Värme till elektricitet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Den där vevficklampan som bl.a clas i sjön hadde/har, har ju också ett uttag för att ladda nalle - en sak är väl att veva upp för några minuter LED-lyse (den har NiMh-batterier i sig), men jäkla så sliten i händerna man blir när man vevar fram ström för två minuter laddning av nalle, för ungefär lika lång samtalstid...

det är efter sådana övningar som man verkligen börja uppskatta strömmen ur eluttaget...

---

måhända att en vältränad cyklist kan åstakomma 736 Watt (1 hk) under kortare tid, men det är inte de det handlar om utan hur mycket man kan producera under flera timmar för tex. batteriladdning.

'grisen' kallas inte grisen för trampmaskinens utseende skull - utan snarar hur den som trampar ser ut efter ett tag...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

007sweden skrev:Vad har de kostat?

Och pratar du om ÖverskottsBolaget? De har typ aldrig nåt militärt nuförtiden.. :/
Beror på vilket Ö&B du går till, det i solna har en ganska stor militäravdelning fortfarande.

Vet tyvärr inte vad dom kostade dock.
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Nu har jag iaf gjort ett första försök. Inte så himla vetenskapligt, men jag har iaf något resultat.

Beställde först en sån här.
När jag fick vinnarmailet så bifogade säljaren en produktlista och det visade sig att det fanns särskilda moduler för att köra "tvärtom", som jag tänkt så jag fick en sådan istället.

Idag kom den och jag gjorde ett enkelt test. Monterade en cpu-kylare modell större på ena sidan och ett litet aluminiumblock på den andra. Då jag inte har någon DC/DC-step up (att driva fläkten med) än så tänkte jag kyla med tryckluft under det första testet, men det visade sig att den enda värmeplattan på jobbet antingen var av induktionstyp eller för avancerad för att jag skulle fatta hur den funka. Ingen värme blev det iaf... :?
I vilket fall så har jag ingen tryckluft hemma i köket så det fick kylning utan fläkt/tryckluft. Fick ut ungefär 2.7 volt när spisplattan närmade sig 200 grader. Enligt spec så ska modulen klara runt 220 grader. Borde kunna få ut ungefär lika mycket med lägre temperatur om jag kör fläkten samtidigt.
Detta säger förstås inget om effekten, men det var ju kul att se att man fick lite spänning iaf.

Hittade för övrigt denna DC/DC-omvandlare hos TI. Går att sampla också. Dock måste man fylla i företagets namn så det verkar inte direkt vara ämnat för privatpersoner. De lär knappast bry sig iofs?...

Dubbla peltier-element och en sån spänningsomvandlare kanske ger någon watt. Intressant att se om inte annat... :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kul, hadde du någon last på den?

och mätte du vad du hadde för tempdiff mellan varmt och kallt?

kan du klistra in vilka modeller dom hadde för elgenerering?
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Nej jag hade ingen last, så resultatet säger ju egentligen inget. PM'a mig din email-adress så kan jag skicka listan jag fick.

Den modellen jag köpte heter iaf HT1-12710 och har följande data:
Imax (A): 10
Vmax (V): 15.4
Qmax (W): 89.2
AC Res: 1.16
Tmax (Deg C): 220
Skriv svar