Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Berätta om dina pågående projekt.
ToPNoTCH

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av ToPNoTCH »

Vad var det för fel ?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det som fick igång maskinen (jag vet ännu inte hur man får ljud ur den) var ett backup-batteri som var helt urladdat. Fick göra en fuskkoppling med ett Li-batteri, rätt modell, men originalet har lödfanor så jag fick trixa lite.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Litet kort svar såhär dags:
Vad visar LCD displayen?

(Gissar att den behöver en Factory reset.
Minns inte på rak arm hur man gör det men kan kolla sen.)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Flipprar och knapprar jag på knapparna visar displejen olika parametrar men jag får inget ljud ur den. Någon förslog en INIT, men någon sådan knapp finns inte. Men det här är ett enormt framsteg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Plastplankan (DX7-II:an) får ta semester. Har jobbat med att försöka programmera en skiten jävla sinuston utan resultat. Instruktionerna är nog skrivna för dem som haft en DX7 förut för visst kan jag påbörja programmeringen och komma till att ställa in oscillatorn men hur i hela helvete ställer man parametrarna och sparar dem. Inte en jävla nuffra i instruktionshäftet.
Tror Yamaha utgår från att alla kastar instruktionsböckerna och därför inte anstränger sig att göra dem förståeliga.

Elbasen kom idag. Lite tajt för halsen men några tag med ett slippapper fixar det. Jag ska försöka fräsa ut huvudet för att slippa putsa ihjäl mig.
IMG_0368.JPG
IMG_0371.JPG
Tänkte den här färgkombinationen.
pink.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Stilig!
Jag skulle återkommit om DX7’an, men det dök upp en katt här i tisdags (vi tar ibland hand om djur som har det svårt) och den här gången blev det kämpigare än vanligt.

Men jag vet hur man programmerar synthen, så jag ska bara skriva ihop lite, och då har du det tills du vill/orkar fixa den. :)
PS: Det *är* en knepig synth att programmera. Det är därför så många artister använde standard-ljuden.
”Folk på nätet” säger att jag är bra på det så vi får se. Jag kanske kan skriva ihop något begripligt. Annars har jag flera hundra ljudbanker till den.

Men åter till basen:
Jag gillar hur du tänker med färgerna. Ska bli kul att se vad som händer härnäst. Tycker det är otroligt kul och inspirerande med dina projekt. Själv är jag otroligt långsam nu. Som en snigel i sirap (eller som fransmännen säger: efterrätt). Var kommer den ifrån förresten? Basen alltså. Inte snigeln.

Edit: Du råkar inte ha schema/länk till ”waveshaper”?
Har för mig att det var Buchla (osäker på stavning) som uppfann den för att han inte gillade Moog’s filter, eftersom det var statiskt, dvs bara påverkade ett visst frekvensområde. (Nu används ju waveshaper för att få ett mer distat, ”rör-likt” ljud, men ursprungstanken var raka motsatsen: att göra orgel-ljud mjukare.)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Basen kommer från Harley Benton, som kommer från Thomann. Det finns ju en del olika basar, men valet var mellan en P-bas och en J-bas.

P-basen är symmetrisk och kommer att hänga rakt på väggen. Den har bara en (delad) mikrofon. J-basen är svullen på ena hållet och kommer att hänga snett. Den har två mikrofoner och TRE rattar att ratta på.

Bild

DX7:an, och här ska noteras att det är DX7-II (med E! - Grey Matter), är väl lite sån att "programmera egna ljud är som att byta kolvringar i motorn genom avgasröret".
(Jag lyssnar igenom en del ryskt för att förbereda ett par träffar på temat modern rysk musik, och jag tänker mig att man använder en sådan här synt. Men man spelar "saxofon- och trumpetsolon" och fy fan vad hemskt det låter.)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag letar komponenter till bas/gitarrlåda och hittar billiga element på Knockout Sound, den här bland annat.
Hittar en annan firma, dBakuten som också har billiga element, typ det här.
Man får trycka in ett billigt diskanthorn för att å till det och nån förstärkarmodul från Kina, åsså får man knepa ihop ett försteg med lite mix, ekvalajser, fuss, tremmelå och … 🎶🎶🎶 du ger mig bra vibrationer 🎶🎶🎶🎶.

Är någon möjligtvis bekant med KnockoutSound respektive dBakuten?!

Ett alternativ är att jag nyttjar 10-tummaren (Dayton Audio) jag har som mittbas till basklena högtalare och som sitter i en sketaful låda. Ett 10-tums bredbandselement vore väl ett alternativ men …. 🎶🎶 money money money 🎶🎶🎶

PS. Undrar sa en gädda är tonfisken en gam ….. om mina nötter syns i paragraferna ovan :humm: .
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

PS: Det *är* en knepig synth att programmera. Det är därför så många artister använde standard-ljuden.
Skrev Jimmy Andersson.
Har sett två liknelser:
1) Som att byta kolvringar genom avgasröret.
2) Som att måla hallen genom brevinkastet.

Jag har tagit hem ljudfilerna och har en USB/MIDI-omvandlare men fattar inte hur man för över filerna. Tyvärr är det tunnsått med instruktioner på nätet. NU vill jag få maskinenatt fungera, för om den kan fås att fungera ska lillprinsen ha den (5 år).
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Om filerna är i sysex foramt så kan du kolla denna video https://www.youtube.com/watch?v=5Xachfm3WnI
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jajamensan, visst är de sysex-fileroch himla massa tack för det tipset! :tumupp:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Putsade lite som hastigast plankan idag. Den kändes rätt len men blev ännu lenare med det slippapper jag använde (180-korn). Däremot kändes kanten lite grov så jag får jobba med att slipa ner över kanten (grönt).
Ska jag köra med en filler eller ej??? Grunda???
IMG_0418.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag hade kört med 240-papper också, efter det hade jag känt om det var slätt utan porer. Jag hade nog också ökat på med 400, 600, 800 och till sist 1200-papper.
Filler behöver du för grovt trä med mycket porer.
Vad är det för träslag?

EDIT:
Såg detta på deras hemsida:
Note: Body and neck have been primed with pore filler, and are therefore suitable for direct painting - for staining or other forms of surface treatment, the primer may need to be sanded again
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är .... trä. Nästa fråga.

Från Harley Bentons sida:
Bolt-on maple neck
Rengas body (wood colour may vary)
Amaranth fretboard

Vad är då "trä"?
Rengas, or Melanorrhoea curtisii, is a tropical hardwood species found in Southeast Asia, including the countries of Burma, Thailand, and Malaysia. It is a large tree with a height of up to 100 feet and a trunk diameter of up to 4 feet. The wood of Rengas is usually a light brown color with a yellowish tinge when freshly cut, but darkens with age. It has a medium to fine texture, with a straight grain and a very high natural luster. The wood is very hard and heavy, with excellent strength and shock resistance, making it suitable for a variety of construction and furniture applications. Rengas is also often used for musical instruments and boatbuilding due to its resilience against decay and rot.
Jag har ett ark 2000-papper. Oh några papper däremellan, 320 och 800.
Skriv svar