Vilken luftvärmepump?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Vilken luftvärmepump?

Inlägg av Glattnos »

Jag funderar på att skaffa en luftvärmepump till huset. Huset är på 68 kvadratmeter och är i princip som ett rum. Idag är det bara el-element förutom badrummet som har el-golvvärme.
Är luftvärmepump bra och vilken bör man köpa?

En lokal firma säljer och monterar Bosch luftvärmepumpar men jag hörde av en bekant att Bosch inte är så bra :humm:
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Vilken luftvärmepump?

Inlägg av StureS »

Nu har du hittat en djungel. Allt beror på vem man frågar. Det är något du måste väga in i din bedömning. Jämför med munskydd i dessa tider, är de bra eller dåliga? Det beror på vem man frågar.
Rent generellt är Bosch ett kvalitetsmärke. Jag har flera maskiner som fungerar ypperligt (ingen värmepump dock).
Sedan skulle kanske berg- eller jordvärme vara ett alternativ? Dyrare men effektivare. Mycket att ta hänsyn till. Ha inte bråttom!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Vilken luftvärmepump?

Inlägg av Mizzarrogh »

Mitsubishi har fått bra resensioner, Bosch hade problem med gnistbildning vig två kullager vad jag förstod på grund av konstruktionen, om man nu åtgärdat detta skall det vara bra grejer, min gamla som följde med huset håller i allafall fortfarande.
Daikin om man vill gå upp ett snäpp i pris (använder jag själv).

Jag skulle avråda från de allra billigaste märkena då de är extremt dåligt gjorda invändigt även om vissa här brukar tala sig lyriska om dem.

Bergvärme är tyvärr extremt dyra maskiner i jämförelse även med toppskiktet av luftvärmepumpar, so far så good tänker man ju då, om dom då håller längre, problemet är bara att dessa maskiner har ungefär samma livslängd som en bättre luft/luft värmepump.

Edit, men kan man göra en bra deal på en maskin med riktig kompressor skulle jag också fundera på jordvärme.
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Vilken luftvärmepump?

Inlägg av StureS »

so far så good tänker man ju dom då håller längre, problemet är bara att dessa maskiner har ungefär samma livslängd
makes sense ... :shock:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Vilken luftvärmepump?

Inlägg av Mizzarrogh »

Nå, de håller ca 20-25 år eller mer om du väljer ett bra märke, en välgjord kompressor kan hålla i mer än 50 år även om modern elektronik inte gör det.

Dock är ju kostnaden för bergvärme ca 170 000:- om man räknar med allt, medan det stannar vid kanske 20-25000:- om man lejer ut allt för en bra luftvärmepump.
(Själva pumpen ensam kanske 12-15000:- för en bra pump Edit, för en bergvärmepump 45-100 000:- för enbart pumpenheten.)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14868
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Vilken luftvärmepump?

Inlägg av mrfrenzy »

För ett sådant litet hus med öppen planlösning är luftvärmepump en utmärkt lösning.
När jag jämfört priser brukar Mitsubishi eller Fujitsu ligga bäst till i pris/prestanda men det kan ju hända att din lokala installatör har bra erbjudande på Bosch.
Be om en offert på lämplig Bosch från denne, jämför med exempelvis en Fujitsu 12 KM från polarpumpen (16 095 kr inklusive installation).
Observera att det är R32 som gäller så de inte plockar fram någon gammal R410-maskin

Hårdvaran är inga problem så länge man köper ett välkänt märke, det som skiljer är mest installatörerna.

Kolla med dina grannar om lokala installatören har bra service och duktiga montörer.
Polarpumpens kundtjänst har varit bra och de ger 5 års garanti men de använder olika installatörsfirmor med varierande servicenivå.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Vilken luftvärmepump?

Inlägg av Mizzarrogh »

IVT använder pumpar från Sharp, det är också bra grejer.
De allra dyraste märken har väl litet bättre verkningsgrad, men som ovanstående talare sade så skiljer det nog inte så mycket för en såpass liten byggnad.

Däremot anser jag det vara slöseri med pengar att välja de billigaste fabrikaten om man avser att låta en professionell installatör göra jobbet då mellanskillnaden är såpass liten i den totala summan, utöver en betydligt mer hållbar och pålitlig maskin får man även mer än tre gånger så hög verkningsgrad på maskinen jämfört med de allra billigaste pumparna även om de senare är nästan gratis i jämförelse vad gäller själva maskinen.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14868
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Vilken luftvärmepump?

Inlägg av mrfrenzy »

Det är viktigare att köpa en pump med tillräckligt hög effekt än att stirra sig blind på verkningsgrad (COP).

Exempelvis vid underdimensionering:
Huset behöver 5kW. Pumpen ger 4kW med COP 5,7. Då behövs 1kW elvärme med COP 1,0 och totala COP blir i verkligheten 2,9

Hade man istället köpt en större pump som ger 5kW med COP 4,1 så hade verkliga COP blivit 4,1.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Vilken luftvärmepump?

Inlägg av Mizzarrogh »

Exakt, glömde att säga det, om den är "lagom" överdimensionerad så drar den också mindre ström och håller längre om den inte behöver jobba för fullt konstant.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Vilken luftvärmepump?

Inlägg av Glattnos »

På Daikins hemsida kan man boka ett kostnadsfritt hembesök. Är det nått man kan göra eller blir man lurad då? Ska man istället kontakta någon lokal installatör? Det är förmodligen samma installatör oavsett hur man gör men vilken väg är smartast att gå?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14868
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Vilken luftvärmepump?

Inlägg av mrfrenzy »

Säljaren som åker runt på hembesök ska ju ha lön på något sätt så totalpriset blir några tusenlappar dyrare.
Han har givetvis en provision som motiverar honom att sälja in extrafunktiomer som WiFi, luftrenare, drulleförsäkring, serviceavtal med årlig dammtorkning etc.

Vill/vågar man inte välja själv så kan det vara värt att använda den tjänsten.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Vilken luftvärmepump?

Inlägg av Mizzarrogh »

Man brukar annars kunna få ett gratis pappers prospekt där man fyller i alla uppgifter på sidan om huset hos de flesta större installatörer, sedan kan man ju köpa anläggningen var man vill, eller använda ett annat fabrikat.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Vilken luftvärmepump?

Inlägg av Hobbyisten »

mrfrenzy skrev: 12 november 2020, 17:50:11 För ett sådant litet hus med öppen planlösning är luftvärmepump en utmärkt lösning.
Ja ett par jag kände i kramforstrakten hade en liten villa med luftvärmepump, helnöjda var dom. Sedan på sommaren vände dom på riktningen och hade fullgod AC :)
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Vilken luftvärmepump?

Inlägg av Glattnos »

Hur mycket sparar man ungefär på att skaffa en luftvärmepump? Förbrukningen är 15 000kwh/år tror jag. Dock vet jag ju inte hur mycket av det som är värme men ca hälften skulle jag gissa :humm:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Vilken luftvärmepump?

Inlägg av Mizzarrogh »

Jämfört med ett elelement med modern termostat kanske förhållande 1:2-1:3 ungefär med de bättre fabrikaten, (i allafall enligt de själva 1:3...)
Edit, så du får ju alla gånger en halvering, troligen mer.
Skriv svar