Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Volvo245GLT »

Electrolux Ergorapido, sladdlös dammsugare.
Efter inte ens tre års sparsam användning så var dess batteri förbrukat... Och lämna in skräpet för batteribyte var "ingen idé" då det enligt butiken skulle kosta mer än en helt ny apparat. :lol:

När jag letade nya NiMh med lödöron vad jag nästan beredd att hålla med, så det fick bli vanliga AA istället. Antar att det inte är att rekommendera, men gick trots allt utmärkt att slipa lite på polerna, tvätta av med isopropanol och sen löda.
Återanvände tabbarna och kablarna från det gamla bateriet, och enda problemet var väl att de nya cellerna (från Clas Ohlson) dels var lite längre p.g.a. pluspolerna, men också större p.g.a. den högre kapaciteten.
Men vilja och våld löste den biten tillslut...
fr_373_size640.jpg
fr_375_size640.jpg
Antar att vi lär få se många sådana här dammsugare hamna på kommunens återvinningscentral inom kort, men den är fick i alla fall fortsatt liv och fungerar bättre än ny! 8)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag tycker om meningen,
"med vilja och våld"
Vår stora härliga Miele ville inte hålla sladdevindan ute!
En reparation skulle vara kostsam.
Det var själva knappen för frigörelse som hängde sig!
Ett enkelt handgrepp, och det löste sig.
Men tricket var att kunna skruva isär apparaten!
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Ah, jag har precis min systers sån dammsugare här (vi har en likadan) som går, men låter lite trött och stänger av sig själv efter en kort stunds körande, är det nått du känner igen?

Jag misstänker batterierna. Var de med lödöron så dyra? Även från ebay? frågan är ju hur bra de är då...

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Inlägg av MarcusUmeå »

Volvo245GLT skrev:Antar att vi lär få se många sådana här dammsugare hamna på kommunens återvinningscentral inom kort, men den är fick i alla fall fortsatt liv och fungerar bättre än ny! 8)
Det har vi redan sett. Massor av såna där slängs. Jag tog hem en och tittade i den men orkade inte ta hand om den för jag hade redan en fullstor dammsugare och den lilla hade ingen nisch att fylla. Så den fick åka tillbaka till återvinningen.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det enda riktigt "elektroniknörd-användbara" på en gammal sådan med trötta batterier är väl laddarens nätdel, och kanske nån lysdiod...

Det här är för övrigt ett av skälen till att jag försöker låta bli batteridrivet om jag köper någon slags elverktyg. Det går förvisso åt lite fler skarvsladdar, men det kan det vara värt. :)
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

adent skrev:Ah, jag har precis min systers sån dammsugare här (vi har en likadan) som går, men låter lite trött och stänger av sig själv efter en kort stunds körande, är det nått du känner igen?
Japp, precis så betedde sig den här med... Full blås i kanske 5 sekunder, sen avtagande hastighet och avstängning efter någon halvminut.

Kollade aldrig på Ebay o.s.v.. utan bara i första bästa butik. Kjell skulle ha 45 kr/st vid köp av 10 st med lödtabbar, d.v.s. ungefär dubbla priset mot laddbara med standardpoler.

Laddaren är på 15 V och 200 mAh och som sagt det enda som ev. är något att spara på om man skrotar en sådan här...
Originalcellerna måste vara av usel kvalité, eller så matar laddaren på hela tiden - trots lysdioden som slocknar när det är fullt? Jag ser då ingen annan förklaring till den korta livslängden. :humm:
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Fast denna håller jämn, men låg, hastighet en stund och stannar sen...
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Termostaten på frukt, svamp & PLA-tork gav upp och nästan smälte PLA:n :( (sämsta PLA-tråd jag köpt).

Bytte den mekaniska termostaten mot en PID-regulator:
Bild

Dock kör jag PID-regulatorn i mode 4 som en vanlig termostat.

/// Marcus
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

mitt containerfynd. en snöslunga. det var fel på tändspolen. tyvärr kostar en ny ca 800kr. vilket var lite väl mycket att lägga på ett containerfynd, som man inte vet om den fungerar i övrigt. men efter lite letande så hittade jag en tändspole till en gräsklippare. den var till brytarlöst system, och det var brytare på snöslungan. men kopplar man bort brytarna så fungerar det oftast.

GNISTA!!!! jippi.

efter massa ryckande utan ett enda liv, så kollade jag när gnistan kom. och självklart så var det längst ner. bara ta bort svänghjulet, kil, och sedan vrida och återmontera utan kil.

FÖRSTA DRAGET!!!
så gick den inte igång.
men andra :)

nu är det bara lite småfix kvar sen ska jag röja snö som aldrig förr.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

lond skrev:Termostaten på frukt, svamp & PLA-tork gav upp och nästan smälte PLA:n :( (sämsta PLA-tråd jag köpt).
Får man fråga vart du köpt tråden och vilken typ det var?
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Lagat spisen som varit trasig några år. En kabel hade lossnat (vanlig kabelsko), såg genast var den skulle sitta så nu funkar alla plattorna igen.
IMG_0885-1.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mac

Inlägg av mac »

Lagade vår digitala ute/innetermometer. Vår busiga 2-åring hade ryckt av sladden till utesensorn. Klippte bort den avryckta biten och lödde in det som var kvar på kretskortet.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Fixade benbrott på Greenmate klipparen. Förstärkte även den sidan som inte var trasig än.
Tekko

Inlägg av Tekko »

En Finlux platt-tv åt en fd arbetskamrat, antog det gammla vanliga med torkade lytar, men i detta fallet var det en diod i nätdelen som hade kortslutit totalt. TV'n var 3 månader gammal när den pajjade.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Varför kladda? Det fanns ju garanti kvar.
Skriv svar