Sida 6 av 15
Postat: 7 maj 2006, 21:50:30
av Greven
Det bör finnas chock ventiler inbyggt i pumpen som antingen är fasta eller är justerbara ,
Postat: 7 maj 2006, 22:35:51
av Snabelost
Jepp, Andy, någon sådan lösning vore perfekt. Dock tror jag, som greven skriver, att pumpen har inbyggt skydd. Skall kolla upp det.
Henry, hydraulkylare det kan vara av intresse! Har du ungefärliga dimensioner i huvudet?
Förövrigt, i helgen har jag byggt fästen för pump och motor. Har även fräst spår för krysskilarna på mellan axeln och på bakaxeln. Det blev fantastiskt snyggt! Har några bilder men jag hittar i vanlig ordning inte kabeln till kameran...
Hursom så räknar jag med att kunna provköra driften någon gång i veckan beroende på hur mycket kvalitetstid jag får i garaget...

Jag var på momentum i fredags och shoppade remskiva, rotoflex-koppling och några bussningar... 1800:- till att lägga i högen för nödvändiga investeringar!
Måste försöka få tag i oljefilter med armatur i morgon också. Puh, nu är det mycket! Dessutom anländer markteglet vilken dag som helst vilket innebär att frugan kommer att kräva omprioritering!
/Magnus
Postat: 8 maj 2006, 00:44:31
av Henry
Det var en tid sedan jag kom över den så jag fick gå ner i källaren och ta måtten.
Detta är måtten för enbart kylardelen i sig. I höjden är det inkluderat 2 st fästplåtar som är ca 3-4 cm höga som är sträcker sig över och under kylarens storlek i sig, dom är dock en del av hela kylaren.
Denna har varit till en större maskins hydraulsystem så jag såg också att anslutningarna var ganska så tilltagna, ca 3.5 cm i bredd mätt på gängorna.
Kylaren i sig:
Tjocklek: 7.5 cm
Bredd: 33.5 cm
Höjd: 32.5 cm
Fläkthuset:
Bredd och höjd: 34.5 cm
Tjocklek: 4.0 cm
Fläkthål: 31.5 cm
Postat: 8 maj 2006, 08:25:04
av Snabelost
Henry, tack! Den skulle absolut fungera storleksmässigt. Jag återkommer ifall behovet blir konstaterat.
/Magnus
Postat: 8 maj 2006, 23:30:25
av Snabelost
Postat: 9 maj 2006, 02:17:58
av Henry
Skall bli riktigt intressant att se hur det kommer att fungera.

Postat: 10 maj 2006, 00:12:05
av JimmyAndersson
Det ser ju riktigt bra ut. Mycket nyfiken på hur det går. Filma gärna.

Postat: 10 maj 2006, 00:26:54
av Snabelost
Postat: 10 maj 2006, 22:56:28
av Snabelost
Aldrig får man vara riktigt glad...
Idag monterade jag ihop allt och skulle provköra. Alla slangar jag hade köpt passade och jag var gladare än någonsin!
Hursom, jag kopplade ihop allt. Startade motorn. Den startade på första rycket. Låter den gå en stund på tomgång och väntade på att inloppsslangen skulle fyllas. Givetvis hände ingenting. Varför skulle det göra det? Det vore ju för bra. Ökade varvtalet till cirka 2000 rpm. Väntade 1 minut. Ingen olja, inget tryck, ingen rotation på bakaxeln. Stänger ner allt och låter pumpen suga direkt från en 25 liters dunk. Ingen skillnad. Monterar ner och kopplar in borrmaskinen igen. Låter den snurra 10 sekunder sedan har den byggt upp tryck och allt funkar. Bra! Men varför funkar det med borrmaskinen? Hmmm... Jo, av en enkel anledning, den roterar i motsatt riktning. Då vill jag bara lägga mig på garagegolvet och gråta.
Jag har tolkat databladet felaktigt och monterat pumpen på ett sådant sätt att den inte fungerar. Enkelt att ändra? Nja, det innebär en hel del jobb men det går givetvis att genomföra. Skall dock ta med pumpen till en hydraulikexpert och få hans syn på det hela först.
Det blev ingen riktig testning idag tyvärr. Det suger, jag var ju så laddad.
/Magnus
Postat: 11 maj 2006, 00:05:13
av $tiff
Hoppsan hejsan, där fick du en rejäl dos av Muphys "Om allt verkat fungera felfritt så har du uppenbrligen missat någon avgörande detalj."
Gör om, gör rätt!
Hoppas det går att ordna till på ett inte allt för komplicerat sätt!
Postat: 11 maj 2006, 00:22:44
av netrunner
Såja... du är gott sälskap i alla fall.

Så på TV "Monster Grage" att dom gorde samma sak där. Dom fick iofs typ 3% av effekten och trode att motorn var för svag.
Postat: 11 maj 2006, 00:23:21
av jack
Ge inte upp, Snabel!
Postat: 11 maj 2006, 00:54:27
av Henry
Se det positivt på så sätt att det inte var något allvarligt fel på en betydande komponent i det hela, tex pumpen. Med andra ord det går att göra någonting åt utan att det skulle kosta tex en ny pump eller så.
Postat: 11 maj 2006, 10:34:27
av Snabelost
Tack för erat stöd!!
Jag har lämnat in pumpen på en hydrualikfirma idag. När jag klev in i lokalaen såg han på 10 meters håll exakt vad det var för pump jag hade, så det kändes som att dom kunde sina saker!
Dom sa att det går att byta riktning på den eftersom den finns i olika versioner med olika riktning. Tydligen har kommunen massor med sådana hydrostater i drift så dom var vana att serva dom. Dom skulle återkomma med uppgift över vad det kostar att få den konverterad.
Dom talade också om att det var en dyrgrip jag hade... En ny likadan kostar drygt 12000:-!!

Farsan fick den för några år sedan av en skrotsamlare och sedan fick jag den av honom.
/Magnus
Postat: 12 maj 2006, 10:40:13
av Snabelost
Pratade just med hydrualikfirman, dom är klara med pumpen! Dom har bytt rotationsriktning på den och slipat nån platta (fattade inte riktigt men det struntar jag i!). Den hade nästan skurit men dom räddade den i sista stund... Puh!
Skall hämta den snart och montera ihop ikväll. Helt plötsligt börjar jag känna mig lite vissen. Jag är nog sjuk och måste gå hem från jobbet!
Btw, det påminner om en kollega som sjukanmälde sig en dag, till chefen sa han att han hade feber, men till mig förklarade han att han hade fått Pioneer-lunga och Sony-fot. Kort sagt, han hade fått hem sina nya stereoprylar till bilen!
/Magnus