Perkla lagar en Finlux 32FLD785LM (LCD tv)
Re: Perkla lagar en Finlux 32FLD785LM (LCD tv)
Å andra sidan så tål 105C kondingar lite mer än 85C kondingar... 

Ja det har du rätt i.. nog för att den blir rätt så varm som det känns, men det blev den ju redan från början när den var ny åxå.. så det är väl inget onormalt direkt.
En rejäl höfläkt gör nog susen. Glöm dock inte att använda hörselskydd när TV:n är på i så fall.
By the way. Det är något magiskt med dig Perkla, 75 inlägg i tråden och 6 sidor för att byta ett par enkla kondingar i en TV. Det skall bli kul att se hur många inlägg det blir i tråden innan den somnar in.
Jag passar på att slänga in ett inlägg för att hålla tråden i liv
Om reglerna inte ändrats sen stenåldern så är ett problem med garanti i "tveksamma fall" att om kunden förlorar mot försäljaren så kan kunden åka på att betala en undersökningsavgift som egentligen alltid ska betalas men i praktiken åtminstone behöver betalas för att få tillbaka sin (fortfarande trasiga) apparat.
Om din lokala handlare har egen verkstad så gå in med de trasiga kondingarna och kvittot och be att få "en glass" som present för att du inte tog felet på garanti. "En glass" kan vara nåt tillbehör som är skitdyrt för kunden att betala men billigt i inköp, typ t.ex. en HDMI-kabel eller nåt sånt. Går det så går det

Om reglerna inte ändrats sen stenåldern så är ett problem med garanti i "tveksamma fall" att om kunden förlorar mot försäljaren så kan kunden åka på att betala en undersökningsavgift som egentligen alltid ska betalas men i praktiken åtminstone behöver betalas för att få tillbaka sin (fortfarande trasiga) apparat.
Om din lokala handlare har egen verkstad så gå in med de trasiga kondingarna och kvittot och be att få "en glass" som present för att du inte tog felet på garanti. "En glass" kan vara nåt tillbehör som är skitdyrt för kunden att betala men billigt i inköp, typ t.ex. en HDMI-kabel eller nåt sånt. Går det så går det

Har inte talat med dom där jag köpte tv:n... hade ingen avsikt att göra det heller så jag redan från början tänkte att jag skulle testa själv att laga den, som ett litet projekt eller så.
Den här trevliga tråden får ju absolut inte dö ut. 
En fläkt kanske inte är så dumt ändå,
vad är den största anledningen till att elektronik
går sönder? Just det, värme. Möjligtvis att en fläkt
kanske är att ta i.
Vore ju klart intressant att kolla var det är varmast
i tvn samt vilka temperaturer det handlar om.
Varma blir de ju oundvikligen men frågan är ju hur mycke,
eller hur lite.
/ Tompa

kanske är att ta i.
eller hur lite.
/ Tompa
En platt-TV alstrar inte mycket värme. Åtminstone inte så att elektrolyterna borde bli plågade.
Det är väl istället så att kondingarna är från Kina (dålig kvalité) och de får jobba med en spänning som de har svårt att klara av.
Elektrolyter i de rördrivna TV-apparaterna fick stå ut med högre temperatur och det var sällsynt att man hade elektrolytkollaps i dessa.
Där var det istället småkondingar av dålig kvalité som sade adjö, förutom effektrör och likriktardioder. I en övergångsperiod fanns det s.k. bastarder dvs. apparater med både transistorer och rör. I Heltransistoriserade apparater blev temperaturen väsentligt lägre, men då var det vanligt att högspänningstriplare (kaskader) gick sönder. Dessa blev sedermera integrerade i själva höspänningstransformatorn och jag fick intrycket av att dessa höll längre. Varför vet jag inte.
På den tiden var TV-apparaterna så pass dyra i inköp i förhållande till allt annat så det var lönande att reparera dem.
Idag är det billigare att köpa en ny apparat. Det blir spännande att se hur gamla de platta apparaterna blir.
Jag har en LG 32" LCD och jag upplever inte någon onormal värmeutveckling, åtminstone inte som borde plåga komponenterna i någon högre grad.
Det är väl istället så att kondingarna är från Kina (dålig kvalité) och de får jobba med en spänning som de har svårt att klara av.
Elektrolyter i de rördrivna TV-apparaterna fick stå ut med högre temperatur och det var sällsynt att man hade elektrolytkollaps i dessa.
Där var det istället småkondingar av dålig kvalité som sade adjö, förutom effektrör och likriktardioder. I en övergångsperiod fanns det s.k. bastarder dvs. apparater med både transistorer och rör. I Heltransistoriserade apparater blev temperaturen väsentligt lägre, men då var det vanligt att högspänningstriplare (kaskader) gick sönder. Dessa blev sedermera integrerade i själva höspänningstransformatorn och jag fick intrycket av att dessa höll längre. Varför vet jag inte.
På den tiden var TV-apparaterna så pass dyra i inköp i förhållande till allt annat så det var lönande att reparera dem.
Idag är det billigare att köpa en ny apparat. Det blir spännande att se hur gamla de platta apparaterna blir.
Jag har en LG 32" LCD och jag upplever inte någon onormal värmeutveckling, åtminstone inte som borde plåga komponenterna i någon högre grad.
Min tanke har ju varit att en fläkt kanske är lite overkill.. det kanske är så att även om jag upplever att den blir rätt så varm så kanske det inte gör nåt....tompa74 skrev:Den här trevliga tråden får ju absolut inte dö ut.
kanske är att ta i.
eller hur lite.
/ Tompa
Skippa tanken med fläkten. Ställ TV:n där den skall vara och använd den som inget har hänt. Innehar den en massa konstruktionsfel så har du ingen möjlighet att nyttja garantin eftersom den är förbrukad från och med att du skruvade isär chassit.
När den går sönder nästa gång kanske det är något mycket värre och då är det bara att kasta den på återvinningen.
När den går sönder nästa gång kanske det är något mycket värre och då är det bara att kasta den på återvinningen.
Tror att vi kanske kommer till en punkt att saker o ting inte går att modernisera mer, att vi kommer åka på ett bakslag orsakat av oss själva för att tekniken gått för fort framåt och vi tvingas gå tillbaka till äldre teknik. I och med detta kommer mycket teknik som utvecklats på tok för fort att återgå till äldre modeller fast kanske nytillverkade.. ja eller nåt sånt.SM7CZR skrev:En platt-TV alstrar inte mycket värme. Åtminstone inte så att elektrolyterna borde bli plågade.

Bryr mig som sagt inte om nån garanti, om så vore fallet skulle jag nog inte ens slängt en tanke på att laga den själv redan från börjanlabmaster skrev:Skippa tanken med fläkten. Ställ TV:n där den skall vara och använd den som inget har hänt. Innehar den en massa konstruktionsfel så har du ingen möjlighet att nyttja garantin eftersom den är förbrukad från och med att du skruvade isär chassit.
Fast smart ändå. Gissar att det är mer elektronik än man tror som går sönder pga värme! Jag skulle satt en vanlig stor chassefläkt för PC i nederkant på baksidan och så kört den på lågvarv så att det inte hördes något alls i rummet och så såga upp lite i baksidan så att fläkten kan blåsa in mer luft nertill.Perkla skrev:Min tanke har ju varit att en fläkt kanske är lite overkill.. det kanske är så att även om jag upplever att den blir rätt så varm så kanske det inte gör nåt....