Sida 6 av 6
Postat: 15 november 2006, 20:05:02
av bearing
Om man styr skruvdragaren med elektronik kan man PWM:a så att den går sakta. Man skulle kunna montera en potentiometer på ventilen också och göra så att motorn vrids tills potentiometern är i ett önskat läge.
Postat: 15 november 2006, 20:25:56
av prototypen
Hejsan
Jag har varit borta på jobb i tre dagar och vad ni har hittat på, Tror ni inte att det blir enklare och billigare med en ånggenerator som jag skrev tidigare? Utrymmet var ju på tapeten tidigare och en stor hydraultank full med olja är inte lättstuvat. Ånggeneratorn lägger man på hyllan och trädgårdsslangen hänger man upp på kroken. Eller var det tekniken som var målet (att krångla till något enkelt).
Pulsgivare gör man enkelt med en läsgaffel och en rund plåt med lämpligt antal hål på, fäst på axeln. det går också att sätta en bit reflextejp på någon axel och en reflex sensor (finns i ELFA)
Det finns propotionalventil för hydraulik men den spränger er budget. En kulventil är nog mera digital, öppen eller stängd. En slidventil är bättre på reglering men en ställbar strypventil funkar nog bäst.
Prototypen
Postat: 15 november 2006, 21:10:35
av bearing
Hej
Jag tycker också ånggeneratorn är en bättre ide'. Men jag vet inte hur man ska få tag i material och hur man ska kunna tillverka den med tillräcklig precision för dom pengarna vi har. Hur balansering ska gå till vet jag inte heller. Men det är som sagt en bra ide'.
Jag har fått uppfattningen att det finns mycket delar i "skrotlådan" där pumpen kom ifrån, så en ventil kanske finns där också.
Postat: 15 november 2006, 22:04:32
av chille
Jo tanken var ju att vi skulle använda de delar vi har i första hand. Ventilen är väl egentligen det ända dyra som det är osäkert ifall det finns att tillgå eller inte.
Jo, ånggeneratorn verar riktigt schysst, men det känns som om det får bli ett senare projekt. Tanken var väl att den här skulle vara något mindre och mer som en testversion.
Hur mycket flöde tror ni en stor radiator från typ en hjullastare kan klara? 60l/min är ju en del, dessutom är ju hydrauloljan mer trögflytande. Vad tror ni om att sätta den mellan ventilen och tanken, eller är det risk att det blir för högt tryck där?
Får man bara tag i en ventil så är det nog inga problem att styra den. Känns som om det är ett mindre problem för tillfället.
Postat: 15 november 2006, 22:24:24
av bearing
1 liter per sekund, då kan man räkna ut hastigheten på vätskan om man vet ytorna i kylarens olika delar.
Vad är anslutningen på lastbilskylaren? diameter 0,3 dm?
v=Q/A=1 [dm³/s] / (0,3²*pi/4 [dm²]) = ca 15 [dm/s].
Vätskan kommer alltså att rinna med medelhastigheten 1,5 m/s vid anslutningarna. Det går långsammare längs kanterna, så i centrum går det fortare. (1,5 m/s känns fort.)
Man kan räkna ut vilken kraft det blir på kylaren också p.g.a av hur vätskan styrs. Minns inte hur man gör.
Postat: 16 november 2006, 06:52:17
av Forsgren
Det finns ju oljekylare, siter på dom flesta maskiner som har hydraulsystem..
Postat: 16 november 2006, 10:58:21
av Henry
Och skulle det behövas så har jag en liggandes.
Postat: 16 november 2006, 17:11:52
av chille
Hmm.. 1.5m/s var ju en del. Ett alternativ vore ju att pumpa runt oljan med en separat liten pump, men det känns inte helt rätt.
Henry:
Oj då, det var bra. Vad ska du ha för den om min(a) inte fungerar?
Har föresten köpt två stycken NTC-motstånd från kjell nu, de vi diskuterade om förut. Får väl se om det är något att hänga i granen. Vore perfekt om någon kunde tala om hur man beräknar lämpligt motstånd för bästa möjliga precision. Den ska koppla in till en 10 bitars A/D i en AVR, om det nu spelar någon roll.
Gjorde en ny skiss igår. Dock gick det inte att slänga upp den igår, ska se om det funkar bättre idag.
Funderar på om det inte är läge att med en gång införskaffa en tempsensor för avgas, några förslag på en vettig? Har en K-typ som jag fick med min multimeter som nog klarar ett par hundra grader. Men det var lite plast på den så om man äldade med tändaren så smälte den väldigt lätt. Vore bra att ha en utan några onödiga plastdelar. Riktiga tempsensorer för avgas är väl rätt så dyra?
Känns som om det börjar bli dags för en projekttråd nu.

