Retroförstärkare som "brummar"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Re: Retroförstärkare som

Inlägg av SM7CZR »

OK! Bra!
Då har jag en fråga till.
Jag ser ett litet kretskort där det ser ut som om två dioder är kopplade i serie. Stämmer det?
Kan inte hitta något sådant ställe på schemat. Min tanke var att det eventuellt har gjorts någon modifiering i radion.
Det behöver ju inte vara något konstigt, men du kan ju slå ett öga på det stället. Kan du bedöma vad kretskortet heter på schemat?

Denna bild:
litet kretskort.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danieldd

Inlägg av danieldd »

Det är kortet med C807 samt C808:
Bild

Det kortet är ihopkopplade med det med kortet som har C809, C810,C811 på sig:
Regulator Circuit Board:
Bild

Här ser du hur de schematiskt sitter ihop:
Bild

Har inte följt i detalj men det verkar faktiskt stämma vad jag kan se.

Värt att notera är att den orangea kondingen på bilden ovan ( tror det var C807 ) inte var orginal utan utbytt, men den är som sagt utbytt mot en ny med samma uF och samma volt som den som satt för den var redan överdimensionerad mot ritningen.
Senast redigerad av danieldd 13 oktober 2016, 22:47:51, redigerad totalt 2 gånger.
danieldd

Inlägg av danieldd »

Ser nu att det är ett motstånd för mycket på min om man jämför med ritningen. För den avlånga vita biten som ser ut som en utdragen sockerbit är väl ett motstånd? Har alltid tyckt att det ser eftermonterat ut:
Bild
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

På min bild kan jag inte se någon sladd på den punkten där dioderna är ihoplödda. Hur är det i verkligheten?
Är C807 kopplad till punkten där dioderna möts, som på schemat?
Denna e-lyt skall vara på 470µF enligt schemat!
danieldd

Inlägg av danieldd »

SM7CZR skrev:På min bild kan jag inte se någon sladd på den punkten där dioderna är ihoplödda. Hur är det i verkligheten?
Är C807 kopplad till punkten där dioderna möts, som på schemat?
Denna e-lyt skall vara på 470µF enligt schemat!
C807 är 470uF.

Dioderna sitter ihoplödda i luften:Bild

Och ja de sitter på samma punkt som C807:
Baksidan på kortet:Bild

Men som sagt effektmotståndet ser lurt ut:Bild
Man ser att det även sitter en diod eller liknande ihoplödd på ena benet.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Då var det som jag misstänkte, att den är ombyggd. Undrar varför?
Ploppade det mer innan? Eller mindre? Det är en bra fråga.
Det blir inte lätt att rätta till så att allt stämmer med schemat igen. Inte på distans åtminstone. :pray:
OK, då är det rätt värde på e-lyten åtminstone.

De två seriekopplade dioderna är troligen zenerdioder och inte de två likriktar-dioderna som vi trodde från början.
Därför stämmer inte den stabiliserade spänningen riktigt.
danieldd

Inlägg av danieldd »

SM7CZR skrev:Då var det som jag misstänkte, att den är ombyggd. Undrar varför?
Ploppade det mer innan? Eller mindre? Det är en bra fråga.
Det blir inte lätt att rätta till så att allt stämmer med schemat igen. Inte på distans åtminstone. :pray:
OK, då är det rätt värde på e-lyten åtminstone.

De två seriekopplade dioderna är troligen zenerdioder och inte de två likriktar-dioderna som vi trodde från början.
Därför stämmer inte den stabiliserade spänningen riktigt.
Som sagt jag har haft den sedan mitten på 90-talet innan dess vet jag inte men det skulle ju kunna vara så att man "uppgraderat" den på garanti eller nått för så länge vi haft den i familjen så har ingen reparation gjorts och ploppet har alltid funnits.

Hade varit spännande att se en annan 630.

Rolf var är du??? =)
danieldd

Inlägg av danieldd »

Kan det vara så att när man tog fram 630-modellen att man hade ett fel på de första enheterna som man senare åtgärdade, eller rättare sagt det vet vi att man ändrade något vid ett senare tillfälle, men inte exakt när.

