Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av hcb »

Grattis till resultatet!
Som jag och andra sagt tidigare, otroligt imponerande station :tumupp:
vaxfan

Inlägg av vaxfan »

Contest - det förklarar varför det inte kommit någon uppdatering i tråden ännu.

Grattis till ett bra resultat! :bravo: :tumupp:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Först lite bilder från tävlingen,

Bild
Vi körde 2st radior men kunde även lyssna på en tredje. Den här tävlingen är lite seg och att ha mer än 2st radior igen ger verkligen inget.

Bild
SM2LIY efter han lyckats flytta en multipel till multstationen

Bild
SM2LIY och SE2T. SM3JLA var även med men vid det här tillfället sov han nog.

Bild
Där tänkte jag sätta skärmen för roteringen av antenner

Bild
Programmet startat men bara för att testa hur det ser ut, jag har inte hunnit fixa klart det.

Bild
Jag grejar med att göra klart 10m yagin för att lyftas upp i 60m masten, kanonväder!

Bild
Sprutade det begagnade klamren med kallgalv, så håller de lite längre.

Bild
Matningen på plats, 3/8" superflex kabel jag fick av SG3P tidigare i sommar

Bild
Nu ligger den redo, ska bara tunas och sedan lyftas upp ~@45m
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Helgen tillbringades även med att jag klättrade upp till 52m där vi fäste en wire som vi använder för att hissa upp antenner. SM2XJP hjälpte mig nere på backen och flickvännen tog en paus då och då under vedklyvning och knäppte några bilder på oss. Peter hade det skönt, han lade ut ett liggunderlag och låg i ryggläge tittandes när jag kämpade uppe i masten, det såg inte alls så dumt ut. Jag klättrade upp med ett lyftrep och block, sedan hissade jag ner repet och det blåste som tur var åt rätt håll. När repet väl var nere spände SM2XJP fast wiren och det stora blocket (med 2st hjul) och vi började hissa upp wiren. Jag hade glömt bort att blocket jag hade där uppe brukar gnissla, så jag höll på att bli tokig där uppe tills jag snorade iväg 3st loskor in i det som tystade gnisslet :)

När wiren väl var uppe så kom jag på att sist vi gjorde detta hade vi ett hjälprep som de på backen använde för att dra ner wiren. Men tjurig som man är så firade jag ner wiren (8mm VÄLDIGT mångledad kranwire) vilket var mycket tungt från början men tur som det är blir det lättare och lättare ju längre ner man kommer. Eftersom det nu blåste åt fel håll, så fick jag bara runt wiren utanför ett av bomstagen och fick sedan klättra ner till 23m där jag fick dra upp wiren igen och slänga den utanför bomstaget.

Nu till helgen hoppas jag att vi lyckas spela upp iaf 10m yagin och tuna 40m yagin. Om vädret sedan tillåter ska vi göra ett försök att få upp även 40m yagin, men vi behöver vara 5-6st personer för detta så vi får se hur det går.

Bild
På väg upp, den snemonterade WARC-yagin är lite jobbig att komma runt

Bild
Molly bjäbbar eftersom hon behöver vara bunden nu när kabeldiket är öppet. Eftersom hon är blind så har hon en tendens att falla ner i sådant annars och det kan bli rätt tråkigt, så hon får stå sig i att vara bunden.

Bild
Här tror jag Peter nämner något om att man blir trött av att ha armarna över huvudet

Bild
Krångel, ska bli skönt när denna antennen byter mast

Bild
And up we go

Bild
Molly i bustagen, det märks att det är matte som tagit bilderna då det blev väldigt många på Molly :)

Bild
Snart första vilopausen, jag brukar försöka vila vid varje ring.

Bild

Bild
And up...

Bild
Så, uppe vid översta stagringen @52m, blocket fäst och jag tror jag firar ner repet just här

Bild
Anna klagade på ljuset, så det blev lite mörka bilder

Bild
Så, nu dags att börja hissa wire.

Bild
Han fick jobba också, så att vara hjälpreda @SJ2W är inte bara att ligga på ett liggunderlag på backen, det innebär jobb också :) Något Peter är väldigt duktig på, jobba dvs.

Bild
Block+wire

Bild
Om man tittar noga ser man en blobb där uppe vid översta ringen, det är jag.

Bild
Peter ropar, trots vi sysslar med amatörradio brukar vår kommunikation skötas med att skrika, mycket dumt.

Bild
Jag fixar mer med 10m yagin

Bild
Vajern skarvad, ska bara spännas ut.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag höll på att glömma bort, men en annan rolig sak som hände var att SM2XJP berättade i Torsdags att SM2RIX var på väg med ett gäng jumperkablar. Han hade varit och arbetat uppe i Gällivare och tog vägarna förbi Burträsk. Så jag fick tillskott av en drös 1/2" superflex kablar med 7/16" kontakter, som behövs till antennswitchningen. Så stort tack till Rickard om han läser den här tråden :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Smart att ta ett färdigt numeriskt tangentbord!

Kommer programmet för antennrotorn köras på en separat dator, eller har du kommit på något smidigt sätt att få indata från det numeriska tangentbordet separerat från "huvudtagentbordet"? Vilket OS kör du? (QT finns vad jag vet för de flesta plattformar, men fönsterramen på skärmdumpen förut såg inte ut att komma från t.ex. Windows)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Japp, men det är svårt att hitta numeriska tangentbord för PS/2 nuförtiden. Det tangentbordet har varit i drift i tror nästan ett år nu och är inkopplat direkt till openASC-boxen, det har inte något med programmet i datorn att göra. De där tantengborden var något jag ebayade och är av riktigt dålig kvalite. Jag köpte 6st men har väl 2-3st fungerande just nu. Skulle behöva fler, jag beställde från dealextreme men fick inga grejor och efter ungefär ett år kom det hem en bunt keypads, givetvis USB...suck. Finns ju de som har USB->PS/2 konverter och kan snacka PS/2, så jag får väl skaffa in några sådana.

Rotorstyrningen är skriven i QT, däremot brukar jag sitta och utveckla i Linux och det är nog därifrån skärmdumparna kommer ifrån, men det fungerar lika bra som oftast när jag kör igång programmen på Windows istället. Så t.ex. konfigurationsprogrammet till openASC är också skrivet i QT, och är plattformsoberoende. Det kommer bli en egen dator, för jag kom på att när jag klickar på det där programmet så kommer fokus att flyttas från loggningsprogrammet, vilket inte är acceptabelt.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Aha. Just ja, jag minns till och med att du visat bilder där du har PS/2-port...

Dyrt men troligtvis outslitligt numeriskt PS/2-tangentbord:
http://www.cherrycorp.com/english/keybo ... /index.htm
Dessa är uppbyggda med separata brytare så dels kan man byta brytarna ifall de skulle gå sönder, men man kan också byta elektroniken om man vill ha eget interface.

Elfa säljer "laptopversionen", smaksak vilken tangentbordskänsla man vill ha. Inte precis billiga:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 6-38&toc=0

Annars kanske nån slags loppisköp av urgammalt terminaltangentbord kan vara nåt, och bara såga loss numeriska delen och limma på en bortsågad vänsterkant för att få en vettig låda?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

I helgen blev det massor med bra saker gjort. Jag kom till Burträsk redan på Torsdag em, eftersom de lovade fint väder på Fredag och Lördag, tänkte jag att vi skulle lyckas få upp lite antenner i helgen. Förutom de vanliga som brukar dyka upp då och då (SM2XJP, SM2XLL) så dök även SM2LIY upp. Han skottade mestadels igen kabeldiket medan jag gjorde klart antennerna för lyft. På Lördag skulle Skellefteå radioklubb komma på studiebesök, så vi klev upp tidigt för att hinna hissa upp den "lilla" 6el monobandaren för 10m som skulle upp till ungefär 45-46m höjd. Tuningen av antennen gjorde vi på Fredagen trots dåligt väder, det gick smidigt och vi lämnade antennen hängandes i lyftwiren under natten.

Vädret var sagolikt bra på Lördag morgon, helt vindstilla och dessutom var det soligt och varmt. Så vi hissade upp antennen vilket gick smidigt och sedan klättrade jag upp för att skruva fast den, vilket även det gick rätt smidigt. Vi bestämde oss för att hissa upp 1/2" koaxen till antennen också, så jag hade med mig ett rep upp som jag drog genom där jag ville kabeln skulle hamna. Sedan drog jag upp den för hand, vilket på slutet brukar bli lite jobbigt men 45m 1/2" hardline är inte så extremt tungt. SM2LIY stod på backen och såg till att inget fastnade eller det blev en "knut" på kabeln, då de är rätt omtåliga och får inte böjas med allt för liten radie. Jag kopplade ihop 3/8" koaxen från beamen med 1/2" och tejpade den på nedvägen med ca 1m mellanrum. När jag var uppe där och bökade med kabeln dök folket från SKRA upp, så SM2XJP och SM2LIY visade dem stationen medans jag gjorde klart tejpningen.

När jag var väl nere så gick vi en liten rundtur på stationen. När killarna från SKRA hade åkt dök SM2OKD upp med 2st kompisar, så vi grillade och snackade en massa. Sedan när de var på väg att åka dök SM2HWG och SM2NOG upp. De hade varit och tagit upp ett par båtar i Sikeå och kom förbi med lite I-balk till 40m mastprojektet plus en massa kabel av blandad sort.

Bild
Ett lite vattenfylt hål för fundamentet till 40m masten. Jag ska sätta upp något runt så ingen/inget faller ner.

Bild
10m yagin tunad och blev hängande så där under natten

Bild
SM2DLA

Bild
SM2DLA, Leif, SM2LIY, SM2XJP, SA2AIE och SM2XLL

Bild
SM2RMG och SM2DLA

Bild
SM2LIY, SM2ALV, SM2XJP och Leif

Bild
SM2OKD

Bild
Grillning

Bild
SM2NOG ser glad ut och njuter av en kopp kaffe
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Sedan på Söndag som de lovade lite instabilt väder och lite vind, så jobbade jag och SM2LIY med att tuna 40m yagin och få den klar för att lyftas upp i 60m masten. Detta tog hela dagen men på eftermiddagen hade vi lycktas tuna den (fick köra upp och ner den 3st ggr, så inte så farligt mycket), och alla detaljer monterade. SM3JLA berättade att han kunde åka upp på Måndag bara över dagen så kunde han hjälpa mig, SM2LIY och SM2XJP med att lyfta antennen. Jag hade sagt vi skulle vara igång och börja lyfta kl 10 så då hade alla infunnit sig. Vädret var även denna dag helt suveränt, vindstilla och soligt. Lyftet tog ungefär en timme totalt och gick över förväntan, det krånglade inte något alls.

Däremot tog det 2.5h för mig innan jag var klar i masten med att få fast åbäket. När jag hade fått fast 3st (av fyra) klarmmer på ena plattan så upptäckte jag att något inte stämde. Jag mindes det som att 60m masten var 400mm CC mellan rambenen så vi hade satt plattorna på 400mm mellanrum, men när jag kom upp dit fattades det 50mm, dvs rambenen har 450mm CC. Det här går inte att mäta nere på backen, för där är masten bredade upp till 17m höjd där den går ihop. Aja, det är ju bara att flytta isär plattorna tänkte jag och började böka med det. Jag fick sätta ett spännband (ska man alltid ha med sig när man grejar med större antenner) och började hasa bommen åt sidan i sina fästen, men då upptäckte jag att plattorna stöp i drivelementets U-balk och bomstaget. Det fattades 1-2cm (!) för att det skulle passa. Jag kom inte på någon annan lösning där uppe än att flytta drivelementet 3cm, vilket har en enormt liten påverkan på antennen och därmed få plats med plattorna. När jag hade dragit åt ca 40st M8 muttrar fick jag senadrag i ett finger i höger hand som började dra ihop sig, så jag fick bryta tillbaka fingret tills senadraget hade gått över. Då hade jag precis fått fast antennen och valde att inte sätta tillbaka sidostaget för 20m beamens bom ovanför, utan det får vänta tills nästa besök dit ner, eftersom jag började bli orolig att jag skulle tappa funktionen i händerna och klättrade ner. Förmodligen var det pga för lite vätska, ändå åt jag flera mackor och drack 1l vatten innan jag klättrade upp.

Hur som haver, nu är antennen på plats och till helgen om vädret tillåter ska det jobbet göras klart, genom att fasboxen ska hissas upp och alla kablarna ska kopplas ihop.

Jobbet kvar ute nu inför höstens tävlingssäsong är att få upp den lilla 18m masten och antennen som ska sitta i den, det är inte ett allt för stort jobb så jag tror vi hinner *ta i trä*.

Lite bilder, de snygga med fin kvalite är tagna av SM3JLA och de andra med min mobilkamera.

Bild
Vi har börjat hissningen av 40m yagin för att kolla tuningen

Bild
SM2LIY styr, jag hissar

Bild
Den hänger och dinglar medans jag springer och hämtar ett par handskar

Bild
Antennen nere på backen igen för lite mer justeringar

Bild
Blocket. Vi flyttade sedan så själva dragrepet satt i ögglan ovanpå och en säkrings wire genom alla delarna så om något går sönder så faller inte alltihopa till backen

Bild
Matningen, med RF-choken temporärt placerad för lyftet

Bild
Bomplattorna, som var för tätt ihop och som ni ser så slår den ena i driven och den andra i bomstaget när jag behövde sära på dem mer

Bild
Mycke vulktejp och eltejp går det åt

Bild
Antennen på väg upp

Bild
SM3JLA var iväg och hämtade kameran medans SM2XJP och jag spände lyftwiren med spakblocket

Bild
SM2XJP och jag diskuterar vid spakblocket

Bild
På väg upp

Bild
Sakta men säkert

Bild

Bild
SM2XJP tar en paus :)

Bild
Jag med hjälm och SM2LIY i bakgrunden som styrde antennen med SM3JLA på andra sidan av bommen

Bild
Jag har klättrat upp och håller på att brottas med antennen

Bild
Stor grej är det

Bild
10m antennen syns 2st antenner ovanför där jag står, dvs tredje från toppen

Bild
Häftigt ljus

Bild
Nu är det "färdigt" i den här masten, inga fler antenner ska upp. Däremot ska den längst ner flyttas nästa år till en annan mast.

Bild
Och en bild med min mobilkamera, jädra fint blev det :)

Bild
Åsså en fin bild på en fjäril som SM3JLA tog
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jisses! :shock: Börjar se rätt...manligt ut. må jag säga. 8)

"Matningen, med RF-choken temporärt placerad för lyftet"
Ja, "manligt" var ordet... 8)
Användarvisningsbild
RD
Kontakt:

Inlägg av RD »

Jag är så sjuuukt imponerad och avundsjuk på din station. Här hemma har jag bara möjlighet till trådantenner uppe i träden.

Angående numeriskt tangentbord så har Dustin en variant som ska klara både usb och PS/2 för den ohyggliga summan av 55 svenska pengar.
http://www.dustinhome.se/numeriskt-tang ... =Flik_home

Lycka till på SAC i helgen!

/Magnus
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag har rakt ett sådant tangentbord liggandes någonstans, det verkar se likadant ut. Jag minns att det viktiga var att man behövde skicka något kommando till det, så den förstod att den skulle köra PS/2 istället för USB. Ska undersöka saken lite vidare. Tack för tipset!

Angående SAC i helgen så blir det inte något seriöst. Det är fortfarande lyftwire mm kvar i masten plus jag måste upp med fasbox mm till 40m stacken, så det blir mest arbete i helgen. Jag ska försöka svetsa ordning toppsektionen till den 18m masten vi vill få upp innan snön kommer.
sa0bjw

Inlägg av sa0bjw »

Har följt detta projekt länge nu och det finns inte ord för hur hög "imponatorfaktor" er station har. Har ett eget projekt, att få upp en 16 metes mast här hemma och förse den med lämplig mängd snurrande aluminium i toppen, men det går trögt.. Än ligger masten i garaget och hålet för fundamentet lyser med sin frånvaro. Till sommaren hoppas jag få "resning" :-D
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, igår var jag lite flitig igen och satte in fasboxen för 40m stacken i en låda från jobbet. Lådan var tänkt att innehålla lite elektronik men vi slopade iden att det skulle sitta ute, så då blev skåpet över. Jag hade ett annat också som var för litet och ett annat som kändes på tok för stort men detta blev rätt lagom. Nu finns det lite utrymme så man inte får så liten böjradie på kablarna som ska dit.

Fasboxen innehåller 3st ryska vakuumreläer och används för att kunna vända en antenn 180 grader ur fas. Det gör att man ändrar om vertikala looben från relativt låga strålningsvinklar till väldigt höga, vilket kan vara användbart när man pratar med Europa. Dock är dettta möjligt det är som fasboxen för 20m stacken, det är mest bara skoj att kunna testa och när det är test så används det väldigt sällan, eftersom det i 9 fall av 10 på långväga kontakter är bättre med den lägsta strålningsvinkeln.

Jag postar även lite gamla bilder på när jag byggde fasboxen, är lite osäker om det är dubletter eller inte. Jag mätte upp den med nätverkaren på nytt eftersom jag bytt kondensatorerna i den och fick till den lite bättre. Fick i princip en "perfekt" 50 ohm match med 2st 50 ohms laster i parallell (dvs 25->50 ohm) och en genomgångsdämpning på runt 0.04dB.

Bild
Lådan monterad i en annan låda

Bild

Bild
7/16" kontakter som vanligt

Bild
Ryska reläer

Bild
Tre reläer totalt. Jag är lite sugen att bygga en ny box som gör det möjligt att välja TOP/BOTTOM/BOTH plus Out of phase. Men det får bli ett senare projekt, mest för att få testa lite hur stacken går vs singelantenn osv.

Bild
Spole

Bild
I princip färdig, dock har jag bytt ut den där kondensatorn till 2st 220pF (den gamla var 470pF)

Bild
Mätning på G
Skriv svar