STM32 har allt - Utom trådlöshet

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
DanielM
Inlägg: 2147
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av DanielM »

När man tittar på vad STM32 erbjuder i sitt utvecklingsprogram så blir man chockad vad mycket det finns. Men dom sakar trådlöshet. STM32 har en WiFi-modul som inte ens säljs längre. Bluetooth har jag sett på vissa utvecklingskort.

Men STM32 verkar inte slösa lägga fokus på att marknadsföra trådlöshet. Istället så marknadsför dom t.ex Ethernet, dvs kabel. Detta finns som val i deras STM32CubeIDE och mycket information hur man startar upp en Socket-server med TCP/IP.

De som satsar på trådlöshet är Kinesiska Espressif som tillverkar ESP01, ESP32, ESP8266 osv eller Sillicon Labs. Espressif's hemsida börjar allt mer och mer lika STM32CubeIDE när det kommer till urvalet av processor. Eller likna och likna, Espressif kopierade bara rakt av

http://products.espressif.com:8000/#/pr ... anguage=en

Jag vill ha WiFi på min STM32 men jag undrar hur bra en ESP är egentligen. Tycker ni jag ska använda ST egna Ethernet-lösning, dvs en klassiska kabelvarianten?

Eller ska man testa om ESP är det kunskap som är värd att kunna, eller bara någon hippster-IoT-lösning som är en icke-standard och kommer vara utgående om 2 år? Jag vill ha det som är industriell standard och kommer alltid finnas där. Helst trådlöst.

En annan sak är att jag kopplar dit en ENC28J60 till min STM32 om jag använder en STM32 som har massa annat jag vill ha, men saknar just ethernet.

Vad skulle ni ha valt om ni vill ansluta en Socket-server med STM32?
1. Använd en ESP32
2. Använd ST egna Ethernet-lösning
3. Använd ENC28J60
Senast redigerad av DanielM 14 januari 2021, 23:51:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 16965
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av AndLi »

Vill man ha radio och Arm är det ju bara att välja någon av alla de andra leverantörer som gör radiochip baserade på ARM... ST har väl tyckt att det inte varit värt att kasta sig in i den konkuransen.

Jag skulle valt en STM32F207, vilket är precis den processor jag använder med ethernet just nu..
DanielM
Inlägg: 2147
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av DanielM »

Jag har hört att WiFi brukar inte uppskattas om det ska vara till system. Mest för att WiFi är något känsligt. Men jag tycker WiFi r det bästa som finns och jag blir deprimerad när jag ser stenåldersmärket Siemens PLC ha en Ethernet-ingång. Då måste man dra en kabel.

Du menar att det är inte dålig idé att kombinera STM32 och en enkel ESP?
Jag värderar att det är bra att kunna fler processorer än bara STM32.

Men frågan är om ESP är värt.

Har din STM32 hemsida osv?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 16965
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av AndLi »

Nä, det är ett rent M2M system...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av mrfrenzy »

Det finns platser i industrin där wifi behövs - mobila maskiner som drivs på diesel eller batteri.

Siemens PLC används sällan i sådana maskiner därför har de endast trådbundet ethernet inbyggt. Det kostar ju nästan inget extra att dra en nätverkskabel bredvid strömkabeln och det ger bara fördelar.
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 244
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av ojz0r »

DanielM skrev: 14 januari 2021, 23:55:47 Jag har hört att WiFi brukar inte uppskattas om det ska vara till system. Mest för att WiFi är något känsligt. Men jag tycker WiFi r det bästa som finns och jag blir deprimerad när jag ser stenåldersmärket Siemens PLC ha en Ethernet-ingång. Då måste man dra en kabel.
Har du varit inne i en industrilokal ?
De brukar inte vara rena fina kontormiljöer där du kan ha IP21 kapslingar liggandes på ett skrivbord.
Det innebär att de oftast sitter monterade i metallskåp bakom en betongvägg där om ett wifi skulle få signal - skulle den vara så osäker att funktionen inte kan garanteras vilket i sig är A och O inom en industri där ett produktionsavbrott kan kosta miljoner i timmen. Då kostar inte en kabel så mycket.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11277
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av Klas-Kenny »

Det finns ju också en kombination.
WiFi't måste inte nödvändigtvis vara *inbyggt* i processorn.

Finns en uppsjö av moduler att välja på. Som kan kopplas till tex. STM32.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14117
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av swesysmgr »

https://www.st.com/en/evaluation-tools/ ... ot01a.html

ST har IoT-noder med Wlan, du kan inte ta en av dem? Eller titta på schemat i manualen, köpa en identisk WLAN-modul och koppla in det på samma sätt för att kunna konfigurera via STM-CUBE?
STM RF module.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
DanielM
Inlägg: 2147
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av DanielM »

Bäste vore som du säger, men denna WiFi modul kan man inte köpa.

:(
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14117
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av swesysmgr »

"Is the ISM4343-WBM-L151 Wi-Fi / BT Combo Module a drop in replacement for the ISM43362-M3G-L44-E/U Serial-to-WiFi Module that adds Bluetooth capability?

Yes the AT Command set is the same for both modules.

We also have a pin compatible module; ISM4343-WBM-L54-C."

https://www.inventeksys.com/iwin/ufaqs/ ... apability/

Ersättaren verkar finnas i lager på t.ex. Digikey. Finns kanske ännu fler kompatibla modeller.
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av Rick81 »

Du hade ju hittat en trevlig spi till wifi modul för ett bra pris i andra tråden...vad var det för fel på den?
DanielM
Inlägg: 2147
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av DanielM »

Jag begrep inte hur man skulle göra. Dessutom så verkar ST ha allt mer kod färdigt, än jag måste bygga allt från grunden.
DanielM
Inlägg: 2147
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av DanielM »

swesysmgr skrev: 15 januari 2021, 16:05:19 "Is the ISM4343-WBM-L151 Wi-Fi / BT Combo Module a drop in replacement for the ISM43362-M3G-L44-E/U Serial-to-WiFi Module that adds Bluetooth capability?

Yes the AT Command set is the same for both modules.

We also have a pin compatible module; ISM4343-WBM-L54-C."

https://www.inventeksys.com/iwin/ufaqs/ ... apability/

Ersättaren verkar finnas i lager på t.ex. Digikey. Finns kanske ännu fler kompatibla modeller.
Nej. Finns inte på lager någonstans.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av Micke_s »

STM32WB har trådlöst gränssnitt.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4073
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av maDa »

Jag tror visserligen inte ESP8266 och ESP32 försvinner på ett tag.

Ett alternativ är ju att förlägga nätverksdelarna på en platform som har alla delarna klara (t.ex som ESP) och sedan utväxla SPI eller I2C mellan din STM32. Detta är vanligare än du tror. Då kan du i framtiden byta trådlösa modulen till vad som är aktuellt på marknaden då.
Skriv svar