Varför lagar vi elektronik? Även div annat.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Varför lagar vi elektronik? Även div annat.

Inlägg av Mizzarrogh »

Därför att det är kul och av princip som en protest mot slit och släng mentalitet och miljöförstöring.
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Varför lagar vi elektronik? Även div annat.

Inlägg av ASEA »

Ja, och att kunna använda sånt som andra betraktar som skräp.
Visst det finns skräp som är verkligen skräp. Men det döljer sej en del guldklimpar i denna hög ibland.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6974
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Varför lagar vi elektronik? Även div annat.

Inlägg av Teknikern »

TomasL skrev: 31 maj 2023, 18:04:09 Jag reparerar int in adsurbum, uten enbart om jag ser något nöjje i det eller ser en ekonomi i det.
Oftast är det ju så att det i princip aldrig finns någon ekonomi i att reparera pryttlar, då är det snarare nöjet och lärdomen som är motivet.
Så du menar alltså på fullaste allvar att man inte ens ska försöka? Enligt mitt sätt att se saker så är allt man inte behöver köpa utan kan reparera eller återanvända på nåt sätt vinst, generatorn på bilen gav upp, då skulle jag alltså beställa en ny för 3000:- utan att blinka istället för att felsöka och renovera den gamla? Konstigt resonemang.
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Varför lagar vi elektronik? Även div annat.

Inlägg av ASEA »

Det är väl en realistisk bedömning mot den tid man också har till sitt förfogande.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Varför lagar vi elektronik? Även div annat.

Inlägg av Prins Valiant »

Jag försöker reparera det mesta. Igår ett digitalt skjutmått från Biltema, nypris 265kr. Men det fungerar igen. Det känns bra.

Tänker på eltandborstar, Oral-B. Vilket slöseri att slänga dessa då de inte tar laddning längre. Batteri kan man köpa för en hundring. När man har bytt batteri några gånger tar det 20 minuter att montera ett nytt. Jag har tandborstar som haft minst 4 batterier, mekaniken är helt ok. Batteriet är den svaga länken. Slöseri att slänga bra produkter. Jag har sett att i Tyskland finns företag som till rimlig kostnad byter batteri i eltandborste.
Jag finner ett nöje i att hitta reservdelar för att laga tandborsten, dammsugarvindan, trasiga gångjärnen på laptoppen, eller läsa felkod och byta ABS-givare på bilen.
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Varför lagar vi elektronik? Även div annat.

Inlägg av ASEA »

De äldre Oral-b var ju hyfsat lätta att skruva isär, men sen tycker jag att för varje generation så har det blivit allt svårare att öppna dom. + att när väl batteriet är slut så är de oftast slut även i övre lagring i plasten. När de börja sacka så ändra laddrutinerna, ger ofta rejäl livslängdsökning och ökad ork. Betänker man att de kostar 200kr på kampanj så tycker jag ändå att de är rätt bra.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Varför lagar vi elektronik? Även div annat.

Inlägg av TomasL »

Teknikern skrev: 31 maj 2023, 18:26:26
TomasL skrev: 31 maj 2023, 18:04:09 Jag reparerar int in adsurbum, uten enbart om jag ser något nöjje i det eller ser en ekonomi i det.
Oftast är det ju så att det i princip aldrig finns någon ekonomi i att reparera pryttlar, då är det snarare nöjet och lärdomen som är motivet.
Så du menar alltså på fullaste allvar att man inte ens ska försöka? Enligt mitt sätt att se saker så är allt man inte behöver köpa utan kan reparera eller återanvända på nåt sätt vinst, generatorn på bilen gav upp, då skulle jag alltså beställa en ny för 3000:- utan att blinka istället för att felsöka och renovera den gamla? Konstigt resonemang.
Inget konstigt alls, handlar om att göra realistiska bedömningar baserat på ålder, skick, kostnad att renovera ink tidsåtgång samt kostnad för att skaffa något motsvarande fungerande.

Till exempel motorn till min X1a, jag gjorde bedömningen att det inte är lönt att försöka renovera den, då en bra motor kostar 1/4-del av kostnaden för att renovera den befintliga.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Varför lagar vi elektronik? Även div annat.

Inlägg av Mizzarrogh »

Lönt eller inte beror ju helt på hur man räknar sin egen tid.
Personligen ser jag det som en investering i lärande och löpande uppdaterat kunnande om hur saker är uppbyggda.

Skulle det vara arbeten åt en kund på arbetstid så hade det ju varit annorlunda, då blir det ju klart billigare att köpa nytt för billigare saker, men tex generatorn ligger i gränslandet, är den relativt enkel att laga är det lönt, men är det ett fel som är mer tidskrävande att åtgärda är det det kanske inte. Men vad viktigare är är om det kostar kunden arbetstid att laga den, tex om man har en maskin som står stilla i ett företag med utebliven inkomst som följd på grund av detta är det kanske billigare att köpa en ny, tex om man förlorar två dagar med en skogsmaskin ute på jobb, Men arbeten jag gör hemma spelar mindre roll, är det generatorn på traktorn är det för mig billigare och smidigare om jag kan fixa den även om det tar hela eftermiddagen att går igenom allt, även om jag måste beställa hem en ny pga arbeten som brådskar och inte kan vänta så skulle jag ändå laga den gamla om det var rimligt och ha den som reserv.