I samband med detta kunde man lämna in sina gamla enheter för att få dem uppgraderade.

För i servicemanualen finns det ju beskrivet 2 olika varianter av det ena strömkortet:
Bild
Och det är ju här någon varit och "pillat".

Så frågan är om man inte ska ta fram ett helt nytt kort baserat på version 2. Dock ser jag att man inte skrivit ut någon info om kondingarna på detta kortet, bara att de ser fysiskt större ut...

Ska försöka ta fram ett kopplingsschema på det jag har så man får jämföra med ritningen.

Men återigen hade det varit intressant att titta på en annan 630-enhet! =)
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Ditt exemplar har Version 2 modellen. Den har två transistorer i darlingtonkoppling (enligt schemat).
Ja, de två trissorna syns ju även på kretskortet. Med den kopplingen får man högre strömförstärkning och funkar bra till regleringssteg.
Det ser ut som reglerkretsen är uppdelad på två kretskort, enligt schemat.
Du kan ju prova med ett PM till Rolf om du vill fråga något angående hans HK630.
danieldd

Re: Retroförstärkare som "brummar"

Inlägg av danieldd »

SM7CZR skrev:Ditt exemplar har Version 2 modellen. Den har två transistorer i darlingtonkoppling (enligt schemat). Ja, de två trissorna syns ju även på kretskortet. Med den kopplingen får man högre förstärkning och funkar bra till spänningsreglering.
Det ser ut som reglerkretsen är uppdelad på två kretskort, enligt schemat.
Du kan ju prova med ett PM till Rolf om du vill fråga något angående hans HK630.
Jo jag har nog också konstaterat det men som sagt det är ju vissa komponenter som inte känns orginal eller iaf att de inte sitter där de borde enligt ritningen. Bl.a. effektmotståndet med dioden i serie samt de två dioderna.

Men jag tror jag har en teori att någon klåpare tänkt reparera någon del och inte vetat vart de ska sitta. För tittar man på ritningen så sitter det inte ett motstånd och en diod i serie utan var för sig. Ska skissa lite till på hur det är kopplat på min enhet, är inte riktigt klar.

Passar på att PM:a Rolf! =)
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Att seriekoppla två zenerdioder kan man göra för att få önskat värde, så det är egentligen inget fel.
Dock ser det provisoriskt ut.
danieldd

Inlägg av danieldd »

Så då så kommer här första skissen på hur kortet ser ut:
Bild

Och så här ser kortet ut på ritningen:
Bild

Ska göra en schema på det också så ser man tydligare vad som skiljer.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Min är helt enligt schemat(version 2).

Det extra vita effektmotståndet är insatt efter likriktardioderna för att antingen minska värmen i serietransistorn eller möjligen i ett försök att minska brum genom att skapa extra RC-kretsar.
Värde?

Där det ska vara en enda zenerdiod sitter två dioder i serie.Den extra dioden kan ev vara ett försök att höja utspänningen med någon halv volt med en vanlig diod.Eller så är det två zener i serie som SM7CZR antydde.

Resten verkar stämma med original.
danieldd

Inlägg av danieldd »

Då jag inte kan se vad det står på det då texten är nedåt så testade jag att mäta och fick då 162ohm.

Om det är ett försök till lagning av brummet så är det lite ironiskt att det ena benet på C808 var böjt från fabrik och det kan ju vara så att hade han/hon bara gått igenom den helt så hade man inte behövt fixa den på detta sättet utan bara lött om den ena kondingen...

Men då får planen vara att försöka återställa den som den var orginal. Tror ni det bara går att plocka bort motståndet utan vidare? Antar att det är orginaldioden som sitter kvar på effektmotståndets ben. Är dålig på beteckningar på dioder, hur ska man läsa dessa för att säkra att man får rätt variant?

Och ska man låta zenerdioderna sitta kvar eller ersätta med en korrekt? Hur ser din ut där Rolf?
danieldd

Inlägg av danieldd »

Har hittat vilka dioder som är rätt varianter: Bild
Inget annat man bör tänka på?
Skriv svar