Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Elholm

Inlägg av Elholm »

Verkligen en intressant tråd detta! Ska bli skoj att följa.

Fråga till Jojje

De där vita plastmuttrarna du använder till gängstängerna, tillverkar du dem själv? Om inte vart får man tag på dessa?

Lycka till med projektet grabbar!!
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jepp, dom tillverkar jag själv. Annars finns dom att köpa färdiga här.
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

syster växer till sig och blir bara bättre och bättre, snart piskar hon storebror på näsan.... 8)

själv jar jag börjat snickra på låda till nätagg/kontroller. Vill ha den separat från fräsen om man nu får försig att bygga/byta upp sig. Nån som vet hur mycket ström en d-sub tål? Enligt ett datablad på elfa så klarade just den modellen/märket 7,5A,(jag har nått liknande) Jag tänkte ha en 9-pol till varje axel och använda 2 stift per "sladd" dvs 4 stift /fas. Tror ni det kommer smälta/brinna eller kommer det gå bra? (tyckte 7,5A låt mycket för de kontakterna)

Jojje> när är planerad utskeppnings dag? (Ingen stress bara nyfiken på planen)

/Anders
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Själv anser jag dock att Proxxon maskinen är för dyr för sina 1800. Känns som om det är som vanligt att man börjar lite billigt och sen går upp mer och mer i pris för att man kompromissar hela tiden mot det bättre. Dock varvtalet som var steglöst upp till 4000-5000 varv lät trevligt men det där med max 10min körning lät dåligt.

Anahka1975
44-010-06 och dom som finns om man söker hos Elfa lär hålla för spänningen/strömmen som lillasyster kräver. Finns både för kabel och kretskort montage, vet inte riktigt vad du ville ha men borde kunna gå att hitta flera liknande.
Användarvisningsbild
Knotas

Inlägg av Knotas »

Ett billigt och bra alternativ på motorkontaktdon är 4-polig XLR.
De är robusta, tål ström och har låsning.

Priser hämtade härifrån:
http://www.autemashop.com/category216_1.htm

XLR chassihane 4-pol 19,50/st eller 99,50/6st inkl. moms

XLR kabelhona 4-pol 19,50/st eller 99,50/6st inkl. moms

Edit:
Någon som kan tipsa om 4-ledars kabel, helst skärmad i samma prisklass?

.
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Jag kör på d-subbarna. De finns här på jobbet och kostar noll. :D
Som kabel tänkte jag ha liycy 4x AWG24 (4x0,25) bör heller inte vara några problem med de korta avstånd det blir, finns också på jobbet :lol:

Till z-axelns motor tror jag det blir en specialkabel vi har. 8-ledare ganska klena men det är en silicone kabel smidig som attans. Tar den i y-axelns rörelse och plintar ner den direkt efter. Denna kabel drar vi igenom midjan på lastmaskiner och den håller år efter år.
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

Nu när vi sitter hemma och mest bara väntar på att Jojje ska skicka oss ett paket, är det väl dax att börja förbereda sig.
Vilken färg rekommenderas att använda till MDF?
Någonting som tränger in och minimerar fuktupptag, och ger en bra och snygg yta.
Några rekommendationer?
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Jag tänker köra med vanlig lackfärg på spray, bättringsfärg i en "hemlig" kulör..... 8)
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Jojje har inte varit värst akiv i tråden sista dygnet. Har han annat att göra tro? 8)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jojje står nog i källaren och fräser så att svetten lackar... 8)

Det har hänt en hel del sen jag var här senast, men det är ju bara kul! Jag har fått svar från min kontakt gällande Kressen, info finns på intressesidorna... http://www.elektronikforumet.com/wiki/i ... ress-order

Note: Har för mig någon skrev om att jag inte skulle ta Kress alternativet personligt, ingen fara, det är bara bra att fler kollar vad vi kan hitta bra priser, gynnar ju alla, även mig! :D

När det gäller nya designen så har jag skrivit på beställningssidan att jag föredrar den gamla desingnen på syrrans "fötter", tycker hon ser "ko-bent" ut med dom nya! Mycket finare med dom gamla smala eleganta :wink: Storleken är dock helt underbar nu när hon vuxit till sig lite...

/PeterH
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Marchantdice.com bad att få lite mer tid på sig att lämna en offert, dom väntar på sin offert från kress.

Vi får se vad dom ger för pris.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Finns det ingen här som oxå kan köpa direkt från Kress???
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det var en stund sen jag var inne nu. Som ni gissar, så har jag stått å fräst mesta av tiden. Eftersom det är så många vill jag att det blir så bra som möjligt från början, så man slipper skicka ut nya delar stup i kvarten. :D Hoppas jag får allt att flyta nu i veckan. Sen blir det massproduktion. Det är inte bara att lägga upp en skiva på fräsen å fräsa iväg heller. Det tar över två timmar att fräsa ut varje maskin, så man måste "fuska" lite å få mycket färdigkapat. Då måste man vara säker på att allt funkar först, annars sitter man där med en drös bitar som är 10mm för korta.

Jag fräser, bygger ihop och ritar om. Fräser nya delar och...
Sen försöker jag att få tag i och beställer delar. Inte heller så lätt när det blir många. Företag har inte alltid så mycket i lager. Men ibland kan det vara en fördel att beställa mycket på en gång. Tex T-spåren som det går åt 87 meter av. Dom skulle kostat ca 70:-/meter, men jag ringde fabriken direkt och kunde köpa för 18:-/meter. Det tillkommer lite för kapning, men det hade det gjort iaf om jag köpt från inredningsaffären. Pluss att man slipper spillet. :D

Jag har också varit i kontakt med Swedol i Vinsta. Det ringde en snubbe å sa att jag kunde få 800'an för 1250:- +moms. Jag förklarade att om han ville sälja, så var det bara att krypa under priset vi redan fått. Han skulle se vad han kunde göra, men jag tvivlar på att han slösar bort tid och pengar på ännu ett samtal till mig. :)

PeterH vill ha den "gamla" designen på benen. Om det är flera så får jag göra såna också, annars är det bara att kapa av "vingarna". Jag har bara plussat på material, inte gjort nåt annat.

Angående färg, så tror jag POS skrev nåt om det i vår storebrortråd. Annars har jag bara använt vanlig sprayfärg. Passa på att du får en som är snabbtorkande, annars tar det veckor innan den är helt genomtorr och luktfri. Man bör iaf ha en ganska ljus färg har jag kommit fram till.

D-Subbar och XLR är bra kontakter. Andra som tål mycket ström är vanliga RCA-kontakter. Dom klämmer bra och är självrensande när man sätter ihop dom. Nackdelen är att det blir två kontakter / motor.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Jag borde nog skriva upp mig på en Kressmotor FME 800 också. Eller ska man lägga in det själv på wikisidan?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Ja & Ja.

Alltså, en spindelmotor kan man aldrig få för många av. Speciellt inte en äkta Kress.

Andra Ja'et är för att du måste nog göra det själv, annars blir det inte av.
Skriv svar