Här blir inga barn gjorda uppenbarligen men jag hittade en massa kul saker hos BMC - Barton Musical Circuits. Barton har nästan 120 moduler (pcb och i förekommande fall förprogrammerade PICar) och många av dem är definitivt annorlunda, alltså inte de vanlga VCOer, VCFer, VCAer och slikt.
Jag har gjort en lista på saker jag ska beställa:
BMC083 - VC DELAY - en spänningsstyrd delay/eko. Jag ser att den är himla bra genomtänkt. Visserligen har jag väl två (eller tre

) sådana moduler redan men det finns säkert inte plats för en till.
BMC085 - 2X VC LFO - dubbla spänningsstyrda LFOer. Kan användas som klocka till det mesta och spänningsstyrning innebär att man kan ha udda tempon.
BMC096 - 4LFO - Fyrdubbel LFO. Sådana kan man inte ha för många av.
BMC093 - DIODE SHAPER VCA - kör man efter Buchlas filosofi visavi Moogs, ska man addera så mycket information till ens ljudsignaler man bara kan. Jag tänker att den här förstärkaren skapar än mer övertoner och uppfyller det kriteriet med råge.
BMC108 - MIDI TO CV CONVERTER - Det här såg ut som en mycket enkel men väldigt vettig MIDI-omvandlare. Jag har två redan (Midi-midi och USB.MIDI) men den här kan ju landa i något annat syntkadaver.
Men den här hamnade direkt i blickfånget - en lite udda sekvenser. Det är en 8-stegs sekvenser med fyra utgångar där utgångarna stegvis ger kortare och kortare sekvenser ... typ. Här är dokumentationen.
BMC112 - DIVIDED STEP SEQUENCER
Åtta potar kopplade till ingångarna på fyra analoga muxar (CD4051) och dessa klockas med olika frekvens (/2, /4, /8) för att ge olika sekvenser. Verkar ju kul men två saker "stör" mig. Om räknaren ändå varit en Upp/Ner-räknare kunde man gjort mer kul med modulen. Och min gamla idé med en sekvenser med flera utgångar som är förskjutna ett antal klockpulser!!!!
Jag mejlade Barton och uttryckte mina idéer angående kanon-sekvensern och fick ett oväntat svar:
Man kör med hanses koppling men förskjuter potarnas anslutningar till muxarna. Visserligen blir det fasta fördröjningar men ändå ... 2 pulsers, 4 pulsers, 6 pulsers fördröjning. SÅ ENKELT!
Användbart??? Fan vet ....