Sida 5 av 8
					
				
				Postat: 18 november 2005, 18:41:58
				av Fagge
				Tjusigt med lite kraftelektronik 

 
			 
			
					
				
				Postat: 18 november 2005, 19:40:29
				av Tekko
				Sådär snygga blir aldrig mina stärkare, saknar riktiga verktyg 

  Möjligheterna dessutom för mej att göra mönsterkort existerar inte ens 

 
			 
			
					
				
				Postat: 18 november 2005, 21:37:22
				av Fritzell
				nja... det krävs inte speciellt mycket för att tillverka kretskort. Jag använder mig av UV lampan för 99kr från kjell och belyser från en vanlig lampsockel. Sen framkallar jag och etsar i glasskartonger. Ritar korten i "gratis" versionen av eagle  

 samt skriver ut på några OH blad och lägger på varann så man får bra svärta. Fast man kan ju ha det så att man inte kan göra det heller tyvärr
Visst kunde det vara nått för Fagges Cnc  

 dock känns det lite överkill att fräsa den i cnc bara för några hål 

 fast ioförsej skulle man ju kunna snitsa till det lite isåfall. Men först måste jag få till nån bra styrning av VU metern innan man börjar planera att borra hålen för eventuella leds eller sånt. Hade ju som jag nämnde tidigare en gammal analog mätare (0-20mA i %) som vore cool att använda
 
			 
			
					
				
				Postat: 19 november 2005, 07:39:50
				av pagge
				Skulle du inte kunna koppla ett 30/0.02=1.5K motstånd i sereie med VU-metern och koppla alltihopa mellan utgång och jord? Jag misstänker att det inte ligger så mkt spänning över mätaren så det mesta borde ligga över motståndet, lite som i fallet med lysdiod.
Edit: Grattis till ett lyckat bygge förresten 

. Underbart skönt att allt funkade på en gång 
Edit2: Instämmer med Tekko: sådär snygga blir aldrig mina byggen heller  

 Saknar kunnande och verktyg för snygga mekaniska lösningar  
Edit3: kanske en diod i serie med VU metern också... den vill antagligen bara ha ström åt ett håll.
Edit4: Hmm. många edits 

. Åberopar Arne Ankas fina ordspråk "Att tänka före man talar är som att torka sig i arslet före man skiter"
 
			 
			
					
				
				Postat: 19 november 2005, 13:11:57
				av Fritzell
				hihi.. tack 
 
mjo grymt gött att allting funkade direkt på första försöket 
 
 

 Jo så kan man göra, med en diod i serie som sagt och det skulle bli rätt snyggt och enkelt. Kruxet är ju bara att man kan ju köra steget riktigt hårt även på låga utspänningar om man har tyngre laster så då blir ju det lite missvisande om man gör så 
  
min tanke var att man kunde mäta utströmmen istället. Men jag kommer inte på nån bra lösning på man skall göra det..  

 om man inte hittar nån gammal analog panelinstrument annars hum hum ska gå och rota lite och se om jag kan hitta nått
 
			 
			
					
				
				Postat: 19 november 2005, 19:51:06
				av pagge
				vu metern kommer att gå mellan 0 och max då förstärkaren går mellan 0 och max uteffekt, oavsett last (med tyngre last blir max uteffekt mer bara).
Utströmmen är ju lika dåligt mått på uteffekten som utspänningen. Bägge är beroende av lastresistansen.
Vill du ändå mäta strömmen istället kan du utnyttja spänningen över 0.22 ohms motstånden. Den är i alla lägen (utom just vid crossover) proportionell mot utströmmen.
Vill du sedan lyxa till det kan du fixxa en krets som multiplicerar utström (indirekt uppmätt via utgångsmotstånden) och utspänning (direkt uppmätt från utgången bara, eventuellt spänningsdelad ner). Tadaa, du mäter amplituden på momentaneffekten, lastoberoende.
			 
			
					
				
				Postat: 19 november 2005, 21:16:22
				av Fritzell
				Grejen är att det är ingen vu meter utan bara en "procent meter" som är graderad 0-100% (20mA). Strömmen anser jag är ett bättre mått än spänning eftersom har man ingen last ansluten eller en väldigt högohmig last som man lägger ut hög spänning till, inte belastar steget märkvärt, ger stort utslag på en meter som mäter spänningen på utgången. Det är därför jag vill mäta strömmen istället 
Jag hade redan tänkt använda spänningen över emitterresistorerna. Säg att man tar ut 3A, då blir spänningsfallet nästan 1V med 0.33R motstånd. Om man kunde förstärka upp denna spänning lite går det ju att göra riktigt bra grejer..  

