Vridtrafo i 3Dprintad låda

Användarvisningsbild
DaXiong
Inlägg: 327
Blev medlem: 12 juni 2015, 12:33:26

Re: Vridtrafo i 3Dprintad låda

Inlägg av DaXiong »

Klickmans skrev: 2 februari 2021, 21:47:36 Kan förstå att man ska följa gregelboken, men jag tycker det räcker med sunt förnuft och selleri.
Med detta menar jag inte att man inte ska lyssna in råd, men man måste även lyssna på sig själv.
Själv tycker jag det sunda förnuftet har varit ganska frånvarande i tråden hittills och svenska lagar som ska skydda mot dödsolyckor och bränder brukar vara ganska bra "tips" att följa... De är faktiskt inte bara avsedda att skydda trådstartarens liv utan andras också.
mrfrenzy skrev: 2 februari 2021, 21:45:41 Definitivt går det inte sälja en sånhär apparat på Clas Ohlsson, men det behövs ju inte heller.
Det är laboratorieutrustning som används under övervakning av fackkunnig personal (tillverkaren själv). En transformator är ganska tung och ramlar inte i golvet av sig självt.
Ingen har diskuterat om den får säljas på Clas Ohlson, den är olaglig och får inte kopplas in på elnätet över huvud taget. Den undermåliga isolationen kommer dessutom att vittra av sig själv från fukt och UV-ljus.

Det ger forumet ett lite amatörmässigt skimmer när en admin sitter och försvarar olagligheter med så naiva argument... Låter det lika på bilforum? "Nää bilbälte eller fungerande bromsar behövs inte, jag brukar sakta ner om det kommer ett hinder och kör bara på söndagar".
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Vridtrafo i 3Dprintad låda

Inlägg av mrfrenzy »

Självklart är den olaglig att sälja.

Har det plötsligt blivit olagligt att använda egenbyggda hemmagjorda apparater själv?
Om jag löder ihop en dimmer och sätter i en trälåda måste jag skicka in den på CE-märkning och EMC-test innan jag får använda den på min labb-bänk?
Kanske måste den också provas mot maskindirektivet eftersom det finns en risk rörlig del som man kan klämma fingret på.
Användarvisningsbild
DaXiong
Inlägg: 327
Blev medlem: 12 juni 2015, 12:33:26

Re: Vridtrafo i 3Dprintad låda

Inlägg av DaXiong »

Den måste inte ha CE-märkning men den måste ändå uppfylla ALLA krav som krävs för att få CE-märkningen (eller i detta fall Lågspänningsdirektivet) och den som har byggt konstruktionen måste ha tillräckliga kunskaper för att ha koll på detta.

Alla egenbyggda apparater som t.ex. inte uppfyller isolationsavstånd mellan primär och sekundär sida, som inte uppfyller ALLA krav på skydd mot elchock och brand, som skickar störningar på nätanslutningen, som har ojordat metallchassi, som inte skyddar mot kortslutning osv får EJ kopplas in på elnätet över huvud taget.

Att hitta på egna undantag åt sig själv är inte heller tillåtet, det ska vara riskfritt även om andra personer och husdjur kan komma åt apparaten (oavsett om dessa människor och djur finns hos dig eller inte). Om din trälåda t.ex. inte har dragavlastningar, man kan komma åt strömförande delar genom hål eller om den kan ta eld vid kortslutning får den självklart inte kopplas in.

Självklart får inte vilken klåpare som helst koppla in vad som helst på elnätet, det riskerar andras liv både direkt (elchock) eller indirekt (nerbrunna villor eller flerfamiljshus).
JustNeed
Inlägg: 799
Blev medlem: 7 november 2007, 22:07:01
Ort: 08

Re: Vridtrafo i 3Dprintad låda

Inlägg av JustNeed »

DaXiong skrev: 2 februari 2021, 20:43:32
JustNeed skrev: 2 februari 2021, 18:45:23 Betydligt bättre isolerat än t.ex vanliga glödlampor som förmodligen finns i varenda hem i landet. För att inte tala om alla brödrostar, kupévärmare etc.
Uppenbart har du fel, en brödrost eller kupévärmare tål att tappas i golvet och har ett skyddande hölje som håller mot stötar (och värme). Höljet på en brödrost blir inte förstört och kollapsar av solljus eller fukt som det ovan. En glödlampa ska sitta fast monterad i en armatur som måste uppfylla olika krav.
Bättre isolerad som i att man inte kan komma åt spänningssatta delar.
Kupévärmare kan man lätt trampa sönder, glödlampor tål inte att tappas i golvet och har en armatur som man lätt kan avlägsna lampan från och peta i.

