Perklas CNC 3040 - Såld, Letar ny....
Re: Perklas CNC 3040 - Dagens läxa nummer 1
Vad kan jag göra åt för stor kast då ?
Den här 3 skäriga pinnfräsen som jag använde är skrot nu i alla fall, går inte köra med den längre, inte sen den ställde till en smärre brand här igår kväll i alla fall.
Men nu har jag kört lite med V fräsen, det funkar bra, förutom att det blir lite lite bränt på vissa ställen, inte mycket bara lite lite.. vad beror det på, borde jag mata snabbare än 400mm ?
Den här 3 skäriga pinnfräsen som jag använde är skrot nu i alla fall, går inte köra med den längre, inte sen den ställde till en smärre brand här igår kväll i alla fall.
Men nu har jag kört lite med V fräsen, det funkar bra, förutom att det blir lite lite bränt på vissa ställen, inte mycket bara lite lite.. vad beror det på, borde jag mata snabbare än 400mm ?
Beror på vad och vart det kastar men troligtvis byta delen som är dålig.
Har du vägarna förbi Långsele kan du få köpa några 2 och 4mm treskäriga Kina frässtål för det jag gav för dom, dom har 6mm skaft.
Knappt fräst i trä själv men kör man i metall med för låg matning blir det ofta värme och matar man på mer brukar värmen minska under förutsättning att man inte har alldeles för högt varvtal.
Det är en balans mellan matningshastighet och varvtal men om du ökar matningen se upp så du inte packar igen stålet med spån för då går det hett fort. Har du möjlighet kan du blåsa tryckluft mot stålet och kyla/hålla rent.
Har du vägarna förbi Långsele kan du få köpa några 2 och 4mm treskäriga Kina frässtål för det jag gav för dom, dom har 6mm skaft.
Knappt fräst i trä själv men kör man i metall med för låg matning blir det ofta värme och matar man på mer brukar värmen minska under förutsättning att man inte har alldeles för högt varvtal.
Det är en balans mellan matningshastighet och varvtal men om du ökar matningen se upp så du inte packar igen stålet med spån för då går det hett fort. Har du möjlighet kan du blåsa tryckluft mot stålet och kyla/hålla rent.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Körde lite rent allmänt på hyllplan av massivt trä nu, körde med 6.35mm notfräs från jula, varvtal på max och matade 400mm.. dock drog jag upp matningen till 120%. Hela tiden så rök det en aning när jag fräste, blev inte jätte bränt men rök gjorde det, testade då att sänka matningen en aning, blev inte nämnvärt bättre, höjde då lite och blev inte riktigt bra det heller.
Jag tror, att har nånting en gång gått snett med ett stål så är det förbrukat och bara att slänga bort. Och jag tror att dessa Jula stål är bara skit. Och jag tror att man behöver behöver ta reda på lite mer om matning rent generellt för olika material, jo jag såg nån länkade till en sida där om det, ska kolla i den lite mer o se.. trä vette fan om det fanns med där.
Lär man sig att varva och mata korrekt så borde man kunna få även billigare stål att hålla bättre, annars bör man nog köpa massa många olika att ha på lager då det blir mer förbrukningsvara än det hade behövs vara.. men det är jävligt roligt att sitta och greja i Artcam och sen fräsa, även om jag inte kan så mycket än
Kan göra bild till Vector i alla fall, och så kan jag rita enklare grejer åxå tackvare instruktionsvideos från skribent: ochkl0620 och det tackar jag för mycket, utan den hjälpen hade nog detta gått åt skogen.
Jag tror, att har nånting en gång gått snett med ett stål så är det förbrukat och bara att slänga bort. Och jag tror att dessa Jula stål är bara skit. Och jag tror att man behöver behöver ta reda på lite mer om matning rent generellt för olika material, jo jag såg nån länkade till en sida där om det, ska kolla i den lite mer o se.. trä vette fan om det fanns med där.
Lär man sig att varva och mata korrekt så borde man kunna få även billigare stål att hålla bättre, annars bör man nog köpa massa många olika att ha på lager då det blir mer förbrukningsvara än det hade behövs vara.. men det är jävligt roligt att sitta och greja i Artcam och sen fräsa, även om jag inte kan så mycket än

Ser ut som att: Mahogony som är hårdare än dom hyllplanen jag kör i nu kan matas med 1900mm/min med en 6mm stål, varvtalet ska ligga på runt 10000rpm, alltså hälften av max på vridreglaget om det nu är 24k, ja faktiskt lite mindre än hälften åxå. Jag har kört på max varvtal.
Jag tycker matningen var lite väl häftig jag.. 1900mm
Jag tycker matningen var lite väl häftig jag.. 1900mm

Du bör nog sätta dig ner och titta på lite exempel på hur man räknar på "feed and speed".
Tyvärr kan jag inte ge dig några exempel för jag har aldrig brytt mig om att lära mig det utan jag kör på känsla och ljud (och det går åt helvete ibland).
Det finns program som föreslår varvtal och matning om man lägger in materia, diameter, antal skär osv men jag har inte hittat något bra som är gratis.

Tyvärr kan jag inte ge dig några exempel för jag har aldrig brytt mig om att lära mig det utan jag kör på känsla och ljud (och det går åt helvete ibland).
Det finns program som föreslår varvtal och matning om man lägger in materia, diameter, antal skär osv men jag har inte hittat något bra som är gratis.
Jo det var nån som postade en länk här för nån dag sen, där kan man räkna som jag sa i tidigare inlägg, fick fram 1900mm matning i mahogny som är hårdare än dom massiva hyllplanen jag kör i nu, det var därför jag undrade om det inte var lite väl häftigt med nittonhundra i matning.. 

- frownlayer
trä är mjukt, så man varje tand kan ta mycket i varje skär. förutsatt att man får bort spånorna, annars blir det varmt fort. lite tryckluft när du kör är bra.
bränner det igen så sänk skärhastigheten eller höj matningen. att ta för lite i varje skär (för låg matning) ger att stålet bara ligger och gnider och bränner. tänk dig som att hugga med ett stämjärn, har du låg vinkel så kommer stämjärnet bara glida längsmed träet, höjer du vinkeln så går det lätt att hugga bort flisor.
bränner det igen så sänk skärhastigheten eller höj matningen. att ta för lite i varje skär (för låg matning) ger att stålet bara ligger och gnider och bränner. tänk dig som att hugga med ett stämjärn, har du låg vinkel så kommer stämjärnet bara glida längsmed träet, höjer du vinkeln så går det lätt att hugga bort flisor.
Nu har jag testat att köra i trä igen, denna gången satte jag 800mm i matning och så sänkte jag rpm till nästan hälften och oj vad mycket bättre det blev, ja den saktar ju in i svängarna förstås men spurtar på bra på raksträckorna, blev lite lite bränt på nått ställe i dom skarpaste kurvorna dock, inte mycket och syns knappt.
Resultatet blev mycket bättre anser jag och har gett mig en ny generell uppfattning om matning och rpm i trä med 6.35.. notfräs, skulle jag köra med 3mm två skärig pinnfräs vette fan hur jag skulle göra, kanske samma hastighet eftersom två skär greppar rätt bra det åxå.. ?
Resultatet blev mycket bättre anser jag och har gett mig en ny generell uppfattning om matning och rpm i trä med 6.35.. notfräs, skulle jag köra med 3mm två skärig pinnfräs vette fan hur jag skulle göra, kanske samma hastighet eftersom två skär greppar rätt bra det åxå.. ?
- frownlayer
nr1. (Skärhastighet*1000)/pi/diameter på fräs= varvtal
nr2. varvtal*diameter på fräs*pi= skärhastighet*1000
ta din gamla notfräs. och ta reda på din skärhastighet.
överför skärhastigheten till din 3mm fräs.
sen tar du
din matning/ditt varvtal/antal tänder på fräs= matning/tand
och sedan överför det det på samma sätt. förutsatt att du även bör minska din matning/tand iom att fräsen är mindre.
sen tar du
och sedan överför det det på samma sätt. förutsatt att du även bör minska din matning/tand iom att fräsen är mindre.