 har kollat på olika OP lösningar men inte hittat nått som funkar än  
 
 
			 
			
					
				
				Postat: 20 november 2005, 10:46:01
				av pagge
				Du skulle kunna använda denna koppling för att förstärka spännningen över motstånden.
Överföringsfunktionen är 
Vout=(Rb/Ra)*(Vin1-Vin2)
Problemet är att de flesta opampar inte gillar +-30V. Så du måste nästan stabba ner matningsspänningen till OPn, t.ex. till +-18V. Det i sin tur leder till att spänningen på + benet inte får överstiga kanske +-15V. Detta i sin tur leder till att RB måste vara mindre än Ra, dvs spänningsdelningen Ra-rb måste resultera i 15V vid 30 in. Det sätter en spärr på det gain du kan ha till < 1 med dessa valda parametrar (opamp på +-18V och matningsspänning på +-30V).
Summa kardemumma så klarar du dig med låg förstärkning så är det inget problem. Vill du ha mer förstärkning med denna lösning måste du antingen hitta en op som klarar hög spänning eller hänga på ytterligare en op som förstärkarsteg efter den första. Antagligen är det sista alternativet att föredra.
Edit: opn i bilden är bara första bästa jag hittade i eagle med rätt symbol.
 
			 
			
					
				
				Postat: 20 november 2005, 14:58:33
				av Fritzell
				Den där kopplingen funkade utmärkt i simulatorn. Tack  
 
Hittade en gammal dB mätare som gav fullt utslag vid 200mV. Använder man 33k/10k potential och sätter en pot på utgången behövs ingen extra op till en så känslig spole samt att man kan trimma in den exakt. Om man ska byta upp sig till en fetare mätare eller Leds osv är det ju ganska simpelt att hänga på en extra op.
litet schema: 
http://files.upl.silentwhisper.net/uplo ... roller.GIF
Tack än en gång. Ska se om jag kan löda ihop den här kretsen inom de närmsta dagarna.
 
			 
			
					
				
				Postat: 20 november 2005, 19:25:59
				av pagge
				Ser bra ut, lycka till med bygget 

 
			 
			
					
				
				Postat: 23 november 2005, 19:43:24
				av Fritzell
				Okej har nu byggt VU-mätar kretsen och testat den med lite blandat resultat :=)
Använde en analog mätare och kopplade via Op-kopplingen och man kan säga att den känns lite "logaritmisk". Vid ganska låg volym ger den inget utslag och ökar man lite så börjar den hoppa till maximum även fast man bara belastar den med pyttelie medelström.
Skulle tro att det beror på att signalen som kommer, kommer som en "spik" och får mätaren att studsa upp med massa kraft. Man skulle behöva nån konding eller nått som slöar ner hela processen. Fast å andra sidan svarar den ju inte lika snabbt då heller 
 Provade koppla mätaren via ett RC-filter men det verka inte göra så stor skillnad. Dessutom verkade det heller inte spela nån roll ifall om man körde med eller utan belastning  
 
Jaja får se hur det blir med detta mäteriet. Får lägga det på hyllan lite tills vidare. I bästa fall ska jag försöka börja på front-plåten imorron iaf. Här är ritningen på hurden är tänkt ska se ut iaf 
http://files.upl.silentwhisper.net/uplo ... prints.GIF 
			 
			
					
				
				Postat: 25 november 2005, 09:48:08
				av Andy
				Grattis till ett snyggt jobb, bara en fråga: Varför stänga in värmen mitt i lådan? Borde inte kylarna sitta på utsidan? Men det blir kanske inte så varmt eller är fläktar planerade?
			 
			
					
				
				Postat: 25 november 2005, 11:40:13
				av Tekko
				Andy, om du kollar tidigare i tråden så ser du att han har en ventilationsgaller ovanför flänsen.
			 
			
					
				
				Postat: 25 november 2005, 17:30:03
				av Andy
				Jo, jag såg gallret men för att det ska fungera måste lådan även ha ett galler i botten och stå på fötter om det ska ha mer än en visuell effekt. Luften måste enligt min mening kunna cirkulera om det ska bli någon kylande effekt. Dessutom gör den mindre kylaren inte mycket nytta utan fläkt eftersom den har fenorna horisontellt (värmen stiger uppåt) om man inte har en fläkt till den.
Men det är ju irrelevant om grejorna ändå inte utvecklar någon större värme som jag sa tidigare.
			 
			
					
				
				Postat: 25 november 2005, 19:42:32
				av Fritzell
				Flänsarna är ganska överdimensionerade,  men även om dom skulle bli mycket varma kan värmen stiga upp genom gallret som sagt. Skulle det inte funka är det bara trycka dit en fläkt 
