Billig digital ritplatta efterlyses

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av Spisblinkaren »

xxargs skrev: 11 december 2020, 16:57:25 Både Gimp och Inkscape supporterar mot wacom-plattor, i alla fall de som är USB-sladdanslutna - i Gimp fungerar också tryckkänslighet och det är verkligen som att dra runt med en blyertspenna med ytters svagt till full fyllda linjer eller en stålpenna där bredden ändras med tryck. I Inkscape fungerar också dock inte toning med tryck.

- Med tanke på det sättet TS historiskt gör schemaritningar så borde TS lägga en del krut på att lära sig Inkscape med vektorritning och objekt (och kan skalas om fritt utan detaljförluster) än att gå över till en 'större' och kunnigare Paint (som Gimp eller ännu mer avancerat som Adobe Photoshop) och pixelorienterad ritning... men detta har ju redan avhandlats mer än en gång ;-)

En sak att komma ihåg är att plattorna arbetar med absolut-positionering (kommer inte ihåg om det gick att växla till relativ - har inte plattan hemma för att kolla det just nu, men har för mig att det gick att växla) och det kan vara väldigt ovant och knöligt att komma igång med om man är van vid hur mus fungerar och det kan rent av kännas motigt att börja med det och svårt att uppnå något vettigt kvalitet i användning tillräckligt fort då till skillnad från mus (med otaliga 'träningstimmar' bakom sig) och helt annan grepp än med penna så är det svårt att göra pennrörelser med precision och samtidigt att titta på skärm utan att titta på penna samtidigt och det ser ut som man är 5 år med fetkrita igen till en början - det gäller att inte ge upp och det är rätt många timmar träning på motoriksidan innan det hela börja gå smidigt igen.

Det att tänka på när man skall spendera tusenlappar på en platta, att det inte är drömlösningen för ritandet som man kanske trodde först utan kräver en del ritande och tränande innan det börja bli 'värt' mer än att gå via mus så att säga.
Jag vet inte om jag missuppfattat det här men min tanke var att man FYSISKT ser vad man ritar på ritplattan, att sitta och stirra på datorn när man ritar nån helt annan stans är väl ganska självklart en inlärningströskel.

En inlärningströskel som jag både tycker är onödig och jobbig.

MVH/Roger
PS
Lite knepigt hur Ni inte kan se vad jag säger, jag skiter väl i vilka ritprogram det finns för jag vill liksom bara skicka en kladd till EF (istället för mecket med att fota). Men nej nåt sånt verkar inte mjukvaruindustrin förstå :) Än en gång hävdar jag att digitalt kollegieblock är bäst men vi har redan avhandlat det ämnet.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14190
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av swesysmgr »

Med Wacom-lösningen Palle500 länkade till ser du direkt vad du ritar på pappret. Ritplattan har du under och den känner av vad som ritas och skickar det till datorn.

Finns även lösningar liknande läsplatta där du ser vad du ritar på en skärm i plattan.

Gå till Inet eller Webhallen och se om de har ett demoex ute du kan testa på och se vad du gillar.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av Glattnos »

Det är faktiskt inte alls så hög inlärningströskel som man kan tro. I alla fall på Wacom plattorna så ser du en punkt på skärmen(som följer pennans placering på ritplattan). Dom flesta tittar på pennspetsen när dom skriver/ritar med penna och papper, den spetsen blir nu punkten på skärmen, sätter du ner pennan så blir det ett streck, trycker du hårdare blir linjen kraftigare, lyfter du pennan så ser du åter igen bara punkten/spetsen. Kan man rita på ett papper så kan man rita på en ritplatta.

Sen om du alltså vill rita direkt på en skärm så är det du behöver nått liknande iPad eller MobileStudio som jag har och länkade till förut. Sen är det så att du oavsett vad du väljer även måste ha någon typ av mjukvara, finns säkert mycket simpla lösningar där man knappt märker att det finns en mjukvara men det är inget jag vet om i så fall.
Här är en film jag gjort om två olika rit-skärmar:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av Spisblinkaren »

swesysmgr skrev: 11 december 2020, 19:28:27 Med Wacom-lösningen Palle500 länkade till ser du direkt vad du ritar på pappret. Ritplattan har du under och den känner av vad som ritas och skickar det till datorn.

Finns även lösningar liknande läsplatta där du ser vad du ritar på en skärm i plattan.

