Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av TomasL »

Vad menar du, de uppfyller naturligtvis kraven enligt gällande EMC-direktiv.
Det är väl inget konstigt med det.
Är ingångarna/Utgångarna avsedda för nätspänning, så är de naturligtvis konstruerade för det.
Samma gäller ju omgivningstemperatur och miljö.
Så jag förstår definitivt inte frågan
Sedan finns det ju naturligtvis utrustning som tål ännu mer, dessutom finns det ju säkerhetsPLCer

En PLC är summan av paketet, dvs elektroniken, skalbarheten, standardiseringen, enkelheten att skapa funktioner mm.
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av DanielM »

Jag tänkte mer specfifikt på en produkt t.ex. Siemens Logo. Vad är det som gör denna säker?
Språket är säkrert då den uppfyller en viss standard om hur ett logikspråk ska fungera.
Men är den skyddad mot EMC, transienter osv som kanske får den att starta om, eller stängas ned?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av TomasL »

Vad menar du med "säker" nej det är ingen säkerhetsPLC.

Fortfarande
Den uppfyller gällande EMC-krav.
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av DanielM »

Säker menar jag att man kan lita på den att den inte fallerar. Kan man göra det mot en STM32?
En STM32 kan ju tappa t.ex. stängas ned om man skickar ned en strömspik till GND som passerar STM32 pinnarna. Jag har varit med om detta.
Orsak: Flytta GND till en kant av PCB kortet och jorda där.
Senast redigerad av DanielM 13 februari 2021, 22:32:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av TomasL »

Du kan aldrig någonsin lita på någonting, allting fallerar nån gång.
STM 32, är ju en processorfamilj, och alla processorer kommer att fallera nån gång.
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av DanielM »

Alltså betyder det att om en STM32 har skyddade kontakter för högspänning t.ex. ren enkel analog elektronik.
Då duger denna för att göra exakt det en LOGO klarar av?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14868
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av mrfrenzy »

En säkerhets-PLC fallerar på ett någorlunda förutsägbart sätt och med en sannolikhet som är beräknad och specificeras i databladet. Då kan man designa sin maskin utifrån det för att minska risken för egendom och maskinskada.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av TomasL »

DanielM skrev: 13 februari 2021, 22:33:14 Alltså betyder det att om en STM32 har skyddade kontakter för högspänning t.ex. ren enkel analog elektronik.
Då duger denna för att göra exakt det en LOGO klarar av?
Öh, nej.
STM32 är dessutom fortfarande en familj med troligen flera hundra olika processorer, med olika funktioner, tillverkade av ST
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av DanielM »

Vadå duger inte? Varför inte då?

Jag har använt Logo och jag tyckte den var seg och allt kändes föråldrat. Men den var enkel och passade på en DIN-skena.
Varför kan man inte använda en STM32 istället?
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 249
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av ojz0r »

En LOGO är seg och föråldrad.
Den är tänkt att ersätta en väldigt enkel krets bestående av vanliga relän och tidrelän.
En LOGO kostar ~1000kr, du kommer snabbt upp i den summan med ovanstående komponenter.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av TomasL »

Snälla, STM32 är fortfarande en processorfamilj.
LOGO är en specifik produkt, med specifika funktioner, och med ett specifikt GUI, i vilket du konfigurerar den för de funktioner du vill ha.
Nej, LOGO är inte föråldrad, den gör just det den är tänkt att göra, inget annat.
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av DanielM »

Men en LOGO gör det den ska göra!
Jag tänkte om jag kunde ersätta en LOGO med en STM32, och ändå få samma säkerhet?

TomasL. Jag bryr mig inte om STM32 är en processor familj eller inte. Du vet vad jag menar.
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av DanielM »

ojz0r skrev: 13 februari 2021, 22:50:00 En LOGO är seg och föråldrad.
Den är tänkt att ersätta en väldigt enkel krets bestående av vanliga relän och tidrelän.
En LOGO kostar ~1000kr, du kommer snabbt upp i den summan med ovanstående komponenter.
Tänk på att trots att en LOGO kostar 1000 kr, så har den inte exakt allt som ett fyllt elskåp brukar ha :)
Så man får räkna med 20 tusen för att få ett färdigt elskåp som kan göra X antal saker.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av TomasL »

Vad är säkerhet, du får nog speca detta lite bättre.
Säkerhet kan vara rätt många olika saker, Curiosity, till exempel använde RAD6000, vilken är baserad på PowerPC, RAD6000 är en hyffsat säker processor, om vi pratar kosmisk strålning och liknande.

Och vilken processor i STM32-familjen skall du använda, vilka yttre enheter har du tänkt att lägga till.
Hur skall du få till samma programmeringsmiljö som LOGO använder.

OSV i all oändlighet.

Logon är billigare än motsvarande mekanisk konstruktion.
20k för ett elskåp, tja, det är nog ett rätt enkelt skåp, med några få reläer osv.
Någon halvmiljon till någon mille eller så är väl mer normalt för mig i alla fall.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17160
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av AndLi »

Men om du tror på att du kan göra en mycket bättre Siemens Logo billigare med någon krets ur STM32 familjen, varför inte göra det då?
Det borde ju vara en given succés på marknaden, om nu det du tror på stämmer, tänk att pengar som kommer rulla in, för att du var innovativ och inte lyssnade på gamla stofiler på EF...
Jag är dock tveksam till att det är så enkelt som du försöker få det till, och de där buggarna man viftar bort som nä jag såg nog fel under utvecklingen visar garanterat upp sitt nylle vid fel tillfälle när man har producerat några tusen enheter... Så slarva inte med firmware upgrade funktionaliteten i ditt nya STM32 PLC!
Skriv svar