I somras så skulle jag köra saaben och märkte att den dels lät konstigt, svajade på tomgången och var väldigt trött, öppnade huven och lyssnade mej fram till det väsande ljudet som visade sej komma från under kåpan över insuget, loss med den och jag såg direkt att en backventil hade gått av, förde ihop röret som var av med backventilen och plötsligt var tomgången perfekt och väsandet upphörde.
Googlade på problemet och insåg att det var ett extremt vanligt problem på 9-5 (och 9-3 tror jag), ventilen är till vevhusventilationen och är av plast, med tiden blir denna plast hård och spröd och då går den sönder.
Till saken hör ju att jag har en 05'a där man har förbättrat ventilationen (pga oilsludgeproblem) och där kan man förstås inte byta bara ventilen, utan man får byta hela röret osv, det blir då genast mycket dyrare, typ 400:- istället för 39 som den äldre ventilen kostar, och man vet att den jäkla ventilen kommer ändå att paja igen om några år..
Nu beställde jag en "uppdaterad" ventil helt av aluminium från maptun istället för 120:- som ska hålla "för evigt", den kom efter ett par dagar men när jag skulle montera den så insåg jag att det ena är en gummislang, det andra är en hårdplastslang, det är därför hela kitet ska bytas egentligen, vilket är ganska komplicerat då den andra ändan av slangen är bakom motorn långt ner.
Då löste jag det genom att fullimma ihop den gamla ventilen, "det håller några dagar i alla fall", det höll drygt 6 månader, idag var den paj igen.
Försökte få ut den gamla ventildelen ut hårdplastslangen, omöjligt, ville inte elda på den heller iom att den är full av gammal olja och är kopplad till vevhuset..
istället gjorde jag såhär.. fullösning ? kanske, men fungerande
DSC_2159.JPG
Najtråden är temporär efterssom jag inte hade fler lagom stora slangklämmor.. dessutom finns det ju inte riktigt nåt att spänna mot heller.
på ventilkåpan ligger originalventilen, eller ja, den var bytt nån gång tidigare kunde man se då den var fastsatt med buntband istället för engångsslangklämmor som original.
Den röda slangen jag använde kanske inte tål olja och temperatur, jag vet ärligt talat inte vad det är för slang, men den känns hållbar och den är armerad, det låg en rulle av den i garaget när jag flyttade in

..helst hade jag använt bränsleslang.