Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mesh
EF Sponsor

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Mesh »

Nu var det ju hacket med kompressorns koppling som var det intressanta.

Bild
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Vet inte om det räknas som reparation när man reparerar på fel ställe. :humm:
Hade i alla fall problem med bromsar som pulserade, ungefär som om skivorna hade slagit sig. Beställde därför nya skivor och belägg som raskt monterades.
20150717_181451.jpg
Bara för att finna på första provturen att pulserandet är kvar :oops:. Blir till att fram plånboken och beställa en uppsättning skivor och belägg till bakhjulen också :cry:.
Men fina skivor blev det i alla fall :).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Kan ju vara skit mellan skivan och navet, får samma effekt som den du beskriver.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Ja jag gjorde iofs rent men jag borde kanske mäta upp på något sätt om de slår fram och tillbaka när man snurrar på hjulet. :humm:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

om det är så brukar det märkas först när man drar fast hjulet dock, efterssom skivan skevar av trycket från fälgen.

"klassiskt" svårhittat fel om man inte tänker på det :)
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Nu har jag även bytt bakre skivor och belägg samt gått igenom de vanligaste svordomarna, och se på tusan det hjälpte. Bromsarna är nu magiskt tysta och fina. Vilken skillnad det blir när man kört runt i över ett år med pulserande bromsar.

Det visade sig alltså i huvudsak vara en av de bakre bromsskivorna, de såg skapliga ut på utsidan (för att vara bakre skivor vill säga) men insidan hade fått några märkliga skador i form av urgröpningar. Måste nästan varit materialfel, eller?
20150721_183501.jpg
Också förvånande att felet på de bakre bromsarna slog igenom så hårt, bara man nuddade bromsarna så började det pulsera, skaka och låta i hela bilen. Nåja nu funkar det fint igen.

Någon som vet om man bara kör på som vanligt eller om någon sorts ritual ska utföras för att nöta in nya skivor och belägg på bästa sätt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

Vi böt ut skivor och belägg fram på våran Volvo V50 för några veckor sedan efter samma fel som du hade, hela bilen hoppade fram när man bromsade det minsta hårt...
Dessa såg inte det minsta dåliga ut, vilket jag tycker är konstigt med tanke på hur det skakade på slutet.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

gimbal: beror på vem du frågar, men oftast brukar man väl säga att dom ska köras in "lungt", å andra sidan så var det ju bakre skivorna, då kan man nog bromsa på som man vill. ..Klart udda skador iaf, det håller jag med om.

nsbvzy: Det kan vara sprickor längsmed "ekrarna" i ventilationen som gör att skivorna ser perfekta ut men skakar rejält när man bromsar, har varit med om det, man kunde se sprickorna om man tittade väldigt noga, speciellt om man andades på friktionsytan så det blev imma.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

Min erfarenhet är att bromsskivorna gärna rostar sönder när dom körs "miljövänligt". Mycket motorbroms osv sliter mycket på bakskivorna.

Kör man lite inspirerat så har man aldrig problem med skivrost
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Mycket motorbroms osv sliter mycket på bakskivorna.

Kan du utveckla det där, får liksom inte ihop det hela.
Borre

Inlägg av Borre »

Inte sliter i den meningen, men väl rostar sönder istället.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Mycket motorbroms innebär att de vanliga bromsarna knappt används, vilket i sin tur innebär att skivorna rostar. Det är kanske inte att slita ner dem, men de blir dåliga snabbare än om de hade använts hårdare. (edit, Borre hann före)

Jag får väl bromsa lite hårdare i fortsättningen, fast då minskar väl trycket på bakbromsarna så jag vet inte hur mycket de används då. :humm:

Ett tag var jag inne på att det var någon beläggning på skivorna, så jag försökte slita bort det genom ett antal rejält hårda inbromsningar från hög (nåja 120km/h) fart.

Det var lite av en upplevelse. Bra däck och torr asfalt och man riktigt hängde i bältet. (varningsblinkers gick igång automatiskt) Vid den tredje inbromsningen så tog bromsarna som bäst (jämfört med pedaltryck) sedan började de mattas något. Det gick åt lite gummi där och bromsarna blev bättre (tyckte jag då) men det var nog enbart placebo.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

OK, då är jag med i resonemanget. Finns bara en medicin = använd bromsarna! Och så även handbromsen = den ska användas så fungerar den.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

min fiskerulle. plockade isär allt. tog bort all sand, fettade in, satte ihop. testade lite på åkern med ett tungt drag utan krok. fungerade sådär. så jag sprayade i lite teflonolja, det gjorde susen. nu fungerar slirbroms och upprullning 100ggr bättre än innan.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Man behöver inte köra aggressivt för att bromsarna ska funka. Men försök att använda dem lite hårdare någon gång per tur, särskilt om det är fuktigt.
Skriv svar