Få en "ethernet-enhet" att lyssna till namn och IP-adress.
Re: Få en "ethernet-enhet" att lyssna till namn och IP-adres
Hur då ? Det finns inget protokoll för det (alltsp IP-förfrågan,
du kanske menade det parallella fallat med ett telefonnummer ?).
Det är det dns-servern gör, den frågar oftast någon annan (om det finns någon annan vill säga) om den inte vet själv.
Vad jag vet kan en ethernet-enhet egentligen bara se och därför bara svara på mac-adresser. allt annat torde vara tcp/ip. Har lekt en del med ethernet och funnit det såväl enkelt som pedagogiskt och kraftfullt men jag har också insett att det blir bökigt att snacka med tcp/ip-enheter på annat “språk“ än deras.
dhcp är simpelt men bättre då att implementera en färdig stack typ Adam Dunkels uIP för du lär ändå landa i en dylik men sämre implementation om och när du lyckas
dhcp är simpelt men bättre då att implementera en färdig stack typ Adam Dunkels uIP för du lär ändå landa i en dylik men sämre implementation om och när du lyckas

I det här fallet är det UDP/IP 
Implementerar Dunkels uIP DHCP ..?
Har fått uppfattningen att den endast hanterar IP-UDP-TCP, inget specifikt angående DHCP.

Implementerar Dunkels uIP DHCP ..?
Har fått uppfattningen att den endast hanterar IP-UDP-TCP, inget specifikt angående DHCP.
Kan hända att jag var lite väl snabb på hanen där för sanningen att säga så vet jag inte med
säkerhet att den gode Adam implementerar dhcp men när jag tittade på protokollet fick jag upofattningen att det var så simpelt att det skulle förvåna mig om inte.
Kanske cyklar jag och i så fall lägger jag mig direkt:-)
Appropos att lägga sig så är det dags for lila mig nu så inte skallen
forvandlas till en grönsak...gnatt!
säkerhet att den gode Adam implementerar dhcp men när jag tittade på protokollet fick jag upofattningen att det var så simpelt att det skulle förvåna mig om inte.
Kanske cyklar jag och i så fall lägger jag mig direkt:-)
Appropos att lägga sig så är det dags for lila mig nu så inte skallen
forvandlas till en grönsak...gnatt!
Jodå, man kan skicka en ARP/RARP och få fram IP/URIsodjan skrev:Hur då ? Det finns inget protokoll för det (alltsp IP-förfrågan,
Inte säker på att jag hänger med.... Jag HAR ju en TCP/IP-stack, den ligger i W5100-chipet och stödjer TCP, UDP, IPv4, ICMP, ARP, IGMP och PPPoE. Så varför ska jag implementera ytterligare en TCP/IP stack?dhcp är simpelt men bättre då att implementera en färdig stack typ Adam Dunkels uIP för du lär ändå landa i en dylik men sämre implementation om och när du lyckas
Tror de rör till det lite grand för dig, tyvärr.
Men kul att det funkar.
Jo det är intressant med TCP/IP.
Vill du grotta ner dig mera, så är väl din troliga DNS/DHCP app i routern, dvs IPMASQ, tillgänglig som källkod, har jag för mig.
Det är den som hanterar alla DNS-uppslag, ARP, RARP. DDNS mm mm i routern.
Men kul att det funkar.
Jo det är intressant med TCP/IP.
Vill du grotta ner dig mera, så är väl din troliga DNS/DHCP app i routern, dvs IPMASQ, tillgänglig som källkod, har jag för mig.
Det är den som hanterar alla DNS-uppslag, ARP, RARP. DDNS mm mm i routern.
Nej det behövs absolut inte, eftersom du redan har stacken. Du bygger bara en klient eller server som hanterar ett visst protokoll uppe på tcp/ip.H.O skrev:Inte säker på att jag hänger med.... Jag HAR ju en TCP/IP-stack, den ligger i W5100-chipet och stödjer TCP, UDP, IPv4, ICMP, ARP, IGMP och PPPoE. Så varför ska jag implementera ytterligare en TCP/IP stack?dhcp är simpelt men bättre då att implementera en färdig stack typ Adam Dunkels uIP för du lär ändå landa i en dylik men sämre implementation om och när du lyckas
Behövs inte den finns redan!
Egentligen helt galet att man i en egentligen enorm textmassa blir exalterat över att det står tex 10 på ett ställe istf -1. Tiifredställelsen står ju inte i direkt proportion till den lilla teckenskillnaden. Även om tillfredsällelsen kan vara ganska stor över en sådan liten sak så har jag funderat många gånger va det är som saknas, förmodligen något mer påtagligt fysiskt.
Tex en diod/lampa som tänds eller något mekaniskt som rör sig.
Bara en OT-reflektion.
Finns det förresten några chip som har bra stöd för SCTP?
Men jag kan inte låta bli att fundera lite över det där med loggar.H.O skrev: W5100-chipet[/u] och stödjer TCP, UDP, IPv4, ICMP, ARP, IGMP och PPPoE.
Egentligen helt galet att man i en egentligen enorm textmassa blir exalterat över att det står tex 10 på ett ställe istf -1. Tiifredställelsen står ju inte i direkt proportion till den lilla teckenskillnaden. Även om tillfredsällelsen kan vara ganska stor över en sådan liten sak så har jag funderat många gånger va det är som saknas, förmodligen något mer påtagligt fysiskt.
Tex en diod/lampa som tänds eller något mekaniskt som rör sig.
Bara en OT-reflektion.
Finns det förresten några chip som har bra stöd för SCTP?
- ElectricMan
- Kontakt:
Det finns ju enklare sätt än att använda en hub....
Till exempel en dator med två nätverkskort och mjukvara som skickar över det som kommer i ena nätverkskortet till det andra.
På så sätt kan man sniffa det som kommer i kabeln. Kallas "Man-in-the-middle".
Exempel på sån mjukvara som jag tror klarar detta är ettercap.
http://ettercap.sourceforge.net/
Till exempel en dator med två nätverkskort och mjukvara som skickar över det som kommer i ena nätverkskortet till det andra.
På så sätt kan man sniffa det som kommer i kabeln. Kallas "Man-in-the-middle".
Exempel på sån mjukvara som jag tror klarar detta är ettercap.
http://ettercap.sourceforge.net/
Öh, nej det går inte "sniffa" på det sättet.
Man måste fysiskt koppla in sig på respektive trådar.
Man måste fysiskt koppla in sig på respektive trådar.
> Det finns ju enklare sätt än att använda en hub....
Kanske det, men det du beskriver var ju mycket besvärligare !
Om det ens fungerar (har ingen synpunkt på det...).
Kanske det, men det du beskriver var ju mycket besvärligare !

Om det ens fungerar (har ingen synpunkt på det...).
Tror knappast det går eftersom signalen är differentiell över tvinnade ledningar, dessutom över två par per riktning.
Dessutom är ju det ofta Dubbelriktad överföring så man har typ 4 differentiella signaler över 4 par tvinnad ledning, vill påstå att det nog är helt omöjligt att avlyssna en sådan miljö.
Dessutom är ju det ofta Dubbelriktad överföring så man har typ 4 differentiella signaler över 4 par tvinnad ledning, vill påstå att det nog är helt omöjligt att avlyssna en sådan miljö.