Edit, ja, tex en bilmotor som inte längre är lönt att laga kan ju ofta vara betydligt mer värd om man skrotar den och säljer den som lösa delar än att köpa en massa grejer för att få igång den igen, detta är ju fall till fall bedömningar man måste göra.
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Varför lagar vi elektronik? Även div annat.

Inlägg av ASEA »

Människor som hävdar att de lagar precis allt går ju ofta på nån form av bidrag och har tiden. Blir lite dubbelmoral när man delvis är försörjd av andra.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Varför lagar vi elektronik? Även div annat.

Inlägg av TomasL »

Om det tar mig ett par timmar för att reparera en pryl som kostar några hundringar att ersätta, så är det enligt mig rätt meningslöst att ens försöka reparera.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Varför lagar vi elektronik? Även div annat.

Inlägg av Mizzarrogh »

Varför måste man gå på bidrag?
Även om man jobbar fulltid har man ju många timmar och hela helgerna fritt om man bor i stan eller i en villa, jag jobbade själv som vanlig anställd förut, jag har aldrig någonsin haft så mycket dötid i hela mitt liv som när jag timjobbade 7-5.

Nuförtiden kan jag skita i vilka tider man måste eller inte måste vara på plats X eller y då jag kan jobba mitt i natten på julafton om och när jag vill, bara man möter kunderna så att man kan snacka och får jobben gjorde i god tid, det är bara att öppna dörren till verkstaden. Suger väl för vissa att de inte kan det. Fan skall jag göra på eftermiddagarna och helgerna annars förutom arbeten? Jag har inget behov av att fylla ut med en massa påhittade måsten, då lagar jag hellre saker när man har dötid. :)
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Varför lagar vi elektronik? Även div annat.

Inlägg av ToPNoTCH »

Det är ju bara du som kan värdera din tid, så ditt synsätt och dina förutsättningar är ju rätt ointressant.
Tråden i sig kunde ju lika bra varit en poll om nu TS är nyfiken på hur folk resonerar.

Ur ett ekonomiskt perspektiv så kan jag åka till jobbet i två timmar istället för att laga allting under 2000:-
Men den tesen bygger på att jag gör det och inte sätter mig framför Netflix istället.

Om man släpper det ekonomiska så kanske vissa av oss tycker lärdomen , tillfredsställelsen att inte bidra till konsumtionssamhället eller rent av utmaningen tillför något.
Det är sällan man exempelvis löser korsord av monetära skäl, så jag ser problemlösning som meditation i många fall.

Men som sagt det finns inget rätt eller fel i denna fråga det är personliga preferenser.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Varför lagar vi elektronik? Även div annat.

Inlägg av Mizzarrogh »

Alla har ju dock inte jobb där man kan välja att jobba mer, många har en fast lön och fasta tider som man inte kan påverka särskilt mycket, har man det är det ju inte särskilt meningsfullt att tänka på det, jag skulle inte heller offra betald arbetstid på det om jag förlorade pengar på det.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6974
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Varför lagar vi elektronik? Även div annat.

Inlägg av Teknikern »

TomasL skrev: 31 maj 2023, 18:46:28

Till exempel motorn till min X1a, jag gjorde bedömningen att det inte är lönt att försöka renovera den, då en bra motor kostar 1/4-del av kostnaden för att renovera den befintliga.
Sen beror det ju också på om man har kunskap, rätta verktyg och maskiner för att ta itu med dylika renoveringar. Bilverkstäderna häromkring förser mig med jobb när dom går bet på nåt och det är nåt riktigt exklusivt i fordonsväg. Jag har sparat mångs sköna tusenlappar åt bilägare då reservdelar inte funnits eller verkstäderna gett upp, allt handlar enbart om vilja och pannben, allt går att lösa. Sen är det ju också en kul utmaning med specialjobb, då gäller inga vanliga tag utan man får tänka till lite och kanske göra nåt specialverktyg som inte finns.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Varför lagar vi elektronik? Även div annat.

Inlägg av ToPNoTCH »

Mizzarrogh skrev: 31 maj 2023, 20:31:46 Alla har ju dock inte jobb där man kan välja att jobba mer, många har en fast lön och fasta tider som man inte kan påverka särskilt mycket, har man det är det ju inte särskilt meningsfullt att tänka på det, jag skulle inte heller offra betald arbetstid på det om jag förlorade pengar på det.
Jag skrev "jag".

Och din tes är ju ju hela poängen. Vi är olika och har olika förutsättningar.
Jag kan välja det, men trots det så sitter jag hellre hemma och lagar en jävla NAD CD-spelare (trots att jag inte äger en CD-skiva) istället för att jobba, för jag tycker det är kul och mediterande.
Men det bygger på mina förutsättningar.

Jag lagar även en del saker åt folk i omgivningen, men helt plötsligt kommer pressen att fixa inom given tid och allt och då försvinner glädjen totalt.
Skriv svar