Luxor ABC-80 (breakout kort byggs) [Sidan 18]

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JonasE

Re: Hjälp med ABC 80 och läsa diskett (Behöver mer hjälp!)

Inlägg av JonasE »

Haha! Jag blir ju sugen på att försöka få igång min gamla diskdrive... Jag hade den och en ABC80 till att styra min hembyggda parabolstyrning....-90, tror jag. Den spökade redan då och byttes därför ut mot en C64 med en väl fungernade 1571. Undrar om det går att få liv i den gamla diskenheten... :roll:
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Vad fan var det för overkill parabolstyrning? :D
Förprogrammerade satellit koordinater eller?
JonasE

Inlägg av JonasE »

Japp. =)

Den med C64 var lite cool... Bortsett från att vrida parabolen (egenbyggd linjärenhet: styrstång från en Duett med mutter svetsad i änden, vindrutetorkarmotor från en Bubbla, M8 gängstång samt en läsgaffel som läste av en platta med 6 hål per varv. Drevs av innanmätet från en gammal blybatteriladdare.) kunde den kommunicera med mottagaren. Dels läste jag av signalstyrkan via ett AGC-uttag som fanns bak, dels skrev jag en fjärrkontrollemulator i assembler som skickade kommandon till mottagaren. Datorn kunde också bestämma om datorbild eller mottagarbild skulle visas på TV. Dock ingen OSD, jag visste inte hur man skulle synca bilderna.

Man kunde förstås spara positioner för olika satelliter, men man kunde även scanna himmeln. Parabolen gick då till ena ändläget, scannade alla frekvenser på båda polarisationer, gick ett par steg, scannade alla igen.... och sparade alla data från AGC-utgången på diskett. När det var klart kunde jag få ut en karta på skrivaren, ett rutmönster med frekvens på ena sidan och position på andra. I varje ruta fanns en prick vars storlek talade om signalstyrkan i just den positionen/frekvensen/polarisationen (en karta per polarisering). Astra låg som ett svart band på 19 grader öst, bredvid nån Eutelsat på 16 grader och så ytterligare någon på 13 grader. Det fanns faktiskt ett gäng satelliter runt -90 som sände analogt som jag fick in med min enkla Astra-mottagare, och det var lite sport att hitta nya kanaler eller bara en bärvåg med testbild. Lätt att bli nostalgisk...

8)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Inget problem att ha en C64 låst till satellitstyrningen? de vart ju inte direkt billiga under sin storhetstid.

Klara DIY poäng på den där konstruktionen iaf! :D (VIC-REL?)

(hmm.. 38 kHz fjärrkontroll med PAL C64 = 25 CPU cykler per puls = tight)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Hehe, jäkla cool setup måste jag säga! :D
JonasE

Inlägg av JonasE »

Nja, -90 var väl storhetstiden lite över för C64... Då var det Amiga som gällde. 8) Mellan ABC80 och C64 körde jag faktiskt med en VIC20, men eftersom jag inte hade extra RAM till den tog det snabbt slut. :D Även VIC20 funkade finfint med 1571.

Och japp, det var tight med klockcyklerna, minns jag! Först gjorde jag ett program i BASIC som "gjorde" ett maskinkodsprogram utifrån den knapp man ville trycka på, men det tog för lång tid att skapa programmet för varje knapptryckning. Blev alldeles för segt. Jag fick göra ett program i assembler som gjorde ett annat program i maskinkod som skickade signalen. För som du säger fanns det inte tid för villkorliga hopp och annat. Exekvera ett program med i stort sett bara av/på och fördröjning med NOP funkade PRECIS. 8)
Användarvisningsbild
G_Axelsson
Kontakt:

Inlägg av G_Axelsson »

Intressant tråd! Tack för manualen förresten, tog en kopia själv eftersom jag har två ABC 80 liggandes men jag vet inte när jag ska få tid att göra nåt med dom. Mitt nästa projekt är att renovera och få liv i en Datapoint 2200 från 1972, föregångaren till Intels 8008 processor. :mrgreen:

Om stegmotorn bara drar huvudet mot läsgaffeln gång på gång så låter det som om nåt med läsgaffeln inte fungerar. Innan styrningen stegar utåt måste ju driven veta var den är och det vet den inte om inte home-funktionen är okej.

Jag har inget schema framför mig så jag gör en del antaganden... i princip har du tre ställen som kan gå sönder och ge samma symptom.
- Ljuskällan (antar att det är en LED) kan vara trasig. Mät spänningen över LED:en, 0V = kortis, >2V = avbrott i LED:en.
- Detektorn i läsgaffeln (optotransistor?) är trasig. Gör på samma sätt, mät spänningen över detektor. Den ska ändras om stegmotorn dras tillbaka en bit manuellt.
- Fel i elektroniken som är kopplad till läsgaffeln.

... fast det kan ju bara vara lite skräp i läsgaffeln. Blås rent med lite tryckluft så kanske det fixar sig.

Lycka till!

/Göran
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Bara ett tillägg eller förtydligande angående CW, paketradio mm.
I forntiden kunde man ta ett T -ekniskt cert och köra 144mhz paket + diverse andra höga frekvenser.
C-cert
B-cert
A-cert Alla band 0,500 kHz--30 mhz CW, AM, SSB, (single side band) 100 watt.
Telegrafi på långvåg kan med lite tur skapa ett eko av sändaren pga av att vågutbredningen gått åt båda hållen
runt jorden. Ekot skapades då den andra stationen inte var exakt på andra sidan, utan eventuellt i ex. Australien

Rätta svaren finns här om allt som gäller för amatörradio.
http://www.pts.se/sv/Privat/Radio/Amato ... rafi/morse
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

G_Axelsson: Jag har mätt på samtliga optiska sensorer, och dom testar OK..

Anders_bzn har skickat en annan BASF 6106, som med lite tur fungerar. Ska hämta den i morgon :)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

såå ja! Nu är den fullt fungerande och har fått ett hem så länge :)
Bild
Senast redigerad av Electricguy 15 oktober 2013, 15:08:46, redigerad totalt 1 gång.
blueint
Kontakt:

Re: Hjälp med ABC 80 och läsa diskett (Nu fungerande!)

Inlägg av blueint »

Den kommer snart att delta i SETI@Home? :vissla: :D
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Självklart! :D
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hoppas du passar på att överföra program till PC:n.

Måste säga att CRT glöd är något helt annat än plattskärmar .. ;)
(iofs var väl C64 lite mer färgglad)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

jo jag har tänkt att föra över dom. Dock så är jag inte helt 100 på hur jag ska bära mig åt.. Det finns ju serieport på maskinen...
Användarvisningsbild
G_Axelsson
Kontakt:

Inlägg av G_Axelsson »

Grattis!

Hoppas du sparar den trasiga disken, den går nog att laga och den borde fungera som reservdelslager om det skulle behövas.
Jag vet inte exakt vad jag har själv i ABC-väg och vad som fungerar, men en kul sak som dök upp för ett par månader sen var ett externt grafikkort för färggrafik! ... korrekt namn borde ha varit "frame store" vid den tiden. Bra att ha om man lessnar på den monokroma skärmen. :D

/Göran
Skriv svar