Om du aldrig har sett en brödrost kan jag rekommendera att du kikar i den innan du avgör vad som är uppenbart, ty man kan både se och röra vid tråden som strömmen går igenom.
En het och spännande upplevelse som jag ändå vill avråda dig från.
Brödrosten är självklart laglig men är ändå farlig.
Uppfyller den ALLA säkerhetsregler?
Nej, men den uppfyller de som är relevanta för sin klass av produkter och den tillåter vissa risker för användaren.
Risken för skada på person och egendom är uppenbar och närvarande under hela produktens livstid.

Ett annat roligt exempel är de allströmsmotorer som används i massvis av hushållsapparater bl.a. som använder kol till borstarna.
Kol är ledande, poröst och brandfarligt vilket gör att apparater har viss risk att kortsluta eller till och med börja brinna vid hård användning.
Nyckelorden för att förklara varför det ändå är helt i sin ordning är "normalt bruk" och "skick".

En produkt är aldrig helt riskfri.
Varenda sladdansluten apparat i ditt hem är endast en hamster eller en femåring med verktyg ifrån att bli akut farlig.

Min poäng är att i slutändan handlar det alltid om att användaren ska se till att produkten används på ett säkert sätt

Jag tror att du måste se till grundsyftet med säkerhetsreglerna, att minimera skaderisken med "produkten" under de förhållanden som kan tänkas uppstå under normalt bruk.
Viktigt är alltså: Hur kommer denna användas och vilka förhållanden kan tänkas uppstå och vilka risker kan uppstå med dem?
Det rör sig om apparatur som används inomhus för övervakade tester.
Användaren har goda möjligheter att upptäcka defekter i isolering eller brand.
De risker som finns, ex. bör inte värmas över 50C, ställas i duschen eller i solen eller användas som leksak till en cockerspaniel, är kända av användaren och går lätt att undvika vid normalt bruk.
Det finns möjligheter att stänga ute obehöriga eller varna dem med t.ex klistermärke.

DaXiong skrev: 2 februari 2021, 20:43:32 Brukar du sitta och argumentera i andra trådar och hitta på olika långsökta anledningar till att livsfarliga kopplingar inte ska behöva följa lagar och säkerhetsbestämmelser? Rätt X/Y-kondensator kanske inte behövs? Jorda metallchassi är onödigt? Säkring som utlöser innan det tar eld är överskattat? Om inte. varför är det OK med just den här dödsfällan? För att det är coolt med 3d-printade saker?

Nonsenshypoteser! Jag är för att man jordar, isolerar och säkrar av, men det är stor skillnad på vilken säkerhetsnivå man behöver hålla för utrustning övervakad av en själv och utrustning som ska gå obemannad eller ännu värre, bemannad av någon annan.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Vridtrafo i 3Dprintad låda

Inlägg av Palle500 »

Det finns faktiskt brödrostar som uppfyller svagströmsdirektivet :vissla:
01ED1891-E703-46C5-A18A-5B25D30585F3.png
Smidig brödrost för fyra skivor. Hopfällbar för att ta liten plats vid förvaring. Luta brödskivorna mot stativet på brödrosten och ställ hela över lågan på gasolköket eller grillen.

För övrigt tycker jag att det kan vara bra att varna (men endast ett inlägg) för att vissa konstruktioner kan vara farliga. Just för att man vet inte vem som läser tråden och den kan i sin okunskap bygga likadant med tråkiga följder som resultat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Vridtrafo i 3Dprintad låda

Inlägg av MadModder »

Vridtrafon är inte olaglig någonstans.
Det är en stickproppsansluten apparat byggd i och för personlig hobbyverksamhet. Så länge den inte är en fara för annan person eller annans egendom är den ok att använda.
Den får inte säljas, eller användas av någon annan än konstruktören.
Användarvisningsbild
DaXiong
Inlägg: 327
Blev medlem: 12 juni 2015, 12:33:26

Re: Vridtrafo i 3Dprintad låda

Inlägg av DaXiong »

JustNeed skrev: 3 februari 2021, 02:39:51 Nej, men den uppfyller de som är relevanta för sin klass av produkter och den tillåter vissa risker för användaren.

och TS konstruktion ska uppfylla alla krav som är relevanta för sin klass av produkter vilka är SS-EN 61558-1 Transformatorer, strömförsörjningsdon och liknande - Säkerhet - Del 1: Allmänna fordringar och provning men dessa krav är inte uppfyllda.
JustNeed skrev: 3 februari 2021, 02:39:51 Min poäng är att i slutändan handlar det alltid om att användaren ska se till att produkten används på ett säkert sätt

Jag tror att du måste se till grundsyftet med säkerhetsreglerna, att minimera skaderisken med "produkten" under de förhållanden som kan tänkas uppstå under normalt bruk.
Viktigt är alltså: Hur kommer denna användas och vilka förhållanden kan tänkas uppstå och vilka risker kan uppstå med dem?
Det rör sig om apparatur som används inomhus för övervakade tester.
Användaren har goda möjligheter att upptäcka defekter i isolering eller brand.
De risker som finns, ex. bör inte värmas över 50C, ställas i duschen eller i solen eller användas som leksak till en cockerspaniel, är kända av användaren och går lätt att undvika vid normalt bruk.
Det finns möjligheter att stänga ute obehöriga eller varna dem med t.ex klistermärke.