Gå till Inet eller Webhallen och se om de har ett demoex ute du kan testa på och se vad du gillar.
Nu vill jag gå lite mer försiktigt fram.

För det första, jag kan inte se tuben så ni behöver inte bifoga sånt, tack.

För det andra är jag intresserad av det här påståendet:
Med Wacom-lösningen Palle500 länkade till ser du direkt vad du ritar på pappret. Ritplattan har du under och den känner av vad som ritas och skickar det till datorn.
Jag har alltså ritplattan "under" (pennan då eller?) och den känner av vad som ritas (klockrent) samt skickar det till datorn.

Men vänta nu, jag har inte bett om att kontinuerligt/löpande/streamandes (vad säger man på datorspråk för att folk ska förstå?) mitt kladd till datorn.

Jag vill kladda klart på en platta där jag fysiskt ser vad jag kladdar ner och när jag är klar (obs) så vill jag trycka på SAVE varvid kladdet sparas i nån mapp så att jag kan skicka mitt kladd till Er.

Om man kunde göra på liknande sätt skulle (teknisk) kommunikation underlättas avsevärt vad gäller förståelse för vad man kacklar om, är Ni med :)

Jag vill alltså inte ha nån "dummy-platta" att skriva på som datorn hela tiden tolkar, det är bortanför min poäng.

Det är ungefär som om jag måste titta på bankens dator för att signera en överföring, jag vill ju bara se vad jag skriver på själva plattan och det liksom räcker.

MVH/Roger
PS
Jag fattar inte varför Ni inte förstår vad jag säger, jag har dock blivit anklagad för att vara "dumsmart" modell vad Will Smith säger i filmen I Robot till hon som är så superkunnig på robotics dvs "You are the stupidest smart person I've ever met" :D
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14190
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av swesysmgr »

Länkarna till Mediamarkt och Inet kan du väl se? Synkning sker när du trycker på en knapp med den modell Palle500 länkar till på föregående sida. Pappret du ritat på har du också alltid kvar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kunde inte se mediamarkt men jag kunde se inet.

Kort kommentar, man ser inte vad man skriver :doh:

Varför fattar Ni inte vad jag menar?

MVH/Roger
PS
Det ska ju stå på själva pattan man skriver på vad man skriver, är det verkligen så korkat och svårt att förstå eller uppskatta?
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av Glattnos »

rogerk8 skrev: 11 december 2020, 20:12:34Jag vill kladda klart på en platta där jag fysiskt ser vad jag kladdar ner och när jag är klar (obs) så vill jag trycka på SAVE varvid kladdet sparas i nån mapp så att jag kan skicka mitt kladd till Er.
velo.jpg
Detta är alltså ritat med penna direkt på skärmen på min Wacom MobileStudioPro.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av Spisblinkaren »

Ja, det är PRECIS så jag vill göra :D

Nu får du datorskickliga man gärna förklara hur du bar dig åt :)

MVH/Roger
PS
Men detta
Detta är alltså ritat med penna direkt på skärmen på min Wacom MobileStudioPro.
innebär att allt är länkat till datorn, alltså? DVS du kan inte rita klart på din ritplatta INNAN du dumpar den till datorn för allt sker "online", eller?
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av Glattnos »

Nu är det så, att just MobileStudioPro är en dator som är inbyggd i skärmen kan man säga, så just på den så bara sparar jag bilden nånstans och bifogar sen i inlägget på forumet(inlägget skrevs och postades från samma enhet). Jag använder alltså ingen extern dator utan skärmen har redan Windows och är kraftfull nog att driva både 3D CAD, CAM mm, inbyggd kamera osv. Så just den är lite dyr kanske om det bara är ritfunktionen du behöver.

Men om du har en dator som du vill använda så finns det skärmar som du kopplar till datorn via HDMI och USB. Då blir det i princip som en liten extra-skärm till din dator där du även kan rita, jag har haft flera sådana. Dom blir ju då bundna till datorn med en sladd och vissa behöver en strömkabel också så det är lite mer som en stationär lösning. Om jag ska rekommendera en sådan skärm så blir det nog Wacom Cintiq 13 Pro som jag tyckte var mycket bra. Cintiq 16 avråder jag ifrån pga högt ljud från ett par fläktar.

Detta är ju lite premium-lösningar men man får bra funktionalitet. Kanske någon annan har bra rekommendationer på billigare enheter :)

Edit: Har nog hänt lite senaste åren, denna verkar helt okej https://estore.wacom.com/en-SE/wacom-one-dtc133w0b.html
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av Spisblinkaren »

Trevligt!

