Sida 5 av 6

Re: Energieffektiv bil

Postat: 5 mars 2013, 16:20:24
av danei
Det verkar som att jag rört ihop det.

Re: Energieffektiv bil

Postat: 6 mars 2013, 00:29:33
av danei

Re: Energieffektiv bil

Postat: 6 mars 2013, 13:26:07
av bearing
En lovande förbränningsmotorteknik är HCCI, som har potential till över 50% verkningsgrad. Jag har uppfattat att problemet med att köra utan tändstift är att få blandningen att antändas i alla varierande last- och varvtalsfall som förekommer i en bil. Men om man skulle använda motorn i en seriehybrid, då skulle det gå att köra motorn på konstant varvtal och konstant last. Då skulle motorn inte behöva vara så stor, det skulle räcka med att den klarar medeleffekten i t.ex. 110km/h.

Små motorer har generellt lägre verkningsgrad än större. Men om motorn optimeras för endast en lastpunkt, borde det gå att nå runt 50% verkningsgrad även på en liten motor.

Små bilar brukar ha problem med att värma kupén. Värmen som kyls ur cylinderblocket räcker helt enkelt inte. Detta blir ett större problem om motorn är ännu mindre, och har högre verkningsgrad. Min idé är att vattenmantla avgasröret, så att även denna värme används för att värma kupén.

Re: Energieffektiv bil

Postat: 6 mars 2013, 18:05:50
av Biker
Sl har kört bussar med en Saab personbilsmotor i HCCI arbetsläge har jag för mig och det som seriehybrid.

En körbar motor med brett varvtals område är alltid en kompromiss , titta på Volvos nya lastbilar där
den nya växellådan håller motorn i ett mycket snävt vartalsområde +/- 500 rpm eller mindre.

Re: Energieffektiv bil

Postat: 17 mars 2013, 09:15:11
av Timpa
Ett intressant experiment gjorde väl Mythusters när dom gjorde golfbolls yta på på bilen och sänkte förbrukningen.
Samma fenomen som med simdräkterna av hajfjälls yta. Det kan vara något att anama kanske.

Re: Energieffektiv bil

