Usb till Rs485 converter? (s7-200)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Usb till Rs485 converter? (s7-200)

Inlägg av Icecap »

kluraren: Med "generisk" menas att det är en funktion som vilken som helst enhet har, typ "normal". Jag har t.ex. några USB->RS232 av olika fabrikat som alla gör samma jobb utan besvär, ingen av dom har några speciella funktioner.

De är alltså "generiska". Det är ett engelsk ord som är använd: Generic.
Och det betyder typ "basfunktionerna, inget speciellt".
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Usb till Rs485 converter? (s7-200)

Inlägg av bobobo »

Jag tror också det finns många fallgropar (pinout, baudrate, latency etc) innan man för en vanlig usb-rs485 kabel att funka.
Jag är hyffsat säker på att kabeln du ska ha heter usb-ppi.
Nu när det finns så många kopior till klart överkomliga priser istället för Siemens original för x-tusen, så finns det inte mycket anledning att klabba med en standard rs485 adapter.
kluraren
Inlägg: 23
Blev medlem: 2 februari 2021, 18:07:28

Re: Usb till Rs485 converter? (s7-200)

Inlägg av kluraren »

Bra förklarat med generisk. :tumupp:
Är det standard pinout på usb-ppi?

Jag tror aldrig att jag har googlat så mycket på något så ointressant som denna converter tidigare. Jag kan inte få bort den från hjärnan.
Snart gör jag ett worddokument och skriver ner allt så jag inte glömmer bort all termer, plc, ppi, ttl, duplex och fan vet allt.

Ppi? Pixeltäthet? (det måste vara något annat?)

Jag börjar fundera på om inte det lättaste är att bara bygga in hemmabyggen vi redan har i en ny låda.

Efter att ha kopplat rs232 rakt in i maskinen finns ju ännu en parameter som kan vara fel nu.
Är det stor risk att jag brände vår s7-200 då?

Ska leta billig usb-ppi med.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1581
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Usb till Rs485 converter? (s7-200)

Inlägg av Jan Almqvist »

Tips: Börja med att kolla exakt vad för S7-200 det är. Det här med konstiga kablar med dosor på för att programmera är lite forntida. Kanske finns det en Ethernet anslutning?

Om det inte går med Ethernet, kolla i så fall om det ska vara PPI eller MPI/DP och skaffa (eller låna) en riktig kabel.
kluraren
Inlägg: 23
Blev medlem: 2 februari 2021, 18:07:28

Re: Usb till Rs485 converter? (s7-200)

Inlägg av kluraren »

Var en paj usb-port på datorn :doh:
Fick det inte att fungera med de andra usb-portarna i fredags men idag gick det.

Mailade ebso som gjort maskinen.
Det ska vara en siemens rs232-rs485 converter då siemens har 24V DC på rs485 sidan.

Den här har nog många fler år att ge:
IMG_20210208_072000.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar