Batteribackup för AT90S2313

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Batteribackup för AT90S2313

Inlägg av Illuwatar »

Är det möjligt att hålla en AT90S2313 i liv så pass att dess 16-bitars räknare går även om resten av kretsen den sitter i är strömlös? Det jag vill ha är någon form av batterbackup som gör att den interna räknaren/timern fortsätter att räkna när den ordinarie matningsspänningen faller bort. Finns det något programmässigt trix att stänga av delar av MCU'n som inte behövs och därmed dra ner strömförbrukningen?

Till sist, har någon ett bra exempel på en anordning som växlar mellan batteri och vanlig matningsspänning (och omvänt) på enklaste sätt?
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Kolla upp Maxims grejor... ( www.maxim-ic.com ) får hem deras nyhetsblad i posten och det har varit ganska mkt sådana komponenter du kan behöva...

Har dock inte ngt konkret exempel...

//Rille
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Det lägsta man kommer till om man vill ha interna timers att köra och kunna generera interrupts tror jag är att försätta processorn i IDLE mode (SM = 0 och sedan sleep-instruktionen) och ha stängt av ADC/Comparatorn innan.

Vid 4 Mhz och 5 volt borde du kunna hamna på 1.5-2 mA. Två trickelchargade NiCD knappceller borde kunna hålla liv i eländet ett rejält antal timmar. Fast det vore ju coolare med en 1F supercap istället, men jag är inte övertygad om förträffligheten med en sådan vid 2 mA last.

Vill man vara extremt slapp i nät/batteri-omkopplingen så borde det räcka med två schottkydioder och ett motstånd för tricklechargningen.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Tackar för tipsen, men valet föll till sist på en DS1302 som backas upp av ett CR2032 litiumbatteri. Det blir enklare på detta sätt och säkerligare är denna krets mer noggrann än en MCU med ett program som leker klocka. Dessutom får jag datumfunktion på köpet.
Skriv svar