Skriva ut stor detalj i mindre bitar

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson
Inlägg: 283
Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
Ort: Skåne

Re: Skriva ut stor detalj i mindre bitar

Inlägg av Göran Nilsson »

Gimbal skrev: 28 oktober 2020, 16:11:38
Göran Nilsson skrev: 28 oktober 2020, 15:24:45
Har tittat på en wanhao duplicator D9 Mark2/400. Storlek 400x400x400, varför att jag just har tittat på den har jag ingen förklaring till, de bara dök upp framför ögonen när jag sökte på skrivare. Pris 7300SEK plus frakt antar jag.
Sökte lite på den skrivaren, den tycks inte få så bra kritik
https://www.blanch.org/wanhao-duplicato ... gineering/

Tack så mycket för informationen, då skall jag inte låsa mig vid den. Du kanske har någon maskin att rekommendera i den storleksklassen 400x400x400 under 10K ?
Gimbal
Inlägg: 7919
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Skriva ut stor detalj i mindre bitar

Inlägg av Gimbal »

Nja, jag hittade ett alternativ i alla fall, Anycubic chiron.

Jag vet inget om den egentligen, men det kan ju vara något att kolla upp.
Nerre
Inlägg: 26698
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Skriva ut stor detalj i mindre bitar

Inlägg av Nerre »

Men hur lätt är 3D-skriven plast att slipa? Den extruderas ju genom att smältas, alltså blir den mjuk av värme. Och sån plast brukar inte vara så kul att slipa, det kletar antagligen rätt bra.

Eller tänkte du spackla det 3D-printade och slipa spacklet?

Problemet med din gamla lösning var väl den stora skillnaden i hårdhet mellan spanten och skummet du fyllde med mellan? Om allt material är lika hård går det mycket enklare att slipa. Du behöver inte skära ut flera hundra spant i masonit, varför inte skära ut spant i cellplast och limma ihop utan mellanrum?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Skriva ut stor detalj i mindre bitar

Inlägg av mrfrenzy »

Jag har själv velat printa stora saker snabbt och funderat på att köpa ett skrivarhuvud från E3D.

Deras Volcano skriver 6ggr så fort som ett standardhuvud.
SuperVolcano är 11ggr så snabbt, det trycker igenom 6600 mm3 per minut

https://3dprinting.com/news/supervolcan ... d-heating/

Användarvisningsbild
Göran Nilsson
Inlägg: 283
Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
Ort: Skåne

Re: Skriva ut stor detalj i mindre bitar

Inlägg av Göran Nilsson »

mrfrenzy skrev: 28 oktober 2020, 17:04:13 Jag har själv velat printa stora saker snabbt och funderat på att köpa ett skrivarhuvud från E3D.

Deras Volcano skriver 6ggr så fort som ett standardhuvud.
SuperVolcano är 11ggr så snabbt, det trycker igenom 6600 mm3 per minut

https://3dprinting.com/news/supervolcan ... d-heating/

Det var verkligen intressant information det kan ju ha helt avgörande påverkan på hur praktiskt det är att skriva ut stora objekt.
Kan alla skrivare hantera skrivarhuvud med så stora munstycken/flöden ?
Kan detta skapa nya problem som inte fanns på skrivaren tidigare ?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Skriva ut stor detalj i mindre bitar

Inlägg av mrfrenzy »

Såvitt jag förstår är begränsningen normalt inte hur snabbt skrivaren kan röra sig utan utflödet från skrivarhuvudet.

Med ett Volcano med stort munstycke så får du också bredare och högre "linjer" vilket gör att mer arbete blir utfört med samma rörelse av skrivaren.
Som med allt annat finns säkert någon som har testat om man söker på "skrivare x" + "Volcano".
Nerre
Inlägg: 26698
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Skriva ut stor detalj i mindre bitar

Inlägg av Nerre »

Och antagligen är problemet inte hur fort tråden kan matas fram, utan hur fort den smälter. Det är såklart ingen rocket science att sätta dit element med högre effekt, problemet blir regleringen av temperaturen. Så fort man stannar matningen det minsta riskerar riskerar man ju att temperaturen sticker iväg rejält på grund av trögheten...

Skriver man ut tjocka lager antar jag också att plasten svalnar långsammare, vilket kan ge en risk för deformationer?
Användarvisningsbild
Göran Nilsson
Inlägg: 283
Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
Ort: Skåne

Re: Skriva ut stor detalj i mindre bitar

Inlägg av Göran Nilsson »

mrfrenzy skrev: 29 oktober 2020, 21:08:23 Såvitt jag förstår är begränsningen normalt inte hur snabbt skrivaren kan röra sig utan utflödet från skrivarhuvudet.

Med ett Volcano med stort munstycke så får du också bredare och högre "linjer" vilket gör att mer arbete blir utfört med samma rörelse av skrivaren.
Som med allt annat finns säkert någon som har testat om man söker på "skrivare x" + "Volcano".

Nu har jag kollat igenom 5h YT filmer om Volcano, recensioner på skrivare, felsökning vid strul mm. Blev inte avskräckt ang mina planer och Volcano m 1,0mm eller större munstycke passar in i det. 👍🏻
Användarvisningsbild
Göran Nilsson
Inlägg: 283
Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
Ort: Skåne

Re: Skriva ut stor detalj i mindre bitar

Inlägg av Göran Nilsson »

Nerre skrev: 30 oktober 2020, 16:11:10 Och antagligen är problemet inte hur fort tråden kan matas fram, utan hur fort den smälter. Det är såklart ingen rocket science att sätta dit element med högre effekt, problemet blir regleringen av temperaturen. Så fort man stannar matningen det minsta riskerar riskerar man ju att temperaturen sticker iväg rejält på grund av trögheten...

Skriver man ut tjocka lager antar jag också att plasten svalnar långsammare, vilket kan ge en risk för deformationer?
Många har samma problem med små munstycket när man läser vad folk visar och frågar om råd. Men som tur är så går det att lösa.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Skriva ut stor detalj i mindre bitar

Inlägg av mrfrenzy »

Trevligt att du hittar mycket information, det är en rolig men tidsldande resa att få hela processen att fungera bra.

Det är många som skriver på forum vilka inställningar de använder.
Om du laddar ner slic3r och matar in samma inställningar kan du simulera din modell och se hur lång tid varje del kommer ta att skriva ut.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Skriva ut stor detalj i mindre bitar

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Första testet! Om man nu skall ha en 3D utskrift som underlag! Hur blir ytfinishen.
Det är bara TS som kan avgöra om den är OK.
Å andra sidan, vad betyder lite räfflor, i rätt riktning.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Skriva ut stor detalj i mindre bitar

Inlägg av Glattnos »

Det går nog inte att ha enbart 3D-printad yta om det ska vara en plugg för en form.
Här är en intressant film där man kan se hur proffsen gör när dom 3D-printar pluggar:
Användarvisningsbild
Göran Nilsson
Inlägg: 283
Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
Ort: Skåne

Re: Skriva ut stor detalj i mindre bitar

Inlägg av Göran Nilsson »

Det blev 3D utskrifter till slut. Jag skaffade en printer som tar 400x400x400 RatRig vcore 3.1. De flesta delarna har tagit runt 24h att skriva ut i PLA 0,4mm munstycke , 200mm/s.
Här är ett exempel på en gjutplugg.
5F11CDC2-4D7A-4AFC-86D7-A4966D38E2DC.jpeg
B8A54539-7829-4894-A7D2-15588F6DA4F9.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5790
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Skriva ut stor detalj i mindre bitar

Inlägg av pi314 »

Jag vet att TS har avfärdat CNC, men tyckte att idén att göra pluggar i frigolit ändå var intressant.

Då kom jag att tänka på den här apparaten som skär modeller från frigolit med en varm tråd. CNC då förstås...

https://howtomechatronics.com/projects/ ... g-machine/

/Pi
Skriv svar