Mina 3D-skrivare

Berätta om dina pågående projekt.
boris

Re: CNC Fräs som 3D skrivare

Inlägg av boris »

I väntan på bussningar från Kina gjorde jag egna. De passar perfekt på 8 mm axlar.
Men man måste smörja axlarna lite.

Här är en video där jag testar y axel med egna bussningar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
boris

Inlägg av boris »

Min Prusa-skrivare är klar nu. Bilden är lite större för att kunna se bättre i detalj.

Här är en video:
boris

Inlägg av boris »

Jag vill bara säga att jag köpte några färger PLA från en svensk leverantör. Det fungarar som det skall bara att min Prusa
är inte kalibrerad än. Jag testade också att skriva direkt på en spegel från IKEA. Det fungerar.
Om någon vill testa att skriva ut samma bit så finns det en fil att ladda ner här:
adam.rar
. Det skulle vara intressant att se hur det ser ut när någon annan gör samma bit.
Jag tror annars att det blir en Prusa-uppgradering med två kulskruvar på y- och x-axel någon gång.
En video:

PLA köpt här:
http://www.supply3dpla.com/cgi-bin/PLAshop/commerce.cgi
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Det blir bättre o bättre :)
Boris, skulle du kunna maila mig?, jag har några frågor och har tyvärr slarvat bort din mailadress. :)
Senast redigerad av ghost_rider 14 mars 2013, 20:27:08, redigerad totalt 1 gång.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jag kör fräsning i min maskin några dagar nu, så jag har den inte uppsatt för 3D-skrivning. Men jag kan förmodligen prova senare i nästa vecka om du vill.
boris

Inlägg av boris »

Det kan du göra när du hinner Agwan, tack!

Jag har nu testat en Prusa och en CNC fräs som 3d skrivare.
Som jag ser det är en bra 3d skrivare någonting mellan fräs och Prusa. En sådan skrivare skulle ha en stabil
aluminium-konstruktion och lätta rörliga delar som Prusa. Gärna kulskruvar med ett styrkort som klarar av att styra skrivaren upp till 8000 mm/min
eller cirka 130 mm/s.
En CNC fräs låter mycket när den jobbar och det vill man inte lyssna på hemma i några timmar. Dock har den en bra precision mellan två till fem hundradelar av en millimeter, i mitt fall. Min Prusa är inte kalibrerad och har en precision 0.5 till 1 mm. Dock har den har ett trevlig ljud som man kan lyssna hur mycket som helst.
boris

Inlägg av boris »

Min Prusa skriver ut en testbit i 200 mm/s.

Min Prusa skriver ut en testbit i 400 mm/s.
boris

Inlägg av boris »

Här är en video med Prusa där jag satt hastigheten till 600 mm/s på x- samt y-axeln. Jag får inte höja hastigheten mer annars måste jag hämta min Prusa hos grannen.
zealotry

Inlägg av zealotry »

Vad händer med precisionen när maskiner kränger sådär kraftigt?
boris

Inlägg av boris »

Jag vet inte hur det blir med precisionen vid sådana hastigheter. Hotenden hinner inte smälta plasten om man inte höjer temperaturen till kanske 300 grader? Vet ej!
Agwan

Inlägg av Agwan »

Coolt iaf när den rör sig sådär snabbt. Vore lite coolare om du kunde få den att skriva ut också. Men det ser inte ut som att det skulle bli någon precision. Kanske om du skruvar fast basen ordentligt i något stabilare.
malx

Inlägg av malx »

Att skruva fast basen skulle inte hjälpa mycket, det skulle behövas en stabilare konstruktion hursomhelst. Boris har dock mycket rätt i att hotenden är begränsningen. Även om den skulle klara att smälta plasten tillräckligt snabbt så ökar trycket som krävs för att trycka ut den smälta plasten genom hålet. (och det givetvis inte linjärt). Min begränsning på X-max ligger just på matningen av plasten, när tillräckligt högt tryck krävs så chippar plasten. (D.v.s. matningsdrevet kör sönder plasten och nöter av den). Vars den gränsen går beror på plasttypen, jag har själv haft problem med PLA som har varit hård och spröd, ABS går bättre.

En anledning att köra snabbt är ju dock att man kan minska lagertjockleken utan att tappa tid. Då behöver man ju inte mata plasten snabbare heller.

Var dock coolt att se den röra sig i 600 mm/s. Vet inte om jag skulle våga köra X-max i den hastigheten även fast den är stabilare....
sneaky

Inlägg av sneaky »

Kylning blir också ett problem. Om plasten inte hinner stelna tillräckligt så blir det bara gegga av allting i alla fall. Jag har satt gränsen för minsta tid/lager till 6 sekunder.

Här är en Ultimaker som rör på sig rätt skapligt också :)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

är det där bara 600 mm/m? Det ser ut att gå snabbare!
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Nej. det är 36000mm/m alltså 600mm/s precis som de skriver.
Skriv svar