Spänningsbegränsning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Elino
Inlägg: 17
Blev medlem: 12 november 2020, 17:43:53

Spänningsbegränsning

Inlägg av Elino »

Hej igen

Jag har 2 frågor angående spänningsbegränsning.

1- Vad är skillnaden i funktionen, om man omvandlar 12V spänning till 6V endast med hjälp av en potentiometer, jämfört med en regulatorkrets som på bilden?
https://www.wish.com/product/59bce1b07e ... &share=web


2- Och en annan fråga om samma ämne egentligen.
En borrmaskin kan man variera hastigheten på utan att inverka på kraften. Den kan fortfarande borra/skruva trots låg hastighet.
Jag höll på med bygge av en fjädeplockare, och hade en allt för snabb motor som jag ville sänka hastigheten på, genom att koppla in en potentiometer på inmatningen. Resultatet blev att jag kunde sänka hastigheten på rotationen, men så fort jag hade något emot den (handen eller gås/anka), då stannade motorn och orkade inte.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Spänningsbegränsning

Inlägg av danei »

1. En potentiometer eller annan resistans har olika spänning över sig beroende på strömmen. Så du får ingen fast spänning om lasten varierar. Dessutom blir hela spänningsförlusten värme.
Prylen du länkar till är en stepdown krets som dels reglerar sekundärspänningen till 6V dels har en transformator som omvandlar spänningen, så den eldar inte upp halva effekten.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Spänningsbegränsning

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Man kan ju lite generellt säga att motorer gillar ström. Om du sätter ett motstånd mellan spännings/strömkällan och borrmaskinen må du sänka spänningen, men du sänker strömmen också så borrmaskinen blir orkeslös.
Att den snurrar på bra obelastad är för att motorn är väl lagrad och alltså inte har något som bromsar.

Det finns flera trådar på just detta tema men de kan vara svåra att hitta. Det generella svaret på hur man ändrar varvtal är att ändra spänningen utan att ändra strömmen eller bibehålla den höga spänningen men pulsa den.

Här är ett exempel på en väldigt enkel krets som matar motorn med "hög spänning" men potentiometern, märkt VR2, gör att det skickas 12V-pulser till motorn och att dessa pulser är långa när det ska gå fort och korta när det ska gå långsamt. Vitsen med det här är att 12V-pulser, långa och korta, ser till att bibehålla momentet i borrmaskinen - dvs du kan inte stoppa den med handen.
Det finns varianter på detta tema med olika kretsar, OCH färdiga moduler.
Och vad gäller moduler ska du ha en pwm-controller för DC-motor. Typ något sådant här: https://www.aliexpress.com/item/33012725299.html

Två exempel på enkla DIY-motorstyrningar med PWM:

Bild

Bild
Elino
Inlägg: 17
Blev medlem: 12 november 2020, 17:43:53

Re: Spänningsbegränsning

Inlägg av Elino »

Tack Danei och Huggbävern för de utförliga svaren.

@Huggbävern, jag antar då att det finns liknande pwm-controller även för AC-motor?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Spänningsbegränsning

Inlägg av danei »

AC motorer styrs i allmänhet med andra metoder. Men jag gissar att du främst syftar på handhållna elverktyg, de har allströmsmotorer. De styrs på liknande sätt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Spänningsbegränsning

Inlägg av säter »

Elino skrev: 13 november 2020, 09:33:49 En borrmaskin kan man variera hastigheten på utan att inverka på kraften.
En sådan borrmaskin har jag aldrig sett.
Elino
Inlägg: 17
Blev medlem: 12 november 2020, 17:43:53

Re: Spänningsbegränsning

Inlägg av Elino »

@Säter Det jag menar är att man kan sänka rotationshastigheten på en borrmaskin men bibehåller förmågan att borra och den stannar inte när man lägger borren emot väggen.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Spänningsbegränsning

Inlägg av JimmyAndersson »

De gör detta genom att de ökar spänningen när de börjar tappa kraft. Som om du skulle vrida på potentiometern när den börjar gå långsamt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Spänningsbegränsning

Inlägg av säter »

Det måste ju vara någon form TRIAC-styrning på det hela?
Det kan ju inte bara vara en potentiometer?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Spänningsbegränsning

Inlägg av JimmyAndersson »

Så sant. Jag tror inte att en potentiometer skulle hålla speciellt länge.
(Skrev lite förenklat i förra inlägget.)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Spänningsbegränsning

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Elino skrev: 13 november 2020, 11:25:39 Tack Danei och Huggbävern för de utförliga svaren.

@Huggbävern, jag antar då att det finns liknande pwm-controller även för AC-motor?
Jag snodde ihop en enkel triac-drivning till min slagborrmaskin och den funkar sådär. Jag misstänker att riktiga proffsgrejer (och då för proffsmotorer) använder frekvensomvandlare, men det är något helt annat.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Spänningsbegränsning

Inlägg av danei »

På batterimaskiner kommer det ju synkronmotorer. Men nätanslutna maskiner har inte frekvensomformare.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Spänningsbegränsning

Inlägg av säter »

Nu gällde det ju en AC-borrmaskin.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Spänningsbegränsning

Inlägg av danei »

Som inte har en AC-motor och således inte heller en frekvensomformare. Bättre batterimaskiner har däremot en AC motor. Eller börjar det dyka upp även på maskiner med sladd?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Spänningsbegränsning

Inlägg av säter »

AC-borrmaskin som inte har AC-motor?
Nu hänger jag inte med.
Skriv svar