Backspänningsskydd
Backspänningsskydd
Jag ska bygga ett nätaggregat (batteriladdare) som skolprojekt och söker nu efter någon vettig lösning för att inte skada varken laddaren eller batteri med backspänning vid felkoppling.
Laddaren blir i storleksordningen 3A och batteriet 55Ah.
Laddaren blir i storleksordningen 3A och batteriet 55Ah.
Jag har fått det förslaget innan också, menar du nu diod i serie eller motparallellt? För det senare förstår jag inte riktigt funktionen av. Seriekopplat blir det krångel med spänningsfall i stället, men det kan ju alltid kompenseras genom att flytta referenspotentialen.
Diod låtersom en vettig lösning, helt klart. Berätta gärna hur du tänker.
Diod låtersom en vettig lösning, helt klart. Berätta gärna hur du tänker.
Senast redigerad av ZoM 14 mars 2006, 16:52:32, redigerad totalt 1 gång.
Ja i serie. kopplar du den parallellt kommer den att explodera om du koppla in ett batteri år fel håll. När det gälle spänningen flyttar du antingen mät punkter till efter dioden. Eller ökar regulatorns utspänning med diodspänningsfallet.
Det finns en regel mot att citera som du gör. Läs gärna regeltråden.
Det finns en regel mot att citera som du gör. Läs gärna regeltråden.
Nu hänger jag inte med. Varför skulle inte en diod fungera? Laddaren ska även fungera som ett traditionellt nätaggregat så motspänningskontroll blir det inte. Att sätta en säkring på jordanslutningen känns inte alls bra.
Laddaren blir enkel, men allt annat än billig verkar det som, men vad spelar det för roll när skolan sponsrar.
Laddaren blir enkel, men allt annat än billig verkar det som, men vad spelar det för roll när skolan sponsrar.
En diod i serie med utströmmen är den rätta lösningen!
Avkänning av spänning görs passande på batterisidan om dioden och ett skyddskretslopp med reläbortkoppling mellan avkänning och diod monteras.
Bäst är att som standart stänga av laddningen om inte en viss minimal spänning (rätt polariserat) finns på batteriklämmerna.
Ska det vara en de-lux laddare bör man bryta laddningsströmmen lite då och då under laddningen för att medge säkringskretsloppet att bryta om batteriet kopplas bort "on the fly"
Avkänning av spänning görs passande på batterisidan om dioden och ett skyddskretslopp med reläbortkoppling mellan avkänning och diod monteras.
Bäst är att som standart stänga av laddningen om inte en viss minimal spänning (rätt polariserat) finns på batteriklämmerna.
Ska det vara en de-lux laddare bör man bryta laddningsströmmen lite då och då under laddningen för att medge säkringskretsloppet att bryta om batteriet kopplas bort "on the fly"
Du pratade om en smart grej att släppa på reläet med jämna mellanrum. Lite av poängen med att bygga laddaren själv är att slippa spänningsdippar, dessutom ska den vara brumfri. Å andra sidan är ju frågan hur länge man ska tillåta att det ligger och fräser. Dessutom behövs i det läget en strängeligen optimerad timerkrets. Finns det färdiga lösningar som tar mina krav i beaktande tro?