Fiber eller 5G?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Fiber eller 5G?

Inlägg av danei »

Nerre skrev: 29 oktober 2025, 20:26:47 Hindra och hindra. Du får inte gräva upp gator utan kommunens tillstånd, och de ger inte tillstånd hur som helst.

Att inte ge vem som helst tillstånd att gräva upp gatan kan näppeligen ses som att hindra konkurrens.
Jo, att behandla olika bolag olika är definitivt att hindra konkurrens.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Kommunen har enligt lag ensamrätt att gräva i gatorna (Med ett enda undantag, Televerket fick obehindrat gräva ned kopparnät där de ville, men det är ju inte aktuellt längre.), man kan tycka vad man vill om detta, men det finns rätt många monopol, där kommunerna stänger ute andra konkurrenter.
Fjärrvärme, Vatten, Avlopp, Elnät osv.
Fibernät är bara en liten del av det totala där kommunerna utnyttjar sin monopol-rätt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vilken lag är det?
Elnäten är oftast inte kommunala.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Elnäten är nästan alltid kommunala, utom på landsbygden.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

RoAd skrev: 29 oktober 2025, 18:43:59
TomasL skrev: 29 oktober 2025, 17:49:04 Är väl bara om man kör en server bakom, som man har behov av en fast publik IP.
Nu skrev Glenn "skarp IP" vilket inte är en fackterm. Men jag tror att han bara menar publik IP. Flera operatörer har börjat med sk. CGNAT vilket innebär att kunderna inte får egna publika IP-adresser utan flera kunder delar på en.

Det är en lösning man inte vill ha, även om man inte har en server.
Ja, jag menar skarp som skillnad från en NAT'ad.

Vilket mycket riktigt inte behöver betyda statisk IP.

Och jo, precis som du skriver så kan man absolut vilja ha det även om man inte kör servrar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Orsaken till det är väl att IP-adresserna inte räcker till.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Visst är det så, därför har ju tex bahnhof lösningen att alla får en NAT'ad adress, men de som vill ha en skarp får det bara man ber om det.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

När bytte publika ip namn till skarpa ip?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Glenn skrev: 29 oktober 2025, 22:59:21 Visst är det så, därför har ju tex bahnhof lösningen att alla får en NAT'ad adress, men de som vill ha en skarp får det bara man ber om det.
Så var det nog förrut.
Jag blev lovad en fast IP av Bahnhof när jag frågade dom. När jag sedan flyttade någon månad senare hade de inga fasta IP-adresser. Beror förmodligen också på var du bor.
RoAd

Inlägg av RoAd »

Blev du verkligen lovad en fast IP av dem? Det har så gott som ingen leverantör (till privata kunder) haft någonsin. Menar du inte publik IP?
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Från en del operatörer kan man få en fast IP. Jag fick publik av Bahnhof när jag bad om det, hade kunnat få en fast,om det inte vore för Wetternet. Jag har dock UPS på mina grejer så ytterst sällan jag får en ny IP.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Med Ownit får man en publik, dynamisk ip hos Wetternet som nästan aldrig ändras. Jag har haft samma ip i två år. Ownit konfigurerar sin DHCP att ge samma ip när det är möjligt.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

RoAd skrev: 30 oktober 2025, 10:13:58 Blev du verkligen lovad en fast IP av dem? Det har så gott som ingen leverantör (till privata kunder) haft någonsin. Menar du inte publik IP?
För att det inte ska bli något definitionsmisstag, blev jag lovad en public IP som aldrig skulle ändras.Trodde i varje fall att det var det som var en fast IP. Detta var ca 4 år sedan.
RoAd

Inlägg av RoAd »

Ok, det ser ut som om det faktiskt skulle gå att beställa en låsning till den IP-adress man för tillfället har, så det håller jag med om är publik, fast adress.

Men just den fasta delen är inte så nödvändig (eller ens någon större fördel) tycker jag. Det är bättre att använda DNS för att styra sina tjänster till rätt adress. Annars blir det problem om man behöver byta den i framtiden.

Idag är det väldigt enkelt att använda dynamisk DNS. De flesta routrar för konsumentmarknaden har stöd för ett flertal tjänster.
Garmen

Inlägg av Garmen »

Hade Bahnhof som ISP för ett tag sedan.
Där fungerade den publika IP adressen såsom en fast IP i den mening i alla fall att den inte ändrades under den tid jag hade Bahnhof som ISP.
Min nuvarande ISP fungerar inte så är det gäller publika adresser.
Startar routern om så blir det till att generera nytt certifikat då de delat ut en ny IP adress till mig.
Skriv svar