Sedan på Söndag som de lovade lite instabilt väder och lite vind, så jobbade jag och SM2LIY med att tuna 40m yagin och få den klar för att lyftas upp i 60m masten. Detta tog hela dagen men på eftermiddagen hade vi lycktas tuna den (fick köra upp och ner den 3st ggr, så inte så farligt mycket), och alla detaljer monterade. SM3JLA berättade att han kunde åka upp på Måndag bara över dagen så kunde han hjälpa mig, SM2LIY och SM2XJP med att lyfta antennen. Jag hade sagt vi skulle vara igång och börja lyfta kl 10 så då hade alla infunnit sig. Vädret var även denna dag helt suveränt, vindstilla och soligt. Lyftet tog ungefär en timme totalt och gick över förväntan, det krånglade inte något alls.
Däremot tog det 2.5h för mig innan jag var klar i masten med att få fast åbäket. När jag hade fått fast 3st (av fyra) klarmmer på ena plattan så upptäckte jag att något inte stämde. Jag mindes det som att 60m masten var 400mm CC mellan rambenen så vi hade satt plattorna på 400mm mellanrum, men när jag kom upp dit fattades det 50mm, dvs rambenen har 450mm CC. Det här går inte att mäta nere på backen, för där är masten bredade upp till 17m höjd där den går ihop. Aja, det är ju bara att flytta isär plattorna tänkte jag och började böka med det. Jag fick sätta ett spännband (ska man alltid ha med sig när man grejar med större antenner) och började hasa bommen åt sidan i sina fästen, men då upptäckte jag att plattorna stöp i drivelementets U-balk och bomstaget. Det fattades 1-2cm (!) för att det skulle passa. Jag kom inte på någon annan lösning där uppe än att flytta drivelementet 3cm, vilket har en enormt liten påverkan på antennen och därmed få plats med plattorna. När jag hade dragit åt ca 40st M8 muttrar fick jag senadrag i ett finger i höger hand som började dra ihop sig, så jag fick bryta tillbaka fingret tills senadraget hade gått över. Då hade jag precis fått fast antennen och valde att inte sätta tillbaka sidostaget för 20m beamens bom ovanför, utan det får vänta tills nästa besök dit ner, eftersom jag började bli orolig att jag skulle tappa funktionen i händerna och klättrade ner. Förmodligen var det pga för lite vätska, ändå åt jag flera mackor och drack 1l vatten innan jag klättrade upp.
Hur som haver, nu är antennen på plats och till helgen om vädret tillåter ska det jobbet göras klart, genom att fasboxen ska hissas upp och alla kablarna ska kopplas ihop.
Jobbet kvar ute nu inför höstens tävlingssäsong är att få upp den lilla 18m masten och antennen som ska sitta i den, det är inte ett allt för stort jobb så jag tror vi hinner *ta i trä*.
Lite bilder, de snygga med fin kvalite är tagna av SM3JLA och de andra med min mobilkamera.

Vi har börjat hissningen av 40m yagin för att kolla tuningen

SM2LIY styr, jag hissar

Den hänger och dinglar medans jag springer och hämtar ett par handskar

Antennen nere på backen igen för lite mer justeringar

Blocket. Vi flyttade sedan så själva dragrepet satt i ögglan ovanpå och en säkrings wire genom alla delarna så om något går sönder så faller inte alltihopa till backen

Matningen, med RF-choken temporärt placerad för lyftet

Bomplattorna, som var för tätt ihop och som ni ser så slår den ena i driven och den andra i bomstaget när jag behövde sära på dem mer

Mycke vulktejp och eltejp går det åt

Antennen på väg upp

SM3JLA var iväg och hämtade kameran medans SM2XJP och jag spände lyftwiren med spakblocket

SM2XJP och jag diskuterar vid spakblocket

På väg upp

Sakta men säkert

SM2XJP tar en paus

Jag med hjälm och SM2LIY i bakgrunden som styrde antennen med SM3JLA på andra sidan av bommen

Jag har klättrat upp och håller på att brottas med antennen

Stor grej är det

10m antennen syns 2st antenner ovanför där jag står, dvs tredje från toppen

Häftigt ljus

Nu är det "färdigt" i den här masten, inga fler antenner ska upp. Däremot ska den längst ner flyttas nästa år till en annan mast.

Och en bild med min mobilkamera, jädra fint blev det

Åsså en fin bild på en fjäril som SM3JLA tog