Som sagt, det finns massor att hitta om du googlar, beräkningsprogram och allmänna rekommendationer. Rent generellt skulle jag säga att du nästan aldrig behöver köra spindel i 25krpm, möjligen vid gravering.
Kan komma med ett annat tips och det är scripts som du kan öppna direkt i Linuxcnc:
http://wiki.linuxcnc.org/cgi-bin/wiki.p ... Generators (du laddar alltså ner *.py-filen och öppnar den i LinuxCNC)
Den första där är ju tex ett script som hjläper dig att räkna ut matning och spindelhastighet, har visserligen aldrig använt den.
Annars är nr 8, ett enkelt gravyrscript lämpligt ibland.
Nr 12 är absolut användbart till allt från att planfräsa ytor till att göra enkla cirklar och rektanglar.
Kan komma med ett annat tips och det är scripts som du kan öppna direkt i Linuxcnc:
http://wiki.linuxcnc.org/cgi-bin/wiki.p ... Generators (du laddar alltså ner *.py-filen och öppnar den i LinuxCNC)
Den första där är ju tex ett script som hjläper dig att räkna ut matning och spindelhastighet, har visserligen aldrig använt den.
Nr 12 är absolut användbart till allt från att planfräsa ytor till att göra enkla cirklar och rektanglar.
-
O hej och hå.. haha, ja det låter komplicerat, ja det är ju inte komplicerat för en som kan sin sak direkt,frownlayer skrev:nr1. (Skärhastighet*1000)/pi/diameter på fräs= varvtal
sen tar du
- frownlayer
Det där ska jag ta och kolla upp, problemet är bara att datorn jag kör LinuxCNC på är jävligt slö på nätet, tar en kvart att göra saker..Borre skrev:Som sagt, det finns massor att hitta om du googlar, beräkningsprogram och allmänna rekommendationer. Rent generellt skulle jag säga att du nästan aldrig behöver köra spindel i 25krpm, möjligen vid gravering.
Ja det är nog så det kallas, faktiskt rätt så bra åxå i många fall, det här kommer verkligen låta illa men jag har faktiskt jobbat i flera år som CNC operatör, fast inte inom svarv eller fräs, snarare stans maskiner och plasma, men klart XYZ stämmer ju med fräs åxå. För min del behövde jag aldrig designa nått, det gjorde tjejerna inne på kontoret, Jag hämtade filerna via nätverket från datorn som var kopplad till Pullmaxen och laddade in filen och såg till att vissa parametrar var rätt, ja och kollade vilket material det skulle vara, tog sugpropparna och traversen med mig till där plåten fanns och hämtade det jag skulle ha och satte fast det i maskinen och var det plasma som skulle göras så förberedde jag för det o när allt var klart.. ja trycka på en knapp och sen bara övervaka, gick nått snett (vilket det ofta gjorde) så blev det nödstopp och fixa felet, sen fortsätta igen.Vilhelmsson skrev:Detta är bra "Learning by doing"
För att komma till saken, i början när jag jobbade där så var jag ju rätt så nybörjare efter den två månader lång internutbildningen på den där maskinen, jag skulle stansa en syrafast plåt som skulle sitta vid utloppet på nån ventil från nått kemiskt labb, plåten kostade 10 tusen per plåt.. jag tänkte mig inte för och valde fel dyna till stansen och hej vad det gick snett, stansen fastnade och maskinen jobbade några sekunder till och tog ju med sig hela plåten och knycklade ihop den till ett konstverk. Jag visste ju vad plåten kostade och slet loss skiten och la den bakom maskinen så ingen kunde se den, och där satt jag och hackade tänder ett tag och funderade samtidigt som jag tänkte bara glida därifrån osynlig, jag kallade på verkstadschefen och frågade två saker: Nu när jag ska köra sån här plåt, om nått går snett vem står för det ? Jo det gör du sa han. Fråga nummer 2: Menar du verkligen det ? Nej då, om nått går snett så kalla på mig så tittar vi och så ljuger vi för VD:n och säger att maskinen är trasig och måste repareras, därför förstördes plåten. Bra sa jag, kom här och titta, han tittade och sa: Nämen vad fint o så skrattade han.
Learning by doing.