Bygge av längdmätning för Patu 40LF (skogsmaskin)

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
JohannesG
Inlägg: 16
Blev medlem: 1 september 2020, 22:13:20
Ort: Vårgårda

Re: Bygge av längdmätning för Patu 40LF (skogsmaskin)

Inlägg av JohannesG »

Så bra, nu börjar jag få tillräcklig koll för att lägga lite grejer i en kundvagn.
Traktorn har 12v, inte 24v.
Dock fortsatt lite osäker gällande display. När jag kollar på displayer som det står är "HD44780" kompatibla har de 16 pinnar och inte bara 6 som du skrev skulle anslutas. Vad missar jag här? Och teckenstorleken är ett annat huvudbry. De jag hittar av den typen är runt 5mm teckenhöjd. Jag är rädd att det blir för smått. Bör inte vara några bekymmer för mig. Men min far vill gärna ha lite större siffror. Vad göra?
Jag har tyvärr ingen möjlighet att kolla störningar med oscilloskop. Men skulle jag uppleva problem kan jag ju testa att köra på ett separat batteri.


Vad har du emot Arduino? förslag på bättre grejer?
Du har helt rätt. Vibrationerna är ett stort problem. Jag ser det inte som ett alternativ att göra annat än att löda alla anslutningar.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Bygge av längdmätning för Patu 40LF (skogsmaskin)

Inlägg av Skogen »

Jag har lite Arduino-grejor över som jag kan avvara mot lite kaffebröd, men då får du hämta det här i Alingsås. 8)
Finns nog lite displayer också.
Det smartaste lär väl vara att bygga en prototyp för att se så det fungerar överhuvudtaget, sedan kan man skaffa lite bättre grejor, låda, kontakter, etc.

Bättre grejor kan ju exempelvis vara ESP32, en jädrigt prisvärd liten rackare.
Sådana finns också, om så skulle vara.
JohannesG
Inlägg: 16
Blev medlem: 1 september 2020, 22:13:20
Ort: Vårgårda

Re: Bygge av längdmätning för Patu 40LF (skogsmaskin)

Inlägg av JohannesG »

Kikade runt lite och vad jag förstod är det 6 digitala anslutningar du syftade på. I tillägg är det anslutningar för strömmatning, kontrast m.m.

Har jag vad jag behöver i denna kundvagn? Potentiometern är för att justera kontrast, läste jag nå någonstans. Lite knappar för nollställning skall till också. Ska kolla över vad jag har liggandes först.
kundvagn.JPG
Skogen, tack för erbjudandet. Har du komplett vad som behövs? Och en tydlig display med förhållandevis stora tecken? Behöver jag beställa någon del kan jag lika gärna ta allt på samma ställe. Även om jag brukar få hämta ut paketet i Alingsås.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Bygge av längdmätning för Patu 40LF (skogsmaskin)

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag väljer i all välmening att påminna om mitt tidigare inlägg.
viewtopic.php?p=1554873&sid=77b6b84270e ... 1#p1554873

Om du bara kopplar enkodrarna direkt till Arduino kommer du högst sannolikt att få problem så småningom. Antingen i form av missade pulser, extra pulser eller att Arduinon går sönder.

När du ändå beställer kan du ju åtmonstone ta med några kondensatorer, motstånd och 74HC14, och något prototyp-shield att labba med.


Bara den DC/DC omvandlaren kan säker fungera ett tag. Men vem vet hur länge.
Jag hade varmt rekommenderat att åtminstone sätta en seriediod, en transientskyddsdiod och ett par kondensatorer innan omvandlaren.

1.5KE24CA är en transientskyddsdiod som nog är lämplig och finns hos Electrokit.
Och tex. 1N4007 som seriediod.
Lägg gärna till en säkring också.

Electrokit har även en toroidspole 50μH 2.5A som nog kan passa bra.
Så kan du bygga i princip hela det skyddet som jag tipsade om.


Vad gäller display så hade jag nog kollat på klassiska 7-segment istället. Stora tydliga siffror och ganska idiotsäkert.
Electrokit har en kategori med seriella LED-displayer, kolla där om det finns något som ser bra ut.

En billig LCD-display kommer nog inte att visa mycket intressant vid -20°C en vinterdag.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Bygge av längdmätning för Patu 40LF (skogsmaskin)

Inlägg av Skogen »

Tja, det mesta finns nog, tror jag. Dock inte just en Arduino Uno, men däremot Nano och Mega.
Sedan är det nog bra att kolla Klas-Kennys inlägg om lite fler komponenter, om du inte har hemma. Där finns grejor som jag inte har.
Även biten om att en billig LCD kan ha problem i kyla är värd att beakta.
JohannesG
Inlägg: 16
Blev medlem: 1 september 2020, 22:13:20
Ort: Vårgårda

Re: Bygge av längdmätning för Patu 40LF (skogsmaskin)

Inlägg av JohannesG »

Klart jag vill det ska hålla. Tackar och bockar.

