Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Vilken underbara analys, mera sånt :)

Jag är dock medveten om att svaj kan orsakas av en ocentrerad LP som jag tycktes ha i fallet Beach Boys, i senaste videon har jag dock bytt till Eddie Murphy och jag kan inte se nån radiell wobbling alls, däremot kunde jag det med Beach Boys.

Det lustiga är att i ditt svar finns Eddie Murphy som jag anser inte har nåt synbart radiellt svaj hos pickupen, observera dock att jag upplever att det ljudmässigt svajar lika mycket som för Beach Boys dvs tidigare videos.

Så det svajar fortfarande så nåt mer konstigt är fel och detta är verkligen konstigt ty dels kan man inte se nåt radiellt wobblande av pickupen dels kan man inte se nåt svajande på stroboskopskivan som nu belyses med konstgjorda 60Hz, i praktiken driver nog RC-oscillatorn +/-1% men att den driften skulle vara i fas med svajet kan vi nog utesluta.

Jag tror jag måste ta till min 60kHz-kristall och dela ner den med tre dekadräknare för det är liksom det enda som kan ge klart svar på frågan.

En sak kan vi vara överens om och det är att hastigheten är lite för långsam men iom synkronmotor så kan jag bara påverka den mekaniskt, eftersom jag inte har en susning (går det att mäta upp/räkna ut av pinnarnas vandringshastihet?) hur mycket som måste korrigeras blir det svårt att göra en aningen större motortrissa för jag vet ju inte vad denna "aningen" är, idealet hade varit en ställbar motortrissa :) ).

För det är väl fortfarande som så att det svajar, eller?

Det är inte för låg hastighet bara, alltså?

MVH/Roger
PS
Kommer nu på att motortrissan skulle behöva göras aningen större MEN tallrikstrissan behöver bara göras aningen mindre, vilket ju är enklare om man säger :) En ide' nu är att sätta den i borrmaskinen och slipa/svarva ner den en aning (det blir rätt väl?) Men först Kristall-60Hz så jag har riktiga verktyg. Om inte ni vet vart man kan få tag i en 50Hz stroboskopskiva som samtidigt tillåter att pickupen går i ett spår.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Gimbal skrev:
rogerk8 skrev:
Gimbal skrev:Vad jag förstår så kan du justera motorns hastighet, så varför inte flytta remmen så den ligger runt skivtallriken istället för runt den lilla trissan under tallriken?

Det ger högre utväxling och mer varv på motorn med resultatet en starkare drivning av tallriken och därmed stabilare gång. Tycker jag rent intuitivt vill säga. :humm:
Svar nej, jag kan inte justera motorns hastighet ty det är en synkronmotor (som jag måste slå upp för att kunna förklara men den är alltså synkron med nätfrekvensen som är MYCKET stabil, amplituden hos elnätet varierar dock +10%/-20% har jag fått lära mig men frekvensen kan man ställa klockor efter).

Så det enda sättet att få större trissor är att öka bådas diametrar lika mycket, och som en vän sa, en rem med en knut på kommer påverka hastigheten mindre om hjulet/trissan är större eftersom knutens diameter påverkar mindre när trissans diameter ökar, naturligtvis.

Tack annars för din input, jag älskar konstruktiv kritik :)

MVH/Roger
Du måste inte använda nätfrekvensen, du skulle kunna bygga en egen justerbar oscillator...
Jo men det har jag ju redan gjort och trots mångvarvig trimpot så blir inte RC-oscillatorn stabilare eller mer exakt än +/-1% ungefär och detta trots plastkonding.

Jag är f.ö på gång att dela ner en 60kHz-kristall jag med viss möda fått tag i med tre dekadräknare och jag tror jag kommer satsa på det så att jag har bra verktyg för fortsatta analyser.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

hsd skrev:
SeniorLemuren skrev:
rogerk8 skrev:

Videon är inte lika glasklar som jag ser det med mina egna ögon, men hyfsad.

Jag ser alltså att pinnarna i princip står still, det är naturligvis en liten hastighetsavvikelse (CCW och därmed något för sakta) men den tycks alltså vara så löjligt liten att pinnarna knappt rör sig och hur ska man då kunna höra det när detta faktiskt är ett test av ganska hög precision ty stroboskopisk effekt används inte bara av amatörer, audiophiler checkar sin utrustning med samma sak.

Så vi kan nog vara överens om att stroboskopeffekten har mycket hög precision, då undrar man ju bara helt uppgivet varför man inte kan se svajet :humm:

Kan nån förklara det för mig?

MVH/Roger
På videon kan man ju se att pickuppen åker fram och tillbaka lite i sidled. Detta medför ju att pereferihastigheten i spåret ändras när spårets avstånd till centrum ändras och därmed nålens hastighet i spåret. Detta går väl inte att se på stroboskopskivan för skivtallriken roterar ju med jämn hastighet även om den slänger i sidled, eller tänker jag fel?
Det orsakar inte så stor avvikelse, ta skivan till Din thorens och lyssna
Jag undrar om Ni inte tittar på olika videos, synbart svaj finns bara med Beach Boys, inget synbart svaj hos Eddie Murphy men ljudmässigt svajar båda "lika" mycket, men jag håller med dig SeniorLemuren i din analys, jag tycker precis likadant men som sagt den videon som visar synbart radiellt svaj den är inte min senaste video där det inte finns nåt synbart radiellt svaj MEN i båda dessa fallen svajar det ljudmässigt mycket tydligt.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Men man ska väl lyssna på musik, inte titta!!!! :vissla:

Finns det inte testskivor att köra och MÄTA upp svaj.

