Spänningsbegränsning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Spänningsbegränsning

Inlägg av danei »

Nej, de har en allströmsmotor. Det är i princip en seriemagnetiserad DC-motor som även funkar på lågfrekvent växelström.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Allströmsmotor
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Spänningsbegränsning

Inlägg av FormerMazda »

Mina tilläggande svar på TS frågor:
1 - En potentiometer klarar heller inte av någon större ström innan den brinner upp. Så enbart en potentiometer är att glömma som hastighetsreglering på en motor. Hastighetsreglera med en motorkontroller, och det finns olika beroende på vad för motor du har.

2 - På en borrmaskin finns flera saker som gör att du upplever att endast farten minskar, men inte kraften. Dels är den nedväxlad, så den har högt moment trots lägre moment från motorn. Sen är det nån typ av PWM som styr motorns hastighet, och PWM ger mer moment mot en ren spänningssänkning.

Din fjäderplockare kan du testa två saker med, dels (främst) växla ner den mekaniskt. Men också köra med en PWM-kontroller.
Exempel på motorkontroller: https://www.electrokit.com/produkt/dc-motorstyrning-3a/
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Spänningsbegränsning

Inlägg av säter »

danei skrev: 13 november 2020, 14:16:59 Nej, de har en allströmsmotor.
Det kallar jag för AC-motor.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Spänningsbegränsning

Inlägg av danei »

Det jag kallar AC-motor är en motor som behöver växelström för att få ett roterande magnetfält. Försöker du reglera en allströmsmotor med frekvensomformare får omvänd funktion. Lägre frekvens ger högre hastighet.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Spänningsbegränsning

Inlägg av HUGGBÄVERN »

:back:
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Spänningsbegränsning

Inlägg av E Kafeman »

En enkel typ av motorreglering bygger på att man reglerar konstant back-emf. Fungerar bra till allt från små borstade permanent-magnet leksaks-motorer till rejäla större allströms-motorer inom industrin.
Motoregleringen kan vara som bifogat nedan men kan även vara av PWM-typ och andra sätt, beroende på motortyp och möjlighet att återkoppla back-EMF.
Vanligast är nog att man bygger sådan reglering till mindre fräsar och borrmaskiner. Kan t.ex. ge på okomplicerat sätt ge konstantvarv på batteridrivna verktyg oavsett belastning, inom motorns och batteriets begränsningar.
Har sett liknande lösning till större band-transportörer inom industrin, där man vill styra konstant-hastigheten på oavsett belastning.
backefmmotorspeedcontrol.gif
http://moxi.tripod.com/motors/motor6.htm
Det är inga problem att återkoppla denna koppling så mycket att motorn ökar momentet och till och med ökar motorvarvet något vid ökande belastning.
Ofta väljer man att lägga in en separata potentiometer för pådrag resp EMF-återkoppling för att kunna ställa graden av återkoppling.

En fjäderplockare skulle nog kunna regleras hyggligt stabilt med sådan regulator eller en modernare PWM-variant, även om jag inte har en aning om vad det är för typ av maskin.
Det finns billiga batteridrivna borrmaskiner som har moment-återkopplad motor-reglering vilket är ungefär samma sak. Enklast knyck reglerelektroniken från den till fjäderplockaren om de är i liknande effektklass.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Elino
Inlägg: 17
Blev medlem: 12 november 2020, 17:43:53

Re: Spänningsbegränsning

Inlägg av Elino »

Då väcker jag denna tråd igen efter 2 år :)

Jag har äntligen tagit mig tid och skaffat mig en PWM enligt mångas rekommendation. Bild bifogad!
Den är på 2000W och den fungerar utmärkt att reglera hastigheten på motorn med, men så fort motorn med avfjädringspennorna belastas, orkar den inte längre och den stannar. Kan det ha något med att jag måste justera med den blåa trimpotentiometern?

För att enklare förklara vad jag vill åstadkomma, så kan ni se denna Youtube film. Jag vill alltså sänka ner hastigheten på motorn.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
vaxfan
Inlägg: 848
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Spänningsbegränsning

Inlägg av vaxfan »

Varför inte göra en nerväxling istället?
Då har du lägre hastiget och mer moment så inte motorn storknar vid belastning.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18287
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Spänningsbegränsning

Inlägg av 4kTRB »

Hittade ett exempel https://www.homemade-circuits.com/adjus ... r-circuit/
Using Triac Phase Control
Almost all drill speed controllers are afflicted with several negative aspects. For instance , inadequate speed stability, too much shakiness at reduced speeds, and large power dissipation from the series resistor employed to detect the motor current.

The circuit explained in this article includes nothing of these disadvantages, and moreover is incredibly simple. The mains AC input is rectified by D1 and lowered by R1.
Bild
The current consumed by T1 could he governed through P1, therefore also manipulating the DC voltage which presents itself across C2, thus at the T2 base. T2 is hooked up as an emitter follower, and the voltage developing in the cathode of D3 is around l.5 V below the T2 base voltage.

Supposing that the motor is switching but that the triac is powered down, the back e.m.f. created through the motor will develop on the T1 pin of the triac.

As long as this voltage is higher than the D3 cathode voltage, the triac will stay switched off, however as the motor decelerates this voltage will drop and the triac will activate.

In the event the loading on the motor rises, as a result causing the drill motor to slow down, the back e.m.f. will drop faster and the triac will trigger more rapidly, as a result causing the motor back up to increase in speed.

Because the triac could be activated only on positive half-cycles of the AC waveform the drill speed controller is not going to adjust the motor speed continually from zero to throttling speed, and for standard full-speed working S1 is incorporated, which activates the trlac on entirely.

Nevertheless, the circuit shows very good speed control attributes across the crucial reduced speed range. L1 and C1 deliver r.f. interference suppression caused by the triac phase chopping.

L1 could be a over the counter readily available r.f. suppressor choke of a several microhenries inductance.

The current rating of L1 must be between two to four amps, with respect to the current rating of the drill motor. Just about any 600V 6 A triac will work extremely well in the circuit.
Skriv svar