Då ska vi se vad jag har missat denna gången. 😉
1 eller 2 "74HC14"?
Vilken storlek på kondensatorer innan omvandlaren?
Hur stor säkring?
Skärmklipp.JPG
Vad krävs för att driva icke seriella 7-segment led? Jag har ju de trasiga räknarna jag skulle kunna slakta. Så får jag någon användning av dom.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: Bygge av längdmätning för Patu 40LF (skogsmaskin)

Inlägg av Rick81 »

Vad jag kan se har du valt seriellt interface till LED. Då är det troligen SPI eller I2C som du kopplar direkt till Arduino. I2C behöver 2 pullupp motstånd på 4.7 k, ett på SDA och ett på SCLK och sen till samma spännig som arduino.
Du borde kunna använda samma spänningsmatning som till Arduino.

Om du har ett icke seriellt interface blir varje segment en LED som du styr via en GPIO och då behövs ett motstånd, tex 470 Ohm. Men du får räkna hur mycket ström det blir via I = U/R där I = ström, U = spänning och R = motstånd o ohm.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Bygge av längdmätning för Patu 40LF (skogsmaskin)

Inlägg av FormerMazda »

Den displayen i varukorgen är inte en HD44780 LCD, utan en 7-segment med SPI-interface.
Fortfarande fullt möjligt att använda och exempelkod finns på nätet även för det. Det går åt färre I/O för den displayen per styck, men med två så blir det samma antal som en LCD.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Bygge av längdmätning för Patu 40LF (skogsmaskin)

Inlägg av Krille Krokodil »

Uno:n har bara 2 ingångar som kan trigga interrupt, köp Mega:an istället: https://www.lawicel-shop.se/catalog/pro ... egory/104/

Capture.PNG
https://www.pjrc.com/teensy/td_libs_Encoder.html
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Bygge av längdmätning för Patu 40LF (skogsmaskin)

Inlägg av Palle500 »

Du måste bestämma om du på ett enkelt sätt skall komma igång och testa att du kan läsa insignalerna och visa relativt rätt värden.
Då duger enklast möjligt. Och du tar bort Encoders och håller till på labbänken. Matar med strömbegränsning. Ev provkör lite på skördaren. Du kan kör encodern med en skruvdragare på labbänken.
Sen så lägger du till störskydd, säkringar, större displayer, lödda anslutningar, IP55 kapsling etc... och monterar i traktorn.
Klart för försäljning till kollegor i skogen
JohannesG
Inlägg: 16
Blev medlem: 1 september 2020, 22:13:20
Ort: Vårgårda

Re: Bygge av längdmätning för Patu 40LF (skogsmaskin)

Inlägg av JohannesG »

Displayen i kundvagnen på bilden ovan var SPI. Efter att läst lite vad som skiljer funderar jag nu på en I2C. Som jag förstår det kan man då koppla flera enheter till samma anslutning på Arduinon. I framtiden skulle jag även vilja styra en handfull reläer för att ge lite automatik. Går det då koppla på samma?

Blir fullt ganska fort vad gäller anslutningar med icke seriell display då förstår jag.

Om en LCD inte presterar bra i kyla så verkade ju LED vara bättre. Har självfallet värme i hytten, men det tar ju en stund innan allt får samma värme som hytten.
Vet att Arbro stroke har eller har haft vad som ser ut att vara en vanlig LCD, men den är kanske av högre kvalité och fungerar bra vid kyla?

Jag som trodde att den biten var avklarad. :shock:
Då fungerar alltså INTE en UNO med två stycken pulsgivare, bara en? Varje pulsgivare behöver 2st interurpt?

Jag vill om möjligt ha rätt prylar för en fullt fungerande och hållbar räknare med en gång. Något jag inte ser vara ett problem då det för den som kan detta går att veta om det kommer fungera eller inte.
Har en reserv-encoder, så den kan jag experimentera med. :D
Försäljning vågar jag inte förns grejerna är provkörda ett par år. Men tipsa om delar som "än så länge fungerat" lär det bli när jag får ihop det. IP55 eller bättre lär det helt säkert bli också.
JohannesG
Inlägg: 16
Blev medlem: 1 september 2020, 22:13:20
Ort: Vårgårda

Re: Bygge av längdmätning för Patu 40LF (skogsmaskin)

Inlägg av JohannesG »

Behöver även knappar för reset med mera kopplas till interupt?
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Bygge av längdmätning för Patu 40LF (skogsmaskin)

Inlägg av Krille Krokodil »

Nej, knapparna ger pulser på 100-tals ms som är lätt att hinna med att läsa av, interrupts behövs bara för snabba
signaler, typ 1 ms och under.

En interrupt per encoder räcker nog men varför chansa när MEGA:an kostar samma...
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Bygge av längdmätning för Patu 40LF (skogsmaskin)

Inlägg av Klas-Kenny »

Har dålig koll på Arduino men; Finns det ingen Arduino med riktiga encoder-ingångar?

Är ju det absolut enklaste sättet, och mjukvaran blir väldigt oberoende av hur snabba pulserna är.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Bygge av längdmätning för Patu 40LF (skogsmaskin)

Inlägg av Krille Krokodil »

Det finns encoder-shields men det lär inte behövas här, biblioteket jag länkade till har de kört upp
till 100 kHz.
Skriv svar