedlagt 2025, men vi får väl se.
Skriv svar