Sida 7 av 7

Re: Avbruten ADC

Postat: 7 juni 2016, 23:17:57
av TomasL
Tja,
Det enda som är viktigt är VAD den gör.
Mig veterligen omvandlar alltid en AD-omvandlare analoga signaler till numeriska värden, tror ärligt talat inte det finns någon AD-omvandlare som gör något annat.
Det viktiga är naturligtvis HUR den omvandlar, eftersom det är det som bestämmer gränserna för hur man kan använda den.

Re: Avbruten ADC

Postat: 8 juni 2016, 08:22:01
av lillahuset
Erik, det är mycket som inte är förhandlingsbart här i livet. Datablad tex. Försöker man vara "smart" och läsa mellan raderna (ja man bör läsa datablad) eller på annat sätt tänja gränserna utanför vad som står i dokumentationen är man bara korkad. Det leder aldrig till något gott.

Re: Avbruten ADC

Postat: 8 juni 2016, 10:33:48
av Erik M
Svar nej, kära TomasL. Oftast.
HUR något görs - när det är en EJ påverkbar process - är av minimalt intresse.
Och i detta fall fullständigt underställt OM det alls är meningsfullt - med PIC12F683 nej, med PIC12F1572 ja.
Om det är meningsfullt [PIC12F1572] är den egentliga processen fortsättningsvis inte intressant - endast om omvandlingen sker så att man fångar användbara bitar, ergo MSB till LSB. Hur detta sker är fortfarande inte intressant.

Jämför med en bil. Är det intressant hur (vevstakar, explosioner,ventiler etc etc) motorn gör sitt jobb, eller vad detta resulterar i (att du kommer till jobbet)?

Visst är det intressant hur arbetet görs!
Men för att komma till jobbet är det av minimalt intresse...
(Givetvis ändras detta om motorn inte startar etc - men det är ett fullständigt och komplett annat kapitel!)


lillahuset, genom att ha läst - och vanligen, om än inte alltid, förstått - databladen går åtminstone jag vidare till att använda informationen.
Använder.
På adekvata sätt - från en bred egen bas med kunskap och erfarenhet och med hjälp av andras kunskap och erfarenhet - vilket av å till och ganska ofta leder till lösningar och funktioner som inte är uppenbara.


Vad gäller PIC, och liknande, är det, som alltid vid början av nytt, en massa information som skall tas in. Tas in, förstås och, inte minst, kombineras.
Just det steget, kombineras, är vad som är speciellt med PIC.
Vägen som valts är komplicerad och krånglig.

Bland annat då MicroChip valt att inte ge unika funktioner sina unika instruktioner.
Titta exempelvis på vad som krävs för att sätta en port som digital ut... TRISIO, ANSEL, COMCON, INTCON, CCPCON etc och beroende på vilken exakt pinne det gäller.
COMCON är särskilt besvärlig då man själv måste reda ut vad vardera av CM-bitarna står för.

Sammanfattningsvis är databladet inte en bibel - det är en manual.
Och en manual berättar vad som är tänkt kunna ske - ungefär som spelregler.
Den berättar inte hur du ska gå i mål - vinna. Det får du komma på själv.


Icecap - det fattas fortfarande en förklaring från dig om på vilket vis hur ADC går till har inverkan på frågorna som dryftas här.

Re: Avbruten ADC

Postat: 8 juni 2016, 10:55:10
av TomasL
Erik, din analogi med bil haltar rätt mycket.
Ja om man använder bilen till det den är avsedd för, behöver man inte bry sig så mycket, enbart lära sig de funktioner som behövs för att på ett säkert sätt köra bilen från punkt A till punkt B.

Men om man vill använda bilen utanför dess specifikationer, dvs samma sak som du önskar göra med AD-omvandlaren.
Eller utnyttja dess maximala prestanda.
Då behöver man faktiskt ta reda på HUR den gör saker och ting.
Dessutom krävs det grundläggande kunskaper om hur vissa detaljer fungerar.
I fallet med AD-omvandlaren är det då viktigt att veta vilken typ av omvandlare det är, eftersom de alla har olika egenskaper, olika för och olika nackdelar
i detta fallet så är det en SAR, och per definition så fungerar alltid en SAR på ett visst specifikt sätt, dvs den sätter högsta biten, om mätvärdet är över så sätter den nästa bit, osv.
Är mätvärdet under, då nollar den högsta biten och sätter den närmaste lägre biten osv, intill dess att mätvärdet motsvarar bit-värdet.
Tämligen enkelt och fullt naturligt sätt, i vissa omvandlare buffras resultatet intill dess att hela omvandlingen är klar, i vissa sker ingen buffring.
Allt detta står med all fullständig och kristallklar tydlighet i resp. datablad för resp. krets, om man bemödar sig att läsa.

Re: Avbruten ADC

Postat: 8 juni 2016, 12:22:43
av Swech
Att hitta på egna lösningar som kan fungera idag men kanske inte i morgon är att be om problem.
Om det är hobbyprojekt så drabbas oftast ingen annan än en själv.
På jobbet har vi ett antal äldre konstruktioner där konstruktören också var väldigt "kreativ" vilket
gav lösningar som fungerar MEN då måste kretsen vara av visst fabrikat, i vårt fall CMOS grindar.
så nu får man leta som en galning för att få tag på exakt rätt 4093 av fabrikat Motorola.
Detta endast för att man använt sig av funktioner odokumenterade eller utanför specifikation.