Jag har inte läst alla detaljer men har du skivtallriken riktigt lagrad? Jag förutsätter att alla detaljer som har med den att göra är svarvade, men jag misstänker att det mesta är borrat/monterat på frihand.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Fast du missar ett par grejer, dels finns det inget i mina mätningar (mha stroboskopeffekten, obs) som pekar på ett svaj-problem dels finns det inget i mina observationer dvs att pickupen numera inte wobblar radiellt som pekar på ett svaj-problem.

Så dessa två "uppmätningar"/observationer pekar på att det faktiskt inte ska finnas nåt svaj.

Det ska inte kunna finnas nåt svaj, hävdar jag.

Eller hur, en stabil gång hos pickupen ihop med att samma skiva (med pickupen på skivan, obs) bara, enligt stroboskopskivan, går en aning långsamt och denna aning är stabil för pinnarna driver CCW MYCKET långsamt MEN med konstant fart.

Nu kan jag fan inte förklara det tydligare än så här, frustrerande nog :)

MVH/Roger
hsd

Inlägg av hsd »

Det finns testskivor
Prova med en gummirem
Du kan tillfälligt öka remhjulsdiametern med lite isolertejp
Kvarstår eländet bör Du fundera på tallrikslagringen
Stroboskopskivan kan inte visa svaj, bara hastighet
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

hsd skrev: 1) Det finns testskivor
2) Prova med en gummirem
3) Du kan tillfälligt öka remhjulsdiametern med lite isolertejp
4) Kvarstår eländet bör Du fundera på tallrikslagringen
Tack hsd för hjälpen!

1) Jo det vet jag men dom kan dels vara dyra dels är dom nog inte så lätta att få tag i samtidigt som jag i så fall mest skulle vilja ha ren sinus på typ 1kHz.
2) Jag ska skaffa det asap.
3) Genial ide', jag kommer göra detta med motortrissan asap, tror jag satsar på två varv el-tejp men 60Hz-lampan behöver jag, kan bli lite kul att försöka sparka igång en lös kristall för jag har aldrig gjort det förut men en HC14 kommer jag använda.
4) Eftersom stroboskopskivan talar sitt tydliga språk så är detta ett felaktigt uttalande.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

HC14 är väl schmittrigger?
Använd en obuffrad CMOS 4049UB eller 4069UB till kristalloscillator.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Varför då?

Kan inte sånt här så jag undrar bara...

MVH/Roger
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

UB-versionerna fungerar som en linjär förstärkare om du kopplar ett (hög-Ω-igt) motstånd mellan in och utgång.

Schmittrigger ger två "distinkta lägen" då den slår om.

4007 kan gå att använda som oscillator också.
4060 är ett bra alternativ om man har en bra kombination mellan kristall och delning.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Men vänta lite nu, kristallen ska väl ändå svänga digitalt så varför ska förstärkeriet vara linjärt?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ska å ska... det beror på vad man ska ha den till. Vill man ha en fyrkantvåg så används med fördel schmitt-trigger. Vill man ha sinus så används linjär stärkare. Frekvensdelare göre sig dock icke besvär.
För nu är ju kristallen på 60kHz, och det kan man inte driva en motor med.
Lite svårt att digitalt dela en sinusvåg 1000 gånger och ha en sinusvåg kvar efter det. :lol:

Men det funkar bra med en vanlig 7404 inverter också. Det är inte så petigt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Men vänta nu, jag fattar fortfarande inte varför inte HC14 fungerar.

Jag menar, kristallen svänger hyfsat rent (antar jag preliminärt) på 60kHz, kristallen skall alltså supportas så att den svänger med 60kHz men det finns inget som egentligen säger att den svängningen faktiskt är sinus utan den kan innehålla mängder med övertoner antar jag nu, så för skoj skull kan vi anta 60kHz fyrkant.

När nu kristallen svänger 60kHz fyrkant, då borde HC14/HC04 inte spela nån roll, så varför envisas Ni båda trevliga människor med att den drivande inverteraren inte får vara Schmitt?

MVH/Roger
PS
Jag tror iofs att det är skillnad på kristall och resonator som är mina mycket sparsamma erfarenheter av kristallvärlden, det finns nämligen kristallresonatorer modell DIL14 som jag gillar och så finns det rena kristaller som behöver speciella drivkretsar, jag tror nu att DIL14 kan generera en massa övertoner medans en vanlig SIL-kristall svänger med sin grundton och kanske den supportande elektroniken måste ta hänsyn till det, dvs vara linjär.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Ett uppdrag till Knoppson:

Testa vad som händer om du kopplar 470kΩ -> 10MΩ motstånd mellan in och utgång på en 74HC14.
Det får blir grundforskning på EF, då är det utrett i alla fall.

Hur stor blir amplituden på ingången på en 60kHz kristalloscillator, för ingången har till och frånslag på
vissa spänningsnivåer. Kristallen kanske inte gillar att man driver den för hårt som krävs för att
nå upp till de omslagsnivåer som krävs. Vid 32,768kHz kristall så kan man ha ett motstånd
på säg 220kΩ från inverterarens utgång till kristallen för att inte "grilla den för hårt".

Den där 60kHz kristallen är det en sån där "cylindrisk historia" av samma typ som de som finns för digitalur fast på 32,768kHz.

Du kan alltid använda en schmittrigger efter oscillatorn för att snygga upp flankerna, det är helt ok.
De där DIL14 "plåtburksoscillatorerna" har ju inbyggd oscillator, nu har du bara en ren kristall och jobba med.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Hur blir det med schmittrigger i startögonblicket, är återkopplingen via kristallen bra så att svängningen byggs upp gradvis.
Så där är nog en analog förstärkare bättre. :idea:
Skriv svar