Sida 56 av 169
Re: Senaste reparationen
Postat: 24 maj 2015, 09:25:17
av lond
Den ingår inte med alla modeller
/// Marcus
Re: Senaste reparationen
Postat: 24 maj 2015, 17:51:16
av Walle
"Lagat" brorsans V70 XC. Den klonkade kraftigt om drivlinan i hastigheter under 65. Jag konverterade bilen till enbart framhjulsdrift genom att helt sonika skruva bort kardanaxeln. En fördel med det är att soppaförbrukningen sjönk med ca 1 dl per mil.
ImageUploadedByTapatalk1432482602.312574.jpg
Re: Senaste reparationen
Postat: 24 maj 2015, 18:11:04
av Mygg@n
En baslåda på gymmet började under ett pass brumma 50Hz på hög volym...
så jag tog hem å började felsöka lite... konstigt nog fungerade den då... men så vände jag på den och brummet kom tillbaka..
lokaliserade felet till en glappande kondensator i nätdelen..
Nya är beställda
kond.jpg
Re: Senaste reparationen
Postat: 25 maj 2015, 00:34:13
av adent
Var fram tills idag olycklig ägare till inte mindre än tre stycken icke-fungerande Stiga Villa (åkgräsklippare).
Tog tag i det idag och skruvade bort den fungerande motorn från den icke-fungerande klipparen och monterade
den på den bästa klipparen (som haft en trasig motor).
Dessförinnan hade jag ultraljudstvättat förgasaren och investerat i ny flottörskål med packningar (den gamla hade rosthål) och ett nytt luftfilter.
Efter en del pyssel med inställningsskruven på förgasaren så går den nu jättefint. Ska byta motorolja också.
Mitt dilemma är väl att de två som blev över är modell 8E och den som jag satte motorn på är 808 (om jag inte missminner mig), den är lite äldre och
inte exakt likadan.
8E har broms med en bromsskiva på växellådan, 808 har broms på framhjulen, oklart hur. Tar bara på ena hjulet nu.
8E har spak direkt på växellådan, 808 har en separat spak med en länk till växellådans spak (svårare att få i rätt växel).
Frågan är om jag ska kränga av de två liken, eller om jag ska spara en växellåda och en drivaxel (som kan gå sönder).
Passar ens drivaxeln? Jag får undersöka det.
MVH: Mikael
Re: Senaste reparationen
Postat: 25 maj 2015, 14:37:12
av ochkl0620
Bytte digitizer (glas) på sambons surfplatta. Köpte det på Ebay för en dryg hundring och den kom fram väl förpackad i bubbelplast och frigolitlåda. Toppen!
Plockade loss baksidan och kopplade ut den gamla, värmde lagom runt kanterna av digitizern med varmluftspistol och lösgjorde försiktigt med plektrum.
Efter det gjorde jag rent och satte i den nya. 10-15 minuters jobb. Kostnad på verkstad skulle vart ca 800:-

Re: Senaste reparationen
Postat: 31 maj 2015, 10:27:28
av nsbvzy
Köpte en Luxor POWER 5002 på tradera billigt, kunde inte låta bli, Tillverkad i motala en gång i tiden.
Uppenbara fel:
1: Glapp i knappar, pottar och säkringshållare.
2: En kanal är det lägre ljud på, samt sämre diskant
3: En knapp saknas också! säg till om du har en i junkboxen!
1: var lätt att åtgärda, Knapparna och pottarna visade sig vara helt OK, men de satt inte så bra i lödningarna på kortet.. alla var mer eller mindre spruckna.
När jag väl hade i sär den så var jag nyfiken att kolla statusen på större elektrolyter, tog bort några 50V 100µf som satt i nätdelen till försteg, mätare mm, och de var inte friska, 3 av 4st var totalt döda, den fjärde visade 16µf

konstigt att den fungerade...
Fortsatte jakten på kassa elyter, flera hittades och jag beslutade att byta åtminstone de större.
En var så dålig att man kunde snurra plåtbägaren runt gummit som benen sitter i

(Aldrig sett så dåliga elyter nån gång)
2: var värre, återstår den kanal som har lägre ljud och sämre diskant.. har konstaterat att det inte är slutsteget genom att flytta det till den hela kanalen. (smidigt när det är byggt i moduler)
Detta skulle ju också kunna vara dåliga kondingar i signalvägen, men det är ett helsike att byta alla, många, och dessutom trångt
Kanalen reagerar på loudness, bas och diskantreglagen, om det kan vara en ledtråd.
och så en bild på skönheten

Re: Senaste reparationen
Postat: 31 maj 2015, 10:33:49
av sonnyboy
Böt relä på styrkortet till diskmaskinen. Husquarna cardinal från 2010. 36 kr istället för 2500 för ett nytt kort