Postat: 16 november 2006, 18:50:14
av bearing
Har inte hittat boken än men jag gjorde ett excelark som visar kurvan för en spänningsdelare med motstånd + NTC-motstånd. Ser ut som att det fungerar utmärkt att välja ett motstånd som är lika stort som NTC-motståndets värde mitt området man vill läsa av. Databladet finns länkat i tråden jag startade är i allmänt. Blir ganska små värden. 1k verkar lämpligt motstånd för högre temperaturer.
Riktiga EGT-k-givare är dyra. Jag vann en auktion på eBay med fyrpack riktigt fina, stålomspunna kablar osv, men jag fick dem inte och inga pengar tillbaka...
Jag har 2 st k-givare från kjell, ska klara 1000 °C. Har även AD595-kretsar.
Postat: 16 november 2006, 22:52:45
av bearing
Jag blir inte riktigt klok på rotationsriktningen. Funderar på att fästa den grövre axeln på pumpaxeln genom att svarva en invändig kona och sedan gänga M12 innanför (utan att använda kilspåret). Men det funkar ju bara om pumpen ska drivas åt det håll en M-gänga skruvas.
EDIT: Nu förstår jag. Flödet går ju på utsidan av kugghjulen. Då bromsar vår pump rätt för denna konstruktion.
Förresten, angående moment och effekt, enkel formel är:
Effekt [kW] = Moment[Nm] * varvtal [rpm] / 9549
eller:
Effekt [hk] = Moment[Nm] * varvtal [rpm] / 7028
Postat: 17 november 2006, 01:12:32
av Henry
chille: jag har inte själv någon nytta av den längre (skaffade den till ett projekt som är nerlagt) och den är väl ganska så stor då den kom från hydraulsystemet hos en slags timmerlastarmaskin så den klarar nog av en del effekt. Sedan skulle jag nog kunna tro att den behöver rengöras invändigt för den har stått i källaren i ett antal år. Jag hade nog inte velat ha så mycket för den men några få 100-lappar eller så tycker jag i alla fall att den skulle kunna vara värd. Denna är gjord för att användas med en fläkt på 3 dm, så den har också ungefär dessa dimensioner.
Skulle du vilja ha mer detaljerade mått så tror jag att finns någonstans i början av Snabelosts tråd om sitt bygge med den där lastar maskinen, annars kan jag kolla upp det om den skulle vara intressant.
Postat: 19 november 2006, 17:15:22
av chille
Kollade lite på kylaren idag. Det verkar som om den har större anslutning än 30mm, snarare typ 40mm. Dock fick jag inget foto. Men jag ska googla lite på modellen och se vad som sägs. Jag tror nog den räcker. Den verkar ju iaf vara större än Henry's
Hittade även en manometer som går upp till 250 kp/cm2 (observera små bokstäver i kp). Dock fattar jag inte riktigt vad kp/cm2 är, kilopund eller kilopascal? kilopascal ska ju vara kPa, kilopund per kvadratcentimeter låter också skumt, borde väl vara tum?
Kod: Markera allt
OBS: kp=kilopund
1kp = 0.454kg
1kg/cm2 = 14.22 psi = 0.98 bar = 98 kpa
250 kp/cm2 = 113.5kg/cm2 = 111.23bar
Om man förutsätter att det är kPa de menar så blir det ju bara 2.5bar, det låter fjuttigt. Vad tror ni? Om min beräkning nu stämmer så är ju 111bar lite väl snålt, skulle väl bli ett tryck på 180bar vid maxbelastning?

Ska plocka fram kameran så kan jag fota lite.
Hittade även en del hydraulslangar. Finns lite olika storlekar och så. Lämnade kvar de, ska åka dit nästa helg och plocka, då det är dagsljus så man ser vad man håller på med.

Verkar finnas så det räcker iaf. Finns även en del olika övergångar och snabbkopplingar. Dock hittade jag ingen t-koppling, vilket behövs för manometern. Är även ganska stor chans att det ligger några ventiler i botten på containern, men som sagt.... dagsljus... Containern kommer inte tömmas närmsta veckan så ni behöver inte oroa er

Fanns även en liten hydraulpump som jag räddade, dock för liten för bromsning.
Kan tala om att jag och bearing träffades nu i helgen. Vi gjorde upp en lista vad som förhoppningsvis ska vara klart till nästa helg. För min del så ska jag få klart elektroniken. Än så länge har jag ett breadboard med en Mega8, MAX232 och 7805 på. Har även kopplat in stegmotorn. Den genererade så pass hög spänning att det inte behövdes någon OP, räckte med ett par zenerdioder. Ska även få in NTC-termistorn också oh fixa överföringen till datorn.
Hur mycket bearing hinner med vet jag inte, det ansvarar han för själv.
EDIT: Verkar som om 1kp/cm2 även kan vara 0.981bar. Så det skulle ju kunna vara så att kp/cm2 egentligen är kg/cm2.