Re: Labbkort till AVR & PIC
Postat: 7 juli 2010, 20:06:18
En ny lista angående http://jojje.eu/ElektronikForumet/Labbkort_Schema.jpg
1. 1-wire, pullup motståndet (R39) brukar vara runt 4k7. (Det kommer att parallellkopplas med motståndsnäten runt mikrokontrollern så närmare 10k kanske skulle vara bättre.)
2. FTDI, lysdioderna behöver motstånd runt 270-330 ohm, samt att utgångarna dras låga som default, så du får vända på
lysdioderna och ansluta dem till VCC. CBUS0-1 är TX & RX från fabrik, men går att ändra.
Lysdioder sidan 31 http://www.ftdichip.com/Documents/DataS ... FT232R.pdf
Byt 100nF avkopplingskondensatorn till en ytmonterad keramisk. Elektrolyten C7 kan du ta bort.
3. Det multiplexade tangentbordet är fel, pullup motstånden skall vara som förut runt 10k, om de behövs - de finns ju
redan på stiftlisterna till mikrokontrollen längre ned på schemat. Om de är satta som pulldown som det är nu så kommer de att skapa en spänningsdelare med motståndsnäten så att ingångarna på mikrokontrollern kommer att ligga på halva VCC! För att få kortslutningsskydd om man trycker ned flera knappar samtidigt så skall du ha motstånd i serie med alla anslutningarna till 3x4 headern. Lämpligen är ju att du försöker att standardiserna motståndsvärdena så att det inte blir så många olika.
4. Knapparna nere till höger är fortfarande fel, motstånden skall ej ligga i serie med knapparna om de skall fungera som
pullup/pulldown, sedan om de behövs alls är ju frågan, för pullup/pulldown finns ju som ovan nämnt redan på kortet.
Bättre är då att byta dem mot runt 220 ohm och använda dem som kortslutningskydd om de är kopplade till ben på mikrokontrollern som för stunden är satta som utgångar.
5. LCD-displayen, motstånden är mest till för att skydda ingångarna när de inte är anslutna, de kommer att
parallell/seriekopplas med pullup/pulldown motståndena till mikrokontrollern. Det gör att de måste vara typ 470k ohm för
att inte ändra spänningsnivåerna om de seriekopplas med pullup/pulldown motstånderna.
6. Trimpoten POT2 till bakgrundsbelysningen kommer troligen att släppa ut den magiska röken, bakgrundsbelysningen brukar
kunna dra över 200mA, ett fast motstånd på ca 5,6 - 10 ohm (beroende på LCD) som tål effekten vore bättre. En transistor för att kunna använda PWM till att justera ljusstyrkan kunde ju vara trevligt.
7. Q1-Q4 har fortfarande inga basmotstånd, C5 kan du ta bort och byta C4 till en ytmonterad keramisk. Pullup motstånden på ingångarna på IC1 är lika som på displayen att de kommer att störa funktionen om man har valt pulldown vid mikrokontrollern, runt 470k ohm är mer lämpliga.
8. Spänningsregulatorn, C8 100nF ytmonterad keramisk, sittandes nära regulatorn, en likadan nära ingången är inte helt fel. Möjligen en liten polyswitch före dioden som säkring. Om det kommer att användas någon programmerare eller dyligt som riskerar att spänningsätta kortet så bör du sätta en bakvänd diod över in/ut på 7805 som skydd. Regulatorn kommer att bli ganska varm, när alla lysdioderna + bakgrundsbelysningen är tända samtidigt så är det över 500mA bara för dem! 7-segment displayerna drar även de en del. Om man matar kortet med 12V, så blir det 12V-0,7V-5V=6,3V över regulatorn. 6,3*0,6A (500mA+100mA för resten) = 3,78W. Thermal Resistance Junction-Air (http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... 068_DS.pdf) för 7805 TO-220 = 65 grader/watt. Det ger att regulatorn blir ca 3,78*65 + 25 (rumstemperatur) = 270 grader varm utan extra kylning! En stor kopparyta krävs för att kyla den.
9. Om jag hade gjort ett liknande kort själv så skulle jag ha lagt till ett par avstudsade knappar, samt överspänningsskydd på några av anslutningarna, t.ex. på 1-wire. Lysdioderna + 7-segments displayerna hade jag valt lågströmstyper, så att det räcker med några få mA till varje lysdiod.
1. 1-wire, pullup motståndet (R39) brukar vara runt 4k7. (Det kommer att parallellkopplas med motståndsnäten runt mikrokontrollern så närmare 10k kanske skulle vara bättre.)
2. FTDI, lysdioderna behöver motstånd runt 270-330 ohm, samt att utgångarna dras låga som default, så du får vända på
lysdioderna och ansluta dem till VCC. CBUS0-1 är TX & RX från fabrik, men går att ändra.
Lysdioder sidan 31 http://www.ftdichip.com/Documents/DataS ... FT232R.pdf
Byt 100nF avkopplingskondensatorn till en ytmonterad keramisk. Elektrolyten C7 kan du ta bort.
3. Det multiplexade tangentbordet är fel, pullup motstånden skall vara som förut runt 10k, om de behövs - de finns ju
redan på stiftlisterna till mikrokontrollen längre ned på schemat. Om de är satta som pulldown som det är nu så kommer de att skapa en spänningsdelare med motståndsnäten så att ingångarna på mikrokontrollern kommer att ligga på halva VCC! För att få kortslutningsskydd om man trycker ned flera knappar samtidigt så skall du ha motstånd i serie med alla anslutningarna till 3x4 headern. Lämpligen är ju att du försöker att standardiserna motståndsvärdena så att det inte blir så många olika.
4. Knapparna nere till höger är fortfarande fel, motstånden skall ej ligga i serie med knapparna om de skall fungera som
pullup/pulldown, sedan om de behövs alls är ju frågan, för pullup/pulldown finns ju som ovan nämnt redan på kortet.
Bättre är då att byta dem mot runt 220 ohm och använda dem som kortslutningskydd om de är kopplade till ben på mikrokontrollern som för stunden är satta som utgångar.
5. LCD-displayen, motstånden är mest till för att skydda ingångarna när de inte är anslutna, de kommer att
parallell/seriekopplas med pullup/pulldown motståndena till mikrokontrollern. Det gör att de måste vara typ 470k ohm för
att inte ändra spänningsnivåerna om de seriekopplas med pullup/pulldown motstånderna.
6. Trimpoten POT2 till bakgrundsbelysningen kommer troligen att släppa ut den magiska röken, bakgrundsbelysningen brukar
kunna dra över 200mA, ett fast motstånd på ca 5,6 - 10 ohm (beroende på LCD) som tål effekten vore bättre. En transistor för att kunna använda PWM till att justera ljusstyrkan kunde ju vara trevligt.
7. Q1-Q4 har fortfarande inga basmotstånd, C5 kan du ta bort och byta C4 till en ytmonterad keramisk. Pullup motstånden på ingångarna på IC1 är lika som på displayen att de kommer att störa funktionen om man har valt pulldown vid mikrokontrollern, runt 470k ohm är mer lämpliga.
8. Spänningsregulatorn, C8 100nF ytmonterad keramisk, sittandes nära regulatorn, en likadan nära ingången är inte helt fel. Möjligen en liten polyswitch före dioden som säkring. Om det kommer att användas någon programmerare eller dyligt som riskerar att spänningsätta kortet så bör du sätta en bakvänd diod över in/ut på 7805 som skydd. Regulatorn kommer att bli ganska varm, när alla lysdioderna + bakgrundsbelysningen är tända samtidigt så är det över 500mA bara för dem! 7-segment displayerna drar även de en del. Om man matar kortet med 12V, så blir det 12V-0,7V-5V=6,3V över regulatorn. 6,3*0,6A (500mA+100mA för resten) = 3,78W. Thermal Resistance Junction-Air (http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... 068_DS.pdf) för 7805 TO-220 = 65 grader/watt. Det ger att regulatorn blir ca 3,78*65 + 25 (rumstemperatur) = 270 grader varm utan extra kylning! En stor kopparyta krävs för att kyla den.
9. Om jag hade gjort ett liknande kort själv så skulle jag ha lagt till ett par avstudsade knappar, samt överspänningsskydd på några av anslutningarna, t.ex. på 1-wire. Lysdioderna + 7-segments displayerna hade jag valt lågströmstyper, så att det räcker med några få mA till varje lysdiod.