Nonsenshypoteser! Jag är för att man jordar, isolerar och säkrar av, men det är stor skillnad på vilken säkerhetsnivå man behöver hålla för utrustning övervakad av en själv och utrustning som ska gå obemannad eller ännu värre, bemannad av någon annan.
Nej, nej och NEJ! Du är ute på väldigt djupt vatten nu, att sitta och relativisera risker (allt är farligt) och hitta på naiva undantag åt sig själv är väldigt farligt, så TS ska använda trafon utan att någonsin gå ut i köket eller gå på toaletten? Säkerhet fungerar inte så.

"Bör inte värmas över 50C" - är du allvarlig nu eller? Bara genom att stå i solen kan det bli över 50 grader och självklart ska den klara ett antal timmar på maxbelastning med 253V in och även kortslutning, fel på en lindning etc.

Oavsett så har lagen NOLL och INGET stöd för dina tyckanden och hypoteser, ALLA krav skall uppfyllas för att apparaten ska får nätanslutas. Tvärt om visar man att om man tror man för sig själv kan hoppa över krav på brandsäkerhet och isolation att man inte har de kunskaper som lagen kräver och alltså automatiskt har diskvalificerat sig själv från att få koppla in egna konstruktioner. Självklart får man inte störa grannarnas utrustningar med något som inte uppfyller EMC-kraven eller riskera att bränna ner huset bara för att man byggt något själv, det borde vara uppenbart sunt förnuft (och nu är det lagen).

Dödsfällan uppfyller inte kraven för SS-EN 61558-1 och får inte anslutas till elnätet och det finns inga undantag i lagen som tillåter detta. Svårare än så är det inte.
JustNeed skrev: 3 februari 2021, 02:39:51 Nonsenshypoteser! Jag är för att man jordar, isolerar och säkrar av, men det är stor skillnad på vilken säkerhetsnivå man behöver hålla för utrustning övervakad av en själv och utrustning som ska gå obemannad eller ännu värre, bemannad av någon annan.
Men dina relativiseringar och ursäkter kan användas på allt jag listade. "TS behöver inte sätta in rätt Y-kondensator för han vet själv att det finns exponerade kontakter som plötsligt kan bli strömförande på enheten och annars kan man sätta upp en varning på en klistermärke".
Senast redigerad av DaXiong 3 februari 2021, 06:26:55, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
DaXiong
Inlägg: 327
Blev medlem: 12 juni 2015, 12:33:26

Re: Vridtrafo i 3Dprintad låda

Inlägg av DaXiong »

MadModder skrev: 3 februari 2021, 05:36:42 Vridtrafon är inte olaglig någonstans.
Det är en stickproppsansluten apparat byggd i och för personlig hobbyverksamhet. Så länge den inte är en fara för annan person eller annans egendom är den ok att använda.
Den får inte säljas, eller användas av någon annan än konstruktören.
Sluta sprida felaktigheter:

"För att reda ut vad som egentligen gäller kontaktade vi Martin Gustafsson på El-säkerhetsverket.
[...]
– Om du bygger en elektrisk pryl som ansluts till elnätet med stickpropp så klassas den som en elektrisk produkt och det får du göra för eget bruk, så länge produkten är säker. [...]
Är det någon skillnad på att bygga produkter för privat bruk eller för internt bruk i arbetet?

– Inte egentligen, i båda fallen ska det vara lika säkert. Däremot kan försäkringsbolagen ha andra åsikter.
[...]
– Man är skyldig att se till att den är säker. Inte kan ge en elchock, inte börjar brinna, och inte stör andra prylar. Alla ledande delar, till exempel höljet i plåt, ska vara jordade och kopplas in i ett jordat uttag, så att man inte får elchock vid användningar. Om man har en extern nätdel kan man kanske tänka bort skyddsjorden. När det är 230 V är det viktigt att man inte kan komma åt ledande delar"

https://www.datormagazin.se/2019/laglig ... mmabyggen/

Sen är vridtrafon självklart en fara för andras liv och egendom, inga regler om brandskydd eller isolation uppfylls och om TS bränner ner sin bostad lär andra drabbas.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Vridtrafo i 3Dprintad låda

Inlägg av NULL »

Nu får du nog ta ett djupt andetag och lugna ner dig. Du har helt rätt i att PLA är en dålig plast att använda till transformatorer som brukar vara spec'ade till 70 grader, men i övrigt har du gått i hyperaktivt läge.
Skriv svar