Re: Senaste reparationen
Postat: 2 juni 2015, 23:17:10
av kodar-holger
nsbvzy skrev:
och så en bild på skönheten
Ja den var verkligen snygg. Synd på den saknade knappen.
Re: Senaste reparationen
Postat: 3 juni 2015, 11:44:42
av nsbvzy
nsbvzy skrev:Köpte en Luxor POWER 5002 på tradera billigt, kunde inte låta bli, Tillverkad i motala en gång i tiden.
Uppenbara fel:
1: Glapp i knappar, pottar och säkringshållare.
2: En kanal är det lägre ljud på, samt sämre diskant
3: En knapp saknas också! säg till om du har en i junkboxen!
1: var lätt att åtgärda, Knapparna och pottarna visade sig vara helt OK, men de satt inte så bra i lödningarna på kortet.. alla var mer eller mindre spruckna.
När jag väl hade i sär den så var jag nyfiken att kolla statusen på större elektrolyter, tog bort några 50V 100µf som satt i nätdelen till försteg, mätare mm, och de var inte friska, 3 av 4st var totalt döda, den fjärde visade 16µf

konstigt att den fungerade...
Fortsatte jakten på kassa elyter, flera hittades och jag beslutade att byta åtminstone de större.
En var så dålig att man kunde snurra plåtbägaren runt gummit som benen sitter i

(Aldrig sett så dåliga elyter nån gång)
2: var värre, återstår den kanal som har lägre ljud och sämre diskant.. har konstaterat att det inte är slutsteget genom att flytta det till den hela kanalen. (smidigt när det är byggt i moduler)
Detta skulle ju också kunna vara dåliga kondingar i signalvägen, men det är ett helsike att byta alla, många, och dessutom trångt
Kanalen reagerar på loudness, bas och diskantreglagen, om det kan vara en ledtråd.
och så en bild på skönheten

Jag lyckades laga den felaktiga kanalen också, mera elyter på signalkortet mättes och byttes, Nu fungerar den 100% bara knappen kvar!
Re: Sv: Senaste reparationen
Postat: 4 juni 2015, 00:39:13
av frownlayer
Min garageportsmotor. Min fru klagade på att den inte ville stänga porten, efter många försök så gick det tillslut, sen gick det inte få upp den. Det var inte svårt att se att något var fel när det hängde en kedja ner 30 cm från taket. Utgående axel på motorn hade gått av. Det sitter bara bussningar i original, och de hade försvunnit, efter det hade axeln nötts av efter troligen många års användning. Men efter lite svets och en ny bussning så är han som ny, eller tillochmed bättre, för nu är det bättre stål och bättre bussning. Går så fint och tyst nu, innan har den skramlat och levt rövare varje gång. Nu är det bara att vänta på att nr 2 ska förra samma sak.
Re: Senaste reparationen
Postat: 4 juni 2015, 01:02:28
av lond
FU kanske?
/// Marcus
Re: Senaste reparationen
Postat: 4 juni 2015, 01:27:56
av MiaM
nsbvzy:
Se upp - den är är felkonstruerad!
På varje slutstegskort sitter säkringar och efter dem elektrolyter. Om en säkring för ena polen går sönder på grund av nån kortis så kommer den andra polen att via kortisen backmata elektrolyten för polen med trasig säkring. Tjoff så är hela kretskortet dränkt i elektrolytvätska... Jag har just en sån som har provat på just detta, jag har bara orkat skruva loss den trasiga modulen, konstaterat vad som hänt och sen har den modulen blivit liggande medan förstärkaren körs i mono...
Om du inte vill ändra på konstruktionen på nåt annat sätt så sätt dioder som skyddar mot backspänning över elektrolyterna på matningsspänningen på slutstegskorten (två dioder per kort).
Förstärkaren har ju pre out och main in med en tillhörande omkopplare. En DIN-kabel som växlar höger/vänster, kopplad mellan pre out och main in, hade kunnat avslöja samma sak som du kom på genom att byta plats på modulerna.
Jag minns inte riktigt hur den här fungerar. Det kanske är förstärkning mellan ingångsväljare och tape monitor. Jag skulle råda dig att provlyssna skillnaden vänster-höger med ljud på tape-ingången istället för aux/tuner/phono.
P.S. den är inte tillverkar i Motala. I princip samma förstärkare fast med rund power-knapp och klämlist för ena högtalarparet såldes under namnet Sencor (tyskt "märke"). Gammal tråd på hifinördforumet Faktiskt:
http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?p=1334548
Re: Senaste reparationen
Postat: 4 juni 2015, 07:38:00
av nsbvzy
Det är just sånt här som är så bra med det här forumet!
MiaM,
Detta är inget jag tänkt på, men låter ju logiskt, varför har man säkringarna där och inte före likriktaren? Det har jag faktiskt funderat på.
Dioder ska genast lödas in för att förhindra katastrof, det vorde ju synd att dränka grejerna med elektrolyt.. kanske tom flyttar säkringarna, vi får se hur bökigt det är.
Felet i försteget hittade jag på, det är kondingar som börjat tappa, med de bytta fungerar allt som det ska!
Spännande att det finns andra varianter av dessa, Men jag är rättså säker på att denna är tillverkad i motala, det ståt motala på etiketten och så har jag pratat med en farbror som påstod sig ha tillverkat dessa en gång i tiden, och det tror jag faktiskt på

(Frågade efter reservdelar)
Sen kanske inte alla delar är svensktillverkade, det vet jag nästan med säkerhet, tex transformatorn är troligen japansk
Nu återstår det bara knappen, och det verkar värre.. man får helt enkelt leta efter nån kass radiodel eller bandspelare, de kanske har samma knappar?
Re: Senaste reparationen
Postat: 4 juni 2015, 10:16:05
av Glenn
I värsta fall borde väl nån kunna CNC-fräsa en åt dej ?

Re: Senaste reparationen
Postat: 4 juni 2015, 12:29:33
av nsbvzy
Ja kanske det. Är det någon som känner att det skulle vara kul så säg till
