"Nätverkskabeln är inte ansluten"
Re: "Nätverkskabeln är inte ansluten"
TG799TSvn är det.
Distansförsäljning?
Jag ringde Telias kundtjänst och beställde.
Jag upprepade frågan om pulsval och ringklocka, och fick till svar att allt skulle fungera som förut.
Distansförsäljning?
Jag ringde Telias kundtjänst och beställde.
Jag upprepade frågan om pulsval och ringklocka, och fick till svar att allt skulle fungera som förut.
Märkligt, det finns ingen manual i paketet.
Jag hittade en installationsanvisning på Telias hemsida, det får duga.
Problem ett, nätverkskabeln är för kort.
Jag borde väl kunna använda min gamla?
Jag hittade en installationsanvisning på Telias hemsida, det får duga.
Problem ett, nätverkskabeln är för kort.
Jag borde väl kunna använda min gamla?
Ja, då gäller distansköpslagen, så funkar det inte ska du kunna ångra dig utan att behöva slåss om vad de lovat muntligt och inte.
Och ja, gamla kabeln ska funka.
Och ja, gamla kabeln ska funka.
Bredbandet hoppade igång, men ingen telefon.
Jag testade med en tonvalstelefon.
30 min samtal med supporten hjälpte inte.
Jag fick nu ett SMS att felet ska avhjälpas senast 7/10.
Jag frågade ännu en gång om verkligen pulsvalstelefon och ringklocka fungerar.
Supporten visste inte vad en pulsvalstelefon var för något.
Jag testade med en tonvalstelefon.
30 min samtal med supporten hjälpte inte.
Jag fick nu ett SMS att felet ska avhjälpas senast 7/10.
Jag frågade ännu en gång om verkligen pulsvalstelefon och ringklocka fungerar.
Supporten visste inte vad en pulsvalstelefon var för något.

En sån här kanske kan funka annars, DialGizmo - Pulse to Tone converter for VoIP lines changes decadec dialling to touch tone
säter skrev: Supporten visste inte vad en pulsvalstelefon var för något.

Nej, jag undrar inte, eftersom de i princip har varit "borta" senaste,
ja vad är det, 10-20 år någonting? Att de gamla vanliga stationerna
har behållit kompatibilitet bakåt är ju en annan sak.
Jag är *nästan* 100% säker på att TG799xxx inte stöder pulsval.
ja vad är det, 10-20 år någonting? Att de gamla vanliga stationerna
har behållit kompatibilitet bakåt är ju en annan sak.
Jag är *nästan* 100% säker på att TG799xxx inte stöder pulsval.
Nä, problemet är att dessa filurer på diverse kundtjänster inte har en susning om någonting, de följer några blad i ett bläderställ, eller någon datamall. De kan inte ens själva bedöma om svaret är rimligt till frågeställningen. Svaren blir ju alldeles för ofta "god dag yxskaft" för att de inte vet svaret på frågan. Är man någorlunda normalt funtad så säger man att jag vet inte istället för att svara på något utan att veta vad man svarar på.
Sannolikt visste inte de första gökarna på kundtjänst heller vad en pulsvalstelefon är, då kunde de ha sagt det istället för att säga att det fungerar. Men detta är resultatet av den curlade facebookgenarationen.....
Sannolikt visste inte de första gökarna på kundtjänst heller vad en pulsvalstelefon är, då kunde de ha sagt det istället för att säga att det fungerar. Men detta är resultatet av den curlade facebookgenarationen.....
Faktiskt så klarar TG799 pulsval sedan version 8.4.3 enligt deras release notes http://www.technicolorbroadbandpartner. ... hp?id=7446
Normalt sett brukar det ta en halvtimme från inkoppling av smartmodemet innan mjukvaran är uppdaterad och telefonen hoppar igång men nu verkar det ju som du har något annat fel som är under avhjälpning.
Normalt sett brukar det ta en halvtimme från inkoppling av smartmodemet innan mjukvaran är uppdaterad och telefonen hoppar igång men nu verkar det ju som du har något annat fel som är under avhjälpning.
Jag har fått igång telefonen.
Ringsignalen fungerar, men är för kort.
Pulsvalstelefonen fungerar inte att ringa ifrån.
Vad sjutton kan det vara?
Ytterligare ett modem?
Ringsignalen fungerar, men är för kort.
Pulsvalstelefonen fungerar inte att ringa ifrån.
Jag har fått ett SMS om att ett paket från Telia ligger på Ica.The issue where the Technicolor Gateway is unable to detect the digit in case the connected phone is using pulse dialing, has
been solved.
Vad sjutton kan det vara?
Ytterligare ett modem?
Hade ett liknande fel som dig för några år sedan på en AMD av ungefär samma årgång som din. Det var nätverkschipet på moderkortet som jävlades och det vart en liten anekdot om det hela.
Lokaliserade felet o kom fram till att det var temperatur beroende. Stoppade i ett externt nätverkskort. Det gick i några månader sedan kom felet igen o jag bytte externt kort o de funkade några månader osv. Men när den interna kretsen slog av o på så tappade jag nätverksanslutningen vilket hände 5min efter varje gång jag startat datorn. Hjälpte inte att avaktivera det i bios. Hade ingen varmluft tillgänglig så jag tog fram gasolen o provade o leta lite. Kunde inte tvinga fram felet så jag blev förbannad o blåste på realcom chippet så det knakade i det.
Sedan funkade datorn i 6mån innan felet kom tillbaks. Fram med gasolen men det hjälpte inte så nu tänkte jag att jag dödar chipet så jag eldade på det så utav helvetes. Datorn gick i 6mån till. Sen kom felet och nu hjälpte inte gasolen o mitt humör till slut. Fram med victorinoxen i bästa Mcgyver stil o skar bort chipet. Datorn funkade igen men fick egenskapen att den startade om istället för att stänga av. Vart väl något med WOL utan chipet på plats.
Några på ett annat forum tyckte jag var lite tokig..... Slutade med att jag gjorde en permanent reparation av moderkortet med ytterligare ett specialverktyg. 2st gyttorp i kaliber 12.
Lokaliserade felet o kom fram till att det var temperatur beroende. Stoppade i ett externt nätverkskort. Det gick i några månader sedan kom felet igen o jag bytte externt kort o de funkade några månader osv. Men när den interna kretsen slog av o på så tappade jag nätverksanslutningen vilket hände 5min efter varje gång jag startat datorn. Hjälpte inte att avaktivera det i bios. Hade ingen varmluft tillgänglig så jag tog fram gasolen o provade o leta lite. Kunde inte tvinga fram felet så jag blev förbannad o blåste på realcom chippet så det knakade i det.
Sedan funkade datorn i 6mån innan felet kom tillbaks. Fram med gasolen men det hjälpte inte så nu tänkte jag att jag dödar chipet så jag eldade på det så utav helvetes. Datorn gick i 6mån till. Sen kom felet och nu hjälpte inte gasolen o mitt humör till slut. Fram med victorinoxen i bästa Mcgyver stil o skar bort chipet. Datorn funkade igen men fick egenskapen att den startade om istället för att stänga av. Vart väl något med WOL utan chipet på plats.
Några på ett annat forum tyckte jag var lite tokig..... Slutade med att jag gjorde en permanent reparation av moderkortet med ytterligare ett specialverktyg. 2st gyttorp i kaliber 12.

Nu har jag pratat med supporten igen, och de säger att det fungerar inte med pulsval.mrfrenzy skrev:Faktiskt så klarar TG799 pulsval sedan version 8.4.3 enligt deras release notes http://www.technicolorbroadbandpartner. ... hp?id=7446
Jag refererade till ovanstående dokument, men fick till svar att det gällde inte Telias nät.
Nu avbeställde jag bredbandstelefonin, och beställde vanlig gammaldags telefon.
Jag orkar inte älta det här med Telia längre.
Är det inte enklare att skaffa en telefon som är nyare än 20 år? 

Bra drag, man ska undvika att krångla till det hela. Har man fungerande analogtelefon är det bara dumheter att krångla till med med två extra lager (dsl/ip) på samma ursprungliga trådpar.