Kunde dock inte se din länk för jag fick en blaffig "cookies-dialog" rätt i ansiktet som jag inte kände för att acceptera.

Jag tror dock att det jag önskar mig är en mycket liten del av vad Wacom kan prestera.

På bussen idag blev jag att fundera, speciellt kom jag fram till att jag egentligen redan har vad jag önskar mig.

Konceptet kallas "Kollegieblock plus kamera" och är egentligen inte svårare än så.

Det ska dock erkännas att jag aldrig riktigt fastnat för konceptet även om jag använt det några få gånger.

Vet inte riktigt varför annat än att flytten av SD-kort Kamera Dator emellan är lite småbökig, sen ska man ju också leta rätt på just den bilden.

Men problemet är inte stort och kan kanske minskas mera mha kabel mellan dator och kamera men jag misstänker att jag då måste installera nåt obskyrt program så att datorn kan prata med kameran, vilket jag inte vill (ty min dator är tacksamt stabil).

Med andra ord har jag egentligen redan det jag vill ha fast på ett lite krångligare sätt än nödvändigt.

På bussen blev jag också att klura på om detta faktiskt inte går att bygga mha en Arduino och ett touch-display.

Största stötestenen är displayet och hur/om man kan få tag i ett modell A6 samt hur man driver det, sen skulle jag önska bygga in ett filsystem som liknar Wikipedia.

Men om det går att få tag i ett touch-display och jag fattar hur man kan styra det så skulle jag kunna bygga det digitala "Kollegieblock" som jag eftersökt även tidigare.

Skulle fungera som en stand-alone:enhet modell en USB-sticka där allt den kan göra är att uppdatera den fil man i initieringen lagt i dess mapp, sen är min dröm att det bara är en fil som ligger där men för att vara konform med hur Windows hanterar sina filer så behövs det att varje "save" ger ett nytt filnamn modell *_sida.png.

Dvs varje gång man trycker på save så ökas sidnumret ett snäpp på samma sätt som man vänder bladet i ett kollegieblock.

Det är från början fritt fram att döpa rot-filen (och därmed kollegieblocket) till vad man vill, EF kanske? :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av Klas-Kenny »

En standard touch-display är inte lämpligt för sånt här.

En resistiv touch kommer att reagera när du lägger handen mot den, vilket man ju gör när man skriver.
En kapacitiv touch kan man få "palm detection" som undviker just det problemet. Men där kan man inte ha en stylus med tunn spets som en penna.

Det är inte utan anledning som Wacom mfl. använder annan teknik än vanliga pekskärmar, som kräver speciell penna.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant!

Jag tackar för den informationen!

MVH/Roger
PS
Lite enklare att fortsätta fota mao :)
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14190
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av swesysmgr »

  • Med Bamboo Slate ritar du på ett papper samtidigt som det du ritar lagras i själva plattan.
  • När du kommer hem synkar du plattan med datorn och filerna överförs.
  • Lagrar 100 sidor fristående i plattan utan synk.
  • Du ser hela tiden vad du ritar på pappret.
Bamboo Slate.jpg
https://www.dustinhome.se/product/50109 ... large---a4
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av SMV »

Min gamla wacom från 2013 hade valt att säga upp sig(använd typ 10ggr) men nu hade jag ett behov igen av den så började scanna marknaden.
Wacom har fått en konkurrent i kinesiska Huion.
Köpte en Huion H610 pro v2 via ebay från tyskland för 610 spänn. Klart prisvärt. Finns även en penna på deras hemsida som är en kulspetspenna(tror jag?) så om du lägger ett papper över din platta och ritar på pappret med den pennan så överförs det till plattan. Såg sjukt smutt ut!
Själv använder jag Autodesk sketchbook som kostar gratis.



Edit. La till video för pennan.
Edit 2. Sorry, läste nu att du inte kunde se Youtube. Konceptet kvarstår dock som vettigt och enligt dina önskemål. Du kan till och med ha kvar ditt kollegieblock då pennan jag pratar om(Huion scribo PW310) verkar lira genom ett relativt tjock bunt med papper.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av Palle500 »

Frågan är väl om Bamboo Slate kan överföra bilden via USB till en PC som kör XP. Jag är tveksam?
Skriv svar