Sida 1 av 3

Luxeon

Postat: 11 januari 2004, 01:38:27
av Chrille
Letade efter så starka lysdioder som möjligt och fick upp ögonen för Luxeon.

Så nu undrar jag om någon har använt dessa och i så fall ungefär hur starkt lyser dom?
Behöver man någon form av drivsteg för att få dom att lysa eller är det bara att koppa in dom?

Postat: 11 januari 2004, 10:27:11
av karlstedt
Noterade du att dessa dioder behövde kylas i de allra flesta applikationer.

Postat: 11 januari 2004, 10:59:31
av $tiff
Oj, dom var inte att leka med!

Ta även en titt på www.lsdiodes.com för "vanliga" högintensiva LEDs. Notera priset! TOKBILLIGT!

Dessvärre har ju högintensiva LEDs låg strålningsvinkel, men med det priset kan man ju lätt använda fler och sätta dem i segment...

Postat: 11 januari 2004, 13:04:27
av Chrille
>karlstedt
Jo det såg jag och det känns som jag måste använda en kylfläns för jag vill ju få ut så mycket kräm som möjligt ur lysdioden.

>$tiff
Tänkte först använda mig av deras vita lysdioder på 12000mcd men nu får det nog bli en Luxeon istället. :)

Postat: 11 januari 2004, 13:46:55
av mullemeck
jo vad jag har hört så ska de vara ruskigt starka..

Har för mig att NSR_Martin har köpt en sådan, du kan ju prata med honom..

Postat: 11 januari 2004, 14:36:20
av NSR_Martin
Jupp, jag har en sån! 8)

En röd, den är på 660 000 mcd och har en strålningsvinkel på 70 grader... Den är sjukt stark... Har även en lins till den, jag tror det blir typ 5 graders strålningsvinkel med den på, då kan man stå en vånging upp o lysa ner på marken utomhus en bra bit bort, så blir det en stor fet röd fläck, hehe!

Jag köpte en Luxeon Star, den har en liten kylplatta, sen så har jag en till liten kylfläns som kjell& co säljer för 6kr, det blir inte sådär jättevarmt nu, har iofs inte haft igång den nån längre stud...

Jag har lite problem med att koppla in dom så att det funkar bra, nu har jag ett 12 Ohms motstånd och ett 9v batteri... Det är bara det att motståndet är till för MAX 0,25 watt, nu får det jobba med 2 watt! så det blir tokvarmt! måste fixa ett nytt, men annars gör man precis som med vanliga lysdioder när man ska få den att lysa, ingen drivsteg elelr så behövs, dock så är nog ett effekt-motstånd nästan ett måste...

Men kylningen lär inte vara något stort problem...

Den röda jag har lyser somsagt 660 000 mcd, den är otroligt stark.... Går att lysa upp ett helt rum, hehe... Måste säga att det gjorde ganska ont i ögonen när man råkade titta in i den!! Kunde inte se normalt ii nån sekund, hehe, farligt farligt...

Dom har en vit med, men den lyser "bara" 150 000 mcd, men det lär ju vara tillräckligt!! :)

ELFA säljer luxeons lysdioder, dom kostar ca 120 kr... :D

EDIT: Den jag har ska ha 2,95v och drar 350mA! Dom surplar i sig en hel del, hehe...

Postat: 11 januari 2004, 15:32:10
av Chrille
Det låter ju bra. :)

Jag hade tänkt att bygga ett cykellyse så jag får nog köpa den vita trotts att den inte lyser lika start, inte så bra med rött ljus fram :D .

Har funderat lite på det där med batterierna, för den drar trotts allt en hel del ström. Det bästa alternativet jag kommer på är GP:s NiMH R6 batterier på 2100mAh, vill ju inte heller släpa med mig ett halvt bilbatteri :) .
Någon kanske har något bättre förslag på batteri?

Postat: 11 januari 2004, 16:39:57
av karlstedt
dynamo :D

Postat: 11 januari 2004, 17:19:21
av Motormannen
Skulle vara grymmt att köra den från en dynamo som sagt :D.

Någon som orkar att ta en sväng med cyckeln och multimetern och mäta hur många mA man kan få ut och spänning?

Skulle vara fint med en bild NSR_Martin när du lyser på något.

Postat: 11 januari 2004, 18:04:36
av Robert Nielsen
En dynamo lämnar 6volt växelspänning, Ca 1 Ampere. Eftersom 3W+3W=6W (fram+bak)

P/U=I => 6/6=1

Dock är spänningen uppmätt vid 1 Amperes belastning.



Ett tips är att likrikta och montera en fetekondensator, så man får en jämnare spänning. MEN likriktar man och glättrat ökar spänningen med 40%

6*1,4=8,4 d.vs 8,4 volt.

Postat: 11 januari 2004, 18:54:14
av danei
Spänningen varierar beroendet på vilken typ av generator det är. Men dynamo har jag inte sett på en cykel. Jag tror att det är högre spänning på de två poliga. De har lamporna seriekopplade.

Postat: 11 januari 2004, 19:09:36
av Robert Nielsen
Lamporna är inte seriekopplade som Danei abtyder.

Här är en dåligt ritad bild hur tvåpoliga dynamor är anslutna. Samma sak gäller för enpoliga, då är både fram och bak anslutnatill polen.

Bild

Postat: 11 januari 2004, 20:59:45
av Illuwatar
Lägg en justerbar low-drop spänningsregulator innan dioden (inställd på av tillverkaren angiven spänning) så slipper man alla problem med motstånd och spänningsvariationer hos generatorn.

Undrar om den röda är stark nog för att ersätta glödlamporna i bilens bak/bromsljus? Och om det finns gula, kan dessa fungera som blinkers?

Postat: 11 januari 2004, 21:38:58
av NSR_Martin
Motormannen:

Jag ska se om jag kan fixa fram ltie bilder... Skulle ha ett motstånd som tål 2 watt bara... men jag kanske kan ta nån bild iaf...

Postat: 12 januari 2004, 21:27:09
av Chrille
Man slipper ju tänka på batterier med dynamo men jag tror jag kör med batterier ändå :roll:. Skulle även vilja kunna ta av lyset och det blir lite svårt om jag använder en dynamo :D.

Letade efter en bra låda eller liknande att ha det hela i men det tycks inte finnas någon bra tycker jag.
Funderar på att köpa ett cykellyse som jag sedan slaktar lite och smäller in det hela i det höljet istället.