Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Då får det bli golv-PEX... Det är ju bara tillfälligt men tillfälliga saker tenderar ju att bli halvpermanenta. Planen är ju dock att flytta in i oktober så fläktkonvektorn borde ha hittat till förrådet/blocket innan nästa eldningssäsong. PEXen kan jag ju ev. använda på andra ställen i systemet sen...
Jag har ju en tråd på Pellets.info oxå där jag mest diskuterar värmesystemet. Nu skulle jag behöva styra lite prylar och det finns ju en hel del kunskap om sånt här.
Det som ska styras i det nuvarnade systemet:
* Laddautomatik - Automix CT finnes som ska sköta det
* Cirkulationspump till laddning. Ska slås på när man tänder. Har köpt en rökgastermostat från Rinkaby men den har bara 1,5 m kapillärledning och jag skulle behöva ~3-4 meter för att komma ner till maskinrummet. Danei tipsade om den vanligt förekommande PID-regulatorn.
* Shunt Esbe med shuntmotor Esbe ARA 661. Denna shuntmotor har tre tåtar, nolla, fas vänster och fas höger. Man måste då skicka spänning på rätt fas för att vrida den åt rätt håll. Finns det PID-regulatorer liknande den ovan men med två relän så att man kan styra åt båda hållen? Andra tips på hur man kan styra denna motor på ett priseffektivt sätt?
Det jag vill göra är ju att bygga ett eget elskåp med PLC och relän å skit som sköter allt, loggar mot molnet och går att styra via mobilen etc etc. Men jag har ju liiite begränsat med tid så såna exesser får (eventuellt) komma senare. KISS är det som gäller nu för att få till nåt som funkar och är robust.
Edit: Denna kontroller borde ju funka till shunten?
Jag har ju en tråd på Pellets.info oxå där jag mest diskuterar värmesystemet. Nu skulle jag behöva styra lite prylar och det finns ju en hel del kunskap om sånt här.
Det som ska styras i det nuvarnade systemet:
* Laddautomatik - Automix CT finnes som ska sköta det
* Cirkulationspump till laddning. Ska slås på när man tänder. Har köpt en rökgastermostat från Rinkaby men den har bara 1,5 m kapillärledning och jag skulle behöva ~3-4 meter för att komma ner till maskinrummet. Danei tipsade om den vanligt förekommande PID-regulatorn.
* Shunt Esbe med shuntmotor Esbe ARA 661. Denna shuntmotor har tre tåtar, nolla, fas vänster och fas höger. Man måste då skicka spänning på rätt fas för att vrida den åt rätt håll. Finns det PID-regulatorer liknande den ovan men med två relän så att man kan styra åt båda hållen? Andra tips på hur man kan styra denna motor på ett priseffektivt sätt?
Det jag vill göra är ju att bygga ett eget elskåp med PLC och relän å skit som sköter allt, loggar mot molnet och går att styra via mobilen etc etc. Men jag har ju liiite begränsat med tid så såna exesser får (eventuellt) komma senare. KISS är det som gäller nu för att få till nåt som funkar och är robust.
Edit: Denna kontroller borde ju funka till shunten?
Senast redigerad av gunne 6 februari 2014, 14:50:28, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Måste rökgastermostaten sitta i maskinrummet då? Kabeln mellan den och pumpen kan du väl göra hur lång som helst?
Det skulle väl vara om man vill kunna justera den från maskinrummet då förstås.
För shuntmotorn vore väl en reglercentral till en vanlig panna det enklaste?
Det skulle väl vara om man vill kunna justera den från maskinrummet då förstås.
För shuntmotorn vore väl en reglercentral till en vanlig panna det enklaste?
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Jag KAN sätta den längre upp och dra sladd som du säger. Men då sitter den inuti skorstenen och är ganska svår att komma åt. Det känns bättre att ha pinalerna samlade och bara dra upp sensorkabeln/kapillärröret. Mer kabeldragning oxå.
Har du tips på "en reglercentral till en vanlig panna"? Jag har letat mig galen på Esbes sida efter nåt litet enkelt som bara styr deras motor utan att lyckas.
Har du tips på "en reglercentral till en vanlig panna"? Jag har letat mig galen på Esbes sida efter nåt litet enkelt som bara styr deras motor utan att lyckas.