Uppenbart är dock att du inte tar åt dig av detta men men...
lösningen är väl då att prova i verklgheten med en PIC för att se om din ide fungerar eller ej.

Swech

Re: Avbruten ADC

Postat: 8 juni 2016, 13:08:18
av Glenn
lillahuset skrev:Erik, det är mycket som inte är förhandlingsbart här i livet. Datablad tex. Försöker man vara "smart" och läsa mellan raderna (ja man bör läsa datablad) eller på annat sätt tänja gränserna utanför vad som står i dokumentationen är man bara korkad. Det leder aldrig till något gott.
Joo, gamla tiders datordemos använde mängder med odokumenterade funktioner för att få ett bättre resultat.

Re: Avbruten ADC

Postat: 8 juni 2016, 13:26:32
av Erik M
Swech - håller helt och hållet med dig.
Vilket är varför jag använder de sätt som finns.

Ditt exempel om CMOS säger inget om det just då var det enda sättet lösa uppgiften.
Senare möjligheter till lösning har inget med saken att göra.

Vad och hur har förövrigt redan nått runt jorden - och nöjda mottagare.
Som då fått funktioner som ingen annan löst - måhända för att de inte... kan kunnat.

Jag tar till mig all information, datablad såväl som läroböcker, kunskap och erfarenhet.
Till vad och hur jag sedan använder informationen har ingenting med det att göra.
Att göra på ett annat vis än du förespråkat betyder inte att man gör fel.
Det enda det betyder är att man gör på ett annat vis.
Klarar man inte av detta ska man inte ge sig till att hjälpa till.
För att ditt sätt fungerade för vad du gjorde betyder det varken att du gjorde rätt, riktigt eller att det passar till annat (om än liknande).


lillahuset - DÄR har du brist på ödmjukhet, att inte klara av att andra klarar av.
En egenskap jag är fullständigt befriad från - att inte klara av att andra klarar av.
Vad gäller min egen förmåga till ödmjukhet - den har haft små möjligheter göra sig känd.
Ett litet mått visas måhända i att jag varje gång hjälp erhålls tackar för den...?


TomasL - synd att du [väljer] missförstå analogier.
Tillför du eller ändrar eller bortser från vad som utgör analogin [såsom du ofta gör oxå rent allmänt] så blir det besvärligt göra sig förstådd.

Den del av vad du tar upp om ADC-skeendet som är användbart är biten om bit-förändring.
Dvs vill man ha fyra bitar och klarar sig med avrundning neråt - då räcker dessa fyra bitar.
Ju bättre avrundning man vill ha desto fler bitar behöver man.
Hur ADC'n i sig går till är fortfarande av föga intresse - så länge de två premisserna "sparar allteftersom" och "MSB till LSB" är uppfyllda.

Analogiskt...
Är det du och vackert väder - MC.
Är det du å en till fyra kompisar - vanlig vill.
Är det du å den du vill imponera på - sportig bil.
Är det du å trädgårdsavfallet - bil med krok.
Som du ser spelar motorn ingen roll ovan.
Gör du nu som just du brukar lägger du nu till sådant som...
"Ibland regnar det, då faller..." - Nej den faller inte. Du lade på regn.
"Men vi väger 200kg vardera (eller någon variant)." - Nej, den faller inte. Du lade till vad som redan från början hade lett till annan/s bil.

Den motor som sitter i det fordon du just då använder är det av föga intresse veta hur den fungerar. Hur DU använder den avgör om DU valt rätt fordon för jobbet.
Väljer DU att transportera fem övervuxna i en Ferrari Testarossa, då har DU valt fel fordon.
Motorn har föga med saken att göra (även om den, styrkemässigt, skulle klara jobbet; vad gäller växellådan vet inte jag - så jag läser på och frågar - plats finns det hursomhelst inte).

I mitt fall vore PIC12F683 fel och PIC12F1572 rätt.


Dessvärre verkar du sedan ha missuppfattat hur [MSB till LSB] ADC går till.
En bit som läggs till påverkar inga andra bitar, varken de före eller de efter.
Vilket kan skönjas i PIC12(L)F1571/2 FIGURE 15-2: ANALOG-TO-DIGITAL CONVERSION TAD CYCLES.
Bitarna buttas inte in, de bittas in.

Glenn... :tumupp: :mrgreen: :tumupp:

Re: Avbruten ADC

Postat: 8 juni 2016, 13:38:11
av Erik M
lillahuset skrev:... Försöker man vara "smart" och läsa mellan raderna (ja man bör läsa datablad) eller på annat sätt tänja gränserna utanför vad som står i dokumentationen är man bara korkad.
Det är intressant [Sic!] det du säger, framförallt när du applicerar det på mig.

Jag försöker varken vara "smart", läsa mellan raderna eller tänja gränser.

Jag läser vad som står på raderna och ser till att lära mig var gränserna är.
Och... söker av å till hjälp i detta.
... [korkad] ... Det leder aldrig till något gott.
Vin är iofs rätt gott.