H-brygga

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
evert2

Inlägg av evert2 »

OBS! Samtliga FET-trissor i schemat är av typen "P-kanal"

Är det möjligen tänkt att "övre" trissorna skall vara p-kanal?...Och de nedre skall vara N-kanal?

Du måste i så fall vända på de övre trissorna så att "Drain" och "Source" byter plats!
Användarvisningsbild
TobbeSwe
Kontakt:

Inlägg av TobbeSwe »

Hmm, borde nog ha lite mer teoretisk kunskap innan jag försöker igen...

Jag tror mig veta följande, är det rätt?
Enhancement FETar är öppna när gatespänningen är 0V
Depletion FETar är stängda när gatespänningen är 0V

P-kanals FETar öppnar/stänger vid en positiv gatespänning
N-kanals FETar öppnar/stänger vid en negativ gatespänning

Sen har jag följade frågor:
Va spelar det för roll vilket håll dom är vända? (S/D)
Hur får man en negativ spänning till N-kanalarna?
evert2

Inlägg av evert2 »

Principen är det samma för FET som för bipolära transistorer.

GATE motsvarar bas
DRAIN motsvarar kollektor
SOURCE motsvarar emitter

Det är möjligt att FET-trissan leder med DRAIN "uppåt". MEN det väsentliga är ju att gatespänningen är LÄGRE (10 volt eller så) än SOURCE-spänningen. ALLTSÅ inte nödvändigtvis negativ.

P-kanal öppnar vid NEGATIV gatespänning (relativt SOURCE)
N-kanal öppnar vid POSETIV gatespänning (relativt SOURCE)

OK, sen kanske vissa FET-trissor leder ström vid 0 Volts GATE-spänning men det är ingen HIT (låg tröskelspänning-men för att leda mycket ström räcker inte detta)

"Va spelar det för roll vilket håll dom är vända? (S/D)"

Tänk dig ett läge där BÅDA trissorna på samma sida av H-bryggan är "inaktiva". Spänningspotentialen mellan den övre och den undre trissan är odefinierad..... du har kopplat den övre trissan med SOURCE nedåt...och gatespänningen MÅSTE vara lägre än SOURCE spänningen.....men du har ingen ANING om vilken spänningspotential SOURCE har ju.

Därför är det bättre att ha SOURCEN "uppåt" !
Användarvisningsbild
TobbeSwe
Kontakt:

Inlägg av TobbeSwe »

evert2 skrev:LÄGRE (10 volt eller så) än SOURCE-spänningen.
Så hur blir det när våra batterier bara är på 3,6V?
evert2 skrev:Tänk dig ett läge där BÅDA trissorna på samma sida av H-bryggan är "inaktiva". Spänningspotentialen mellan den övre och den undre trissan är odefinierad..... du har kopplat den övre trissan med SOURCE nedåt...och gatespänningen MÅSTE vara lägre än SOURCE spänningen.....men du har ingen ANING om vilken spänningspotential SOURCE har ju.
Tack för den tydliga förklaringen, den fattar t o m jag :)
evert2

Inlägg av evert2 »

Man kan parallellkoppla flera MOSFET då 3,6 Volt är i underkant. Jag vet inte om det är bättre med att använda bipolära trissor.

Det är extra svårt med en H-brygga, där spänningen är låg och strömmen är hög.
Användarvisningsbild
TobbeSwe
Kontakt:

Inlägg av TobbeSwe »

Om 3,6 V är för lite för att öppna/stänga FETarna kanske man kan ha ett seperat batteripack till det.

Våra batterier och motorer kommer från skruvdragare, och eftersom jag har två skruvdragare har jag två batterier. Om det är bättre/lättare kan jag ju seriekoppla de två batterierna så får vi en spänning på 7,2V

Bipolära transistorer som klarar de stora strömmar vi behöver hantera (Upp mot 20-25A) blir så dyra. Det är billigare med FETar
evert2

Inlägg av evert2 »

Att använda separat spänningskälla till gaterna ( :oops: heter det så?) är en god idé....lite krångligt är det väl i och för sig med NEGATIV spänning för att p-kanalarna skall kunna öppna ordentligt!

EN möjlighet är att man kan använda sig av relä och MOSFET i den här konfigurationen:
Bild

För större bild klicka på länken: http://groups.msn.com/SvenskaRobotbygga ... hotoID=103
Denna typ av motordrivsteg är olämplig om KÖRRIKTNINGEN måste bytas ofta i och med att reläerna måste slå om. Fördelen är att då har man "bara" den nedre trissans gatespänning att "oroa sig över".
Användarvisningsbild
TobbeSwe
Kontakt:

Inlägg av TobbeSwe »

eftersom spänningen på source är så låg - borde det inte va enklare att använda n-kanals då? hur mycket högre än s behöver g vara?

Angående reläerna är jag lite tveksam. Min robot har en motor på varje framhjul, så den svänger genom att köra en motor framåt och den andra bakåt
evert2

Inlägg av evert2 »

Jag förstår din tveksamhet sill relä-mojjängen....den funkar nog bäst som ersättare till fartkontrollen i en "vanlig RC-bil" eller dylikt där motorn i huvudsak skall gå i en riktning.

"eftersom spänningen på source är så låg - borde det inte va enklare att använda n-kanals då? hur mycket högre än s behöver g vara?"

Jo, kanske...mm låt se.....om den nedre trissan på sidan A är strypt så bör SOUCE på den övre "trissan" (som skall leda ström) ha en potential nära 3,6 V..eller hur? Då den leder ström alltså.

GATE-spänningen(relativt SOURCE) bör vara minst 10 V ....så då blir GATE-spänningen relativt jord 3,6 V+10 V=13,6 V
OBS!Kolla datablad GATEN kanske kräver mer spänning/å kolla max GATE-spänning!

Tänk nu bara på att du bör använda dig av en MOSFETdrivare till de switchande trissorna (kanske bäst att välja de undre till detta....)
När du skall köra med så hag ström....jag antar att du har tittat igenom de tidigare delarna av denna tråd så att du kan kolla upp vanliga frågeställningar i ämnet - å ser inte OPTIMERINGS-SJUKAN som ett problem :lol: man lär sig mycket på den!
Användarvisningsbild
TobbeSwe
Kontakt:

Inlägg av TobbeSwe »

13,6V... Hur gör de som använder µC till att styra H-Bryggor? µC ger väl bara 5V?

"Tänk nu bara på att du bör använda dig av en MOSFETdrivare till de switchande trissorna (kanske bäst att välja de undre till detta....) "
Förlåt, men jag förstår tyvärr inte :(

"jag antar att du har tittat igenom de tidigare delarna av denna tråd så att du kan kolla upp vanliga frågeställningar i ämnet "
Vilket ämne? Jag har följt med denna tråd sen den startade...

"å ser inte OPTIMERINGS-SJUKAN som ett problem"
Va bra! Jag var lite orolig att du skulle ge upp av alla nybörjar-frågor...
Du ska ha ett stor tack för allt du har skrivit än så länge.
evert2

Inlägg av evert2 »

13,6V... Hur gör de som använder µC till att styra H-Bryggor? µC ger väl bara 5V?

Utgångarna på µC skickar signalen till nån typ av transistorkoppling ELLER MOSFETdrivare. Exempelvis:http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?v ... 224249.htm

Varför använder man sig nu av MOSFETdrivare?

Jo, GATERNA på trissorna är kapacitiva, ungfär som om du har en kondensator kopplad mellan en ingång och jord......det betyder att du behöver massor av ström under kort tid för att ladda upp denna kondensator, detta för att omslaget mellan att trissan leder och INTE leder skall vara så kort som möjligt (om stig och falltiderna är för långa så kommer det ligga både hög spänning och hög ström SAMTIDIGT över trissan...inte bra!

MOSFETdrivare kan under kort tid leverera 1-3 Ampere (typ).

Dessutom klarar den föreslagna MOSFET-drivaren att ge ut 15 VOLT!
ELLER rättare sagt lika mysket som kretsens positiva matnings-spänning (max 15 VOLT.....eller så :roll: )

"Tänk nu bara på att du bör använda dig av en MOSFETdrivare till de switchande trissorna (kanske bäst att välja de undre till detta....) "
- "Förlåt, men jag förstår tyvärr inte"

Det går nog vilket som i detta fallet med tanke på att det bara skiljer MAX 3,6 vilt mellan SOURCE-spänningarna på den övre och undre trissan......man man kan inte vara säker...

"Vilket ämne? Jag har följt med denna tråd sen den startade..."

Ok, det finns en annan tråd på forumet med samma namn......ganska omfattande om man säger så.... :lol:

http://www.geekjoan.com/forum/viewtopic ... sc&start=0
Användarvisningsbild
TobbeSwe
Kontakt:

Inlägg av TobbeSwe »

Jag har kollat lite på den tråden förrut, men har aldrig fattat ett ord... men nu börjar jag förstå mer och mer, mest tack vare dig, evert2 :)

För att återgå till p-kanalare... skulle man kunna använda en ICL7662 för att fixa minusspänningen? I så fall skulle jag bara behöva 3,6 - 10 = 6,4 V i stället för 13,6
Gelvin

Inlägg av Gelvin »

$tiff: Provade maxa bryggan igår. Matade 18V och belastade den med en ganska fet motor (ca 2A belastad).
När vi mätte på våra motorer fick vi 7A (belastade) det låter väldigt mycke kan våra värden stämma ?
evert2

Inlägg av evert2 »

Gelvin: Jag har för mig att "ström vid belastning" är den ström som motorn klarar koninuerligt drift (varvtalet "typ" 30-40% vid fullt ös på pedalen).....dock är stallström (då motorn hålls fast vid max pådrag), startström och framförallt snabb ändring av körriktning...så är strömmen betydligt högre än så!

TobbeSwe: "För att återgå till p-kanalare... skulle man kunna använda en ICL7662 för att fixa minusspänningen? I så fall skulle jag bara behöva 3,6 - 10 = 6,4 V i stället för 13,6"

Nja,....om du hade kört med N-kanalare på alla fyra trissorna i H-bryggan....så är ju ändå maxspänningen på de övre trissorna SOURCE =3,6 V . Om du då kopplar in 13,6 volt (jag antar att du använder dig av gemensam jord på 3,6 voltsbatteriet och 13,6 voltsbatteriet)...så blir den MINSTA spänningspotentialen 13,6 V - 3,6 V = 10 V. Då är alltså SORCE-GATE-spänningen (Vgs eller liknande beteckning i datablad) =10 V...för de övre trissorna....

För de undre trissorna har du ju en Vgs på 13,6 Volt vilket är ännu bättre. Om du skall uppnå en Vgs på minst 10 Volt på P-kanalare så är är den potentialan 3,6 V - 10 V = - 6,4 Volt, inte + 6,4 Volt.

Men en minus-spänning hjälper ju inte dig att driva de UNDRE trissorna i H-bryggan. Eller hur...du måste ÄNDÅ ge dom minst 10 Volt....
Användarvisningsbild
TobbeSwe
Kontakt:

Inlägg av TobbeSwe »

Jag menade -6,4 (+6,4 och sen spänningsinvertern)

Grejen med 13,6 V är att jag inte vet va jag skulle få alla de volten ifrån...

När jag mätte på mina motorer (lika dana som Gelvin har) så mätte jag medans jag drog i en skruv i en regel. Då körde jag med full fart tills skruvdragaren stannade för att den inte orkade mer, och fick då 7A med "gasen i borten" och motorn fasthållen. Så 7A är nog stallströmen, eller?
Skriv svar