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Jag googlade nyss... shuntreglering eller shuntautomatik verkar den korrekta benämningen vara.
Min tanke var ju att kanske hitta nån som slängt ut sin oljepanna och bytt till värmepump, och ta hand om en reglering som annars hade hamnat på skroten.
Går det inte att sätta den utanpå skorstenen? (Den kanske inte tål klimatet där?)
Jag misstänker att kapillärrör inte kan göras hur långa som helst. Då blir alternativet en elektrisk givare. Då blir det kabel upp ändå. Men då blir det en analog signal i kabeln och det är ju svårare att felsöka om det blir problem, än en ren "till/från"-grej.
Min tanke var ju att kanske hitta nån som slängt ut sin oljepanna och bytt till värmepump, och ta hand om en reglering som annars hade hamnat på skroten.
Går det inte att sätta den utanpå skorstenen? (Den kanske inte tål klimatet där?)
Jag misstänker att kapillärrör inte kan göras hur långa som helst. Då blir alternativet en elektrisk givare. Då blir det kabel upp ändå. Men då blir det en analog signal i kabeln och det är ju svårare att felsöka om det blir problem, än en ren "till/från"-grej.
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
En K-givare med dykrör, kan göras nästan hur lång anslutning som helst + kopplas direkt till PID:en.
/// Marcus
/// Marcus
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Jag beställde en sån där Kina-PID från interwebs nu. Det känns lite överkurs att svetsa i ett dykrör när den bara ska detektera om kaminen är igång eller inte. Det gör ju inget om cirkpumpen går på vid 50 grader eller 200 grader. Men man vill kanske mäta rökgastemperaturen mer exakt i framtiden för att kunna justera och då är det förstås bra med bättre noggrannhet.
Så. Då har jag hela styrningen av laddningen inköpt. Tills PID-lådan kommer kan jag ju bara slå på pumpen manuellt när jag eldar.
Men shunten ska ju styras också. Min initiala plan var att bara styra den så man får en konstant framledningstemperatur men efter att ha läst runt lite på nätet så verkar det som att man ska styra mot utomhustemperaturen om det ska vara nån mening. Korrekt?
Ska man styra mot utomhustemperaturen så funkar ju inte den enkla temperaturstyrningen jag länkade till ovan utan man måste ju ha nåt som både mäter utomhustemp och framledning. Det blir kanske lättast att hitta nån ny/begagnad reglercentral som är gjord för ändamålet. De känns dock omotiverat dyra tycker jag. 3 papp för en låda som mäter temperaturen och räknar ut ett värde för att skicka signal till shuntmotorn...
Så. Då har jag hela styrningen av laddningen inköpt. Tills PID-lådan kommer kan jag ju bara slå på pumpen manuellt när jag eldar.
Men shunten ska ju styras också. Min initiala plan var att bara styra den så man får en konstant framledningstemperatur men efter att ha läst runt lite på nätet så verkar det som att man ska styra mot utomhustemperaturen om det ska vara nån mening. Korrekt?
Ska man styra mot utomhustemperaturen så funkar ju inte den enkla temperaturstyrningen jag länkade till ovan utan man måste ju ha nåt som både mäter utomhustemp och framledning. Det blir kanske lättast att hitta nån ny/begagnad reglercentral som är gjord för ändamålet. De känns dock omotiverat dyra tycker jag. 3 papp för en låda som mäter temperaturen och räknar ut ett värde för att skicka signal till shuntmotorn...
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Man har nytta av en som bara reglerar framledningen, men om man ändå investerar i en så skulle jag välja en som reglerar mot utetemperaturen också. Det var ju synd att du inte fick med den när du köpte shuntmotorn. Men det borde ju gå att hitta begagnat, nypriset känns omotiverat högt.
Typ-k givare finns ju med kapsling, bara att göra en lämplig genomföring i rökröret.
Typ-k givare finns ju med kapsling, bara att göra en lämplig genomföring i rökröret.
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Dessa tempgivare kostar ju inte mycket så jag kanske ska slå till på några såna.

Hittade en reglercentral på blocket för 500(!) spänn.

Om det är hela skåpet så är det ju fett billigt. Lite oklart vad det innehåller men jag pratade just med säljaren och han skulle skicka mer info imorgon.
Hittade en reglercentral på blocket för 500(!) spänn.

Om det är hela skåpet så är det ju fett billigt. Lite oklart vad det innehåller men jag pratade just med säljaren och han skulle skicka mer info imorgon.
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Det ser ut att vara mycket godis. Fråga om du får med utegivaren. Finns det även en innegivare så är bara den värd mycket mer än 500kr. Inte för att jag tror att den skulle vara lämplig för dig. Men den kan du ju sälja vidare. På pelletsforumet var det ju någon som letade efter en sådan. (om det är den modellen) Men jag skulle slå till.
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
+ en plattvärmeväxlare och en cirkulationspump, även dom är värda mer än 500kr.
/// Marcus
/// Marcus
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Fast jag ser inget som ser ut som en shuntmotor på bilden?
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Shuntmotor har jag ju... Jag tänkte slå till på en eller två värmeväxlare oxå men cirkpumpar har jag massor.
Det verkar vara en "RVA 46" som är själva reglerenheten i skåpet. Nåt liknande detta:
http://www.luleaenergi.se/documents/Fja ... dan-99.pdf
http://www.sollentunaenergi.se/fjarrvar ... sRVA36.pdf
Edit: Kollar man här så verkar det ju som att man kan styra en Esbe shuntmotor med likande RVA 36. Det borde kanske funka med RVA 46 för mig då...
Edit2: Centralen på blocket är ju väldigt lik denna central.
Det verkar vara en "RVA 46" som är själva reglerenheten i skåpet. Nåt liknande detta:
http://www.luleaenergi.se/documents/Fja ... dan-99.pdf
http://www.sollentunaenergi.se/fjarrvar ... sRVA36.pdf
Edit: Kollar man här så verkar det ju som att man kan styra en Esbe shuntmotor med likande RVA 36. Det borde kanske funka med RVA 46 för mig då...
Edit2: Centralen på blocket är ju väldigt lik denna central.
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Jag har en sådan styrning kopplad till en ESBE shuntmotor.
Här hittade jag en tämligen utförlig manual.
Framlednings givare bör ju finnas med i lådan. Ute givaren tror jag är en vanlig temoresistor, men det är ju ingen nackdel att få med den. Finns det en inne givare så betingar de ett ganska högt pris. Men den är nog inte till så stor nytta för dig.
Här hittade jag en tämligen utförlig manual.
Framlednings givare bör ju finnas med i lådan. Ute givaren tror jag är en vanlig temoresistor, men det är ju ingen nackdel att få med den. Finns det en inne givare så betingar de ett ganska högt pris. Men den är nog inte till så stor nytta för dig.
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Tack Danei! Jag ska se till att köpa en eller två såna där centraler då de verkar innehålla det jag behöver...
Nu till en annan sak. Jag har ju skruvat upp plåtreglar i maskinrumstaket för att skruva ett innertak i plåt.

Nu letar jag efter plåt. Jag vill helst ha plåt kring 2000x1000 med tjocklek på ca 0,8-1 mm. Gärna grundmålad. Gärna billig. Reglarna sitter med cc ca 500 och man vill ju inte att plåten ska bukta ut/in för mycket mellan reglarna.
Jag snackade med Bevego och fick två tips. Galvad plåt 0,8 mm kostar ca 108 kr/m^2. Vitmålad skyltaluminium 1 mm kostar ca 161 kr/m^2. Den galvade plåten är ju billigare och antagligen styvare. Men jag vill gärna ha vitt/ljusgrått i maskinrummet och det är ju lite stökigt att måla galvad plåt. Jag tror det är värt att pröjsa 50 kr extra per kvadratmeter för att slippa måla då det oxå kostar pengar och tid. Men jag är lite orolig ac 1 mm aluminium blir lite fladdrigt.
¨
Åsikter?
Nån som har tips på billig grundmålad plåt? Jag har letat runt på nätet men inte hittat nåt klockrent.
Man kan ju köpa ren stålplåt 0,9 mm från t.ex. Stena för ca 110 kr/m^2 vilket antagligen är bättre än zinkat om man ska måla. Men helst hade jag ju hittat en 0,8-1 mm vitmålad stålplåt...
Nu till en annan sak. Jag har ju skruvat upp plåtreglar i maskinrumstaket för att skruva ett innertak i plåt.

Nu letar jag efter plåt. Jag vill helst ha plåt kring 2000x1000 med tjocklek på ca 0,8-1 mm. Gärna grundmålad. Gärna billig. Reglarna sitter med cc ca 500 och man vill ju inte att plåten ska bukta ut/in för mycket mellan reglarna.
Jag snackade med Bevego och fick två tips. Galvad plåt 0,8 mm kostar ca 108 kr/m^2. Vitmålad skyltaluminium 1 mm kostar ca 161 kr/m^2. Den galvade plåten är ju billigare och antagligen styvare. Men jag vill gärna ha vitt/ljusgrått i maskinrummet och det är ju lite stökigt att måla galvad plåt. Jag tror det är värt att pröjsa 50 kr extra per kvadratmeter för att slippa måla då det oxå kostar pengar och tid. Men jag är lite orolig ac 1 mm aluminium blir lite fladdrigt.
¨
Åsikter?
Nån som har tips på billig grundmålad plåt? Jag har letat runt på nätet men inte hittat nåt klockrent.
Man kan ju köpa ren stålplåt 0,9 mm från t.ex. Stena för ca 110 kr/m^2 vilket antagligen är bättre än zinkat om man ska måla. Men helst hade jag ju hittat en 0,8-1 mm vitmålad stålplåt...
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Du kan inte smälla in lite extra reglar i mitten av din CC50 och på så vis komma undan med vit aluplåt?