wisp628 serial passthrough

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

wisp628 serial passthrough

Inlägg av Eelector »

Sitter och leker med min nya Wisp. Den programmerar en 16f877A ok med blinktest från http://www.voti.nl/blink/n_index.html

Tänkte testa seriekommunikation men där tog det stopp.
Har lött dit de sista två tåtarna wisp-kontaken och kopplat in dem till pin 25&26 på picen. (7->26, 8->25).
Eftersom jag bara har en 4Mhz kristall hemma så ställde jag in mikroC på
4Mhz och kompilerade deras USART-test program:

Kod: Markera allt

unsigned short i;

void main() {
   USART_init(2400);                      // initialize USART module
                                         //  (8 bit, 2400 baud rate, no parity bit...
   while (1) {
     if (USART_Data_Ready()) {            // if data is received
       i = USART_Read();                  // read the received data
       USART_Write(i);                    // send data via USART
     }
   }
}
Nu kommer problemet. Hur använder jag mig av serial passthrough i wisp628? Jag programmerar med xwisp2w. Testade
xwisp2w go serial.hex pass auxi
och öppnade sedan hyperterminalen. Den var seg som sirap och ingen text kom tillbaka som echo.

Hur går man till väga? :)
Användarvisningsbild
dr. Agoz

Inlägg av dr. Agoz »

jag skulle gjort så här.

1 testa att du kan blinka en port med kod du skrivit själv. dvs att du testar att allt kompilerar som det ska och att du ställt in Config rätt.

Om jag förstår rätt så har du bara testat med en färdig hex fil inget eget..

Det räcker inte med att fylla i 4Mhz i projekt wizard. du måste ange att du kör kretsen i XT mode sid 147 i data bladet.

obs. du kanske vet allt det här men det framgår inte...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kolla noga WISP-dokumentationen, jag menar att ha läst att den HEX-version 110A som finns inte medger just passthrough av utrymmesskäl.

Det kan vara jag som inte har läst på ordentligt så kolla själv.

Sen vill jag ju påstå att det faktisk är enklare med en "lös" MAX232 på egen serieport, då ska man inte stänga ner hyperterminalen varenda gång man måste programmera om...
frejo

Inlägg av frejo »

Min fråga från en gammal tråd:
frejo skrev:
http://www.voti.nl/wisp628/index.html skrev:Wisp628 provides a serial passthrough which is usefull when you want to communicate with your target system. The same serial line that is connected to the Wisp628 programmer can be passed on to the target PICmicro's pins RB6 + RB7 (the ones that are already used for programming), or - using additional wires from Wisp628 to the target PICmicro - any pair of pins (most likely: the pins that are connected to the targets build-in UART). The passthrough is implemented in software, so it is best used with baudrates of 19k2 and lower. The passthrough can handle both inverted and non-inverted signal levels at the target PICmicro side.
Och så står det ju längst ner här också
http://www.jescab.se/ICSP.html skrev:Pin 7 och 8 används bara om men vill använda möjligheten att köra seriedeta genom Wisp628 till PC:n. Används normalt inte och behöver då inte heller anslutas.
För mig låter det som att jag kan använda max-kretsen på wisp628:an för att konvertera signalnivåerna så att pic:n jag programmerat kan snacka med datorn.
och svaret:
sodjan skrev:OK, *den* funktionen... :-)

Det ät inte bara MAX232 kretsen som används, utan även en del av programvaran i den 16F629A som sitter på Wisp628 samt en funktion i den programvara som används på PCn. Notera dock att just *denna* funktion inte blev portad från XWisp -> XWisp2, den ansågs inte som speciellt intressant.

Jag tror att Rob Hamerling (www.robh.nl) som skrev XWisp2 (eller, för att vara exakt, jag skrev den första porten till Windows...), skriver något om detta i readme filen till XWisp2...

Jag har själv aldrig använt den och inte funderat mer på det.
Användarvisningsbild
Kezo

Inlägg av Kezo »

lånar tråden ang. wisp...

Hittar ingenstans där det står hur de färgade sladdarna ska kopplas (till wispen)

EDIT: hittade nu...
Senast redigerad av Kezo 14 mars 2006, 20:14:47, redigerad totalt 1 gång.
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Tack för alla svar!
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Angående "passthrough" funktionen.

Jag måste nog hålla med Icecap, det är normalt mycket enklare
att hänga på en lös MAX232 som kör "runt" Wisp628'en direkt till
en annan COM port. Det blir snabbare hantering på PCn, direkt när
XWisp2 är klar så kan det sändas data till ett terminalfönster utan
att något annat kommando behöver köras.

Jag har själv aldrig använt funktionen och vet inte mer om den...
Skriv svar