Sökes: mutter till köttkvarn [HITTAT]

Kategoriregler
• För varje tråd du vill starta här, måste du ha skrivit fyra inlägg någonstans i forumet utanför denna kategori.
• Trådens rubrik måste börja med K: S: B: för köpes, säljes, eller bytes. Samköpstrådar märks förslagsvis med Samköp:, osv.
• När köpet eller bytet är avklarat, lägg till SÅLD eller motsvarande i rubriken. Denna kan ändras genom att redigera första inlägget.
• En tråd får maximalt bumpas en gång om ingen viktig information har ändrats.
• Om bud, intresseanmälan eller annan anonym aktivitet sker dolt för andra medlemmar, skall detta ovillkorligen meddelas i tråden av trådskaparen om det påverkar övriga intressenter i affären. Exempelvis "Anonymt bud på 500 kr har givits.".
Hempularen

Re: Sökes: mutter till köttkvarn

Inlägg av Hempularen »

Kan det möjligen vara samma dimension som till Ankarsrums kvarnar?
https://www.ankarsrum.com/se/produkt/la ... ill-kvarn/
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

MadModder skrev:
8 oktober 2020, 15:16:14
Naturligtvis.
Räkningen skickas sen, vilken lösningen än blir. :)

Men det känns så dumt att köpa en hel. Då finns ju ändå en halv kvar. :razz:
Reservdelar!!! :whoho:

Det finns ett ryskt ordspråk som i översättning blir ungefär: Man lånar ut med händerna, men får tillbaka med fötterna.
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Rätt dimensionerad håller en 3D-utskriven mutter helt säkert. Den behöver ju inte ha samma yttermått som originalet. Skriver man den i PLA så fjädrar den garanterat inte. PETG är lite mer flexibel så det tror jag däremot inte på. Jag har skrivit ut ledmuttrar med M10 gänga till min provisoriska CNC-fräs och de håller mycket bra.

Lite OT men jag kan inte låta bli. Året var 1991, platsen var en strand i Dominikanska Republiken. En vän till mig skall ta ett dopp och traskar ut i karibiska havets varma vatten, stannar och svär till. Han böjer sig ner och plockar upp någonting ur vattnet. Tänka sig, det var en köttkvarn som han slagit stortån i, komplett i utmärkt skick, bara lite sandig.

Det var exakt en sådan som visas här i tråden. Den kom till flitig användning i hans restaurangkök i Hotell El Paraiso för att tillverka köttfärs till svenska köttbullar enligt mitt recept. Hur en sådan köttkvarn har hamnat i Karibiska havet är en gåta. :humm:
jihe

Inlägg av jihe »

Hempularen skrev:
8 oktober 2020, 15:52:13
Kan det möjligen vara samma dimension som till Ankarsrums kvarnar?
https://www.ankarsrum.com/se/produkt/la ... ill-kvarn/
Det där är nummer 10, 8 har mindre skivor, så det passar inte.

Jag har en HVA 10. Använder den bara när jag maler potatis, jag är lite skraj för att göra det i min lilla elektriska även om den förmodligen skulle hålla.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Sökes: mutter till köttkvarn [HITTAT]

Inlägg av MadModder »

Jag vann Tradera-auktionen. 74kr, plus frakt. :D
Och det var ju bra, för det behövdes mer än en mutter...

Hela historian, som jag fick berättad för en vecka sen:
Av någon outgrundlig anledning kastade de för många år sen en Husqvarna reliance nr 8 för den hade legat i deras källarförråd jättelänge och när de städade där en dag tänkte de att den här kommer vi aldrig använda... Gissa vilka som ångrade sig bittert :doh:
Så de köpte en Westmark i samma storlek. Tysk kvalitet. Jo visst.
Skruven hade ett stort spel ut mot huset, och centrum av skruven var oval och jätteojämn. Kniven räckte inte ända ut till de yttersta hålen i skivan så köttet bara lindade sig runt skruven och det hände ingenting. Hålet i veven var så ojämnt så pappa var tvungen att fila till det för att det skulle passa axeln. Och skruven att dra fast veven med hade dåliga gängor så den gick inte att dra åt. Bara skit.
De hittade ett Husqvarna kvarnhus och en skruv på en loppis nånstans, och sen lånade de kniven och hålskivor av kvarnen till Electrolux-assistenten.
Sen lånade de ut den manuella en gång och då försvann muttern. Efter det lånade de även muttern från assistenten för det är samma gäng.
Så av kvarnen jag köpte plockades allt utom skruv och kvarnhus.
Nu har de en 100% komplett och fungerande köttkvarn, plus att alla delar till assistentens kvarn är tillbaks där de ska vara. :tumupp:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Sökes: mutter till köttkvarn [HITTAT]

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ett gott slut alltså :tumupp: .
Nu får du bevaka hur man röstar i EU-parlamentet på fredag. Förslaget är att saker som inte är kött ska inte få ha köttnamn, så om förslaget går igenom får du alltså man bara mala kött i kvarnen ... :humm:
Skriv svar