Sida 8 av 10

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Postat: 15 december 2020, 10:35:30
av hummel
Att kunna samarbeta var och när som helst för att utveckla kod är exakt vad git gör!

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Postat: 15 december 2020, 12:55:07
av AndLi
Ja, jag tycker gitpod konceptet är snyggt... Jag vet dock inte om jag håller med om din slutsats, tex har du ju inte fått upp en byggmiljö för windows i den...

Och det körs inte i webläsaren, webläsaren är bara ett GUI, kompilering och att köra programmet sker på någon annans dator (aka molnet) vilket såklart någonstans skapar en kostnad!
De ger dig 50h/månaden gratis för publika git repos, för privata projekt är det gratis första månaden, sen måste man betala..
100h/månaden kostar €8 och man kan köra privata repon med, men max 4 åt gången...
Obegränsad användning kostar €23 per månad..

>Nu skulle man bara utveckla en AI som sätter upp all kod på GitHub på Gitpod eller liknande, så att alla kan hitta och direkt börja experimentera på sina favoritprogram
så att man får dem som man vill ha dem.
Eller så sparar man enormt med tid och sätter upp de projekt man vill experimentera med efterhand.
Det är extremt få människor som har kunskapen att kunna anpassa sina favoritprogram på ett sådant sätt att de får det de vill ha.
Även om källkoden är tillgänglig...

Men visst kan det minska tröskeln för någon att hjälpa till i något open soure program, programmerare över lag är dock väldigt gifta med sin favo utvecklingsmiljö och kommer sannolikt välja den framför något molnbaserat..


Varför börjar och slutar du alla inlägg med ----?

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Postat: 15 december 2020, 15:48:52
av magi5
-----

Jag gillar detta att det räcker med att en person sätter upp koden och sedan kan alla andra bara koda om som de vill och se vad som händer.
Tröskeln att ta sig in i större projekt blir väldigt liten.


Jag bara gillar dessa ----- i början och slutet.

Jag får liksom kontroll över början och slut utseendet.


MagI

-------

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Postat: 15 december 2020, 18:35:55
av AndLi
Versionshantering av kod är inget direkt nytt påfund, visst det har utvecklats över åren men att dela kod har gjorts länge...

Att sätta upp byggmiljön är en liten liten del av att förstå helheten i ett större projekt.

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Postat: 15 december 2020, 18:43:19
av TomasL
magi5 skrev: 15 december 2020, 15:48:52 -----

Jag gillar detta att det räcker med att en person sätter upp koden och sedan kan alla andra bara koda om som de vill och se vad som händer.
Tröskeln att ta sig in i större projekt blir väldigt liten.
Tröskeln blir garanterat inte lägre, basra för att du använder ett versionshanteringssystem.
Och som ANdLi skriver, dessa system har funnits sedan Ano Dazumal.
Git är bara en av dessa system, det finns mängder av andra som används flitigt, såsom SVN och CVS till exempel, vilka har snarlika funktioner.

Att sedan bygga på en remote server, där du i princip inte har någon kontroll över miljön är inget jag skulle vilja göra, då det är som skapat för att få kompabilitetsproblem.

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Postat: 15 december 2020, 20:49:43
av AndLi
Tittar man på gitpod skulle jag säga att det är raka motsatsen eftersom byggservern är en dockercontainer som sätts upp exakt enligt din egen spec i repot.
Du vet alltså precis vad som är installerat på den varje gång, och det är samma sak varje gång...

Men det beror ju på vad du vill bygga för projekt, använder du plattformen för att korskompilera något till någon embedded plattform så är det ju supertrevligt, håller du på med ett projekt som ska gå att köra på massor av olika system är det ju trevligt om problemen märks redan under utveckling och alla inte kör på exakt samma setup.

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Postat: 15 december 2020, 21:56:24
av magi5
-------

Så denna setup
https://gitpod.io/#https://gitlab.com/a ... C/BlockOut
är alltså på en linux miljö och man får då det binära programmet enbart för linux datorer?

Är det väldigt mycket svårare att göra samma setup av källkoden i en windows miljö på Gitpod,
för att kunna få ett program för windows datorer?

Någon som begriper hur man gör det och kan ge en beskrivning, steg för steg för att göra detta?

MagI

------

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Postat: 15 december 2020, 22:02:31
av TomasL
Bara om det går att installera en korskompilator i gitlab.
Annars går det inte.

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Postat: 15 december 2020, 22:28:52
av AndLi
Fast gitlab är en site för versionshantering, så där installeras inget alls..

Ja, jag påpekade det för flera dagar sedan att detta var en lösning för linux, jag förstår inte hur det kan komma som en överraskning nu?

Du får väl experimentera med "Visual Studio Online" och se vad du kan bygga med den..

Sen är ju gränsen mellan Windows och linux rätt diffus nuförtiden, du kan ju alltid dra ner hela repot till din lokala maskin, dra igång docker och bör kunna köra den containern på din windowsdator med... men det är kanske lite lite att gå över ån efter vatten...

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Postat: 15 december 2020, 22:31:47
av magi5
---

Klara man sig med denna informationen?

https://www.gitpod.io/docs/vscode-extensions/

MagI

----

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Postat: 15 december 2020, 22:36:04
av TomasL
Det är för att kunna köra C#/.Net på Android, Linux och IOS

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Postat: 15 december 2020, 22:52:53
av AndLi
Jag skulle hävda att det är till för att använda VS Code som editor mot gitpod

Däremot är https://hub.docker.com/r/gitpod/workspace-dotnet-vnc dockerimagen för att kunna göra det TomasL säger

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Postat: 15 december 2020, 22:55:32
av TomasL
Det enkla svaret till dig Magi, det går inte.

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Postat: 20 december 2020, 17:00:58
av maDa
Stressigt, hetsigt och otåligt. Kommer nog bli bra.

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Postat: 20 december 2020, 18:32:30
av magi5
AndLi skrev: 23 november 2020, 21:05:23 Har du följt koden och försökt lista ut hur du ändrar high score server?

https://gitlab.com/jlivingstonsg/BlockO ... anager.cpp

rad 114 strcpy(httpHome,"www.blockout.net/blockout2");

Skulle jag gissa helt utan ha orkat kompilera eller clona ner koden...
Var kan jag skicka fakturan? :D
Hej AndLi.

Kan du ändra BlockOut2 koden på GitHub/GitLab/Gitpod eller var som helst, så att poäng/score laddas upp till min server istället och kompilera koden till ett windows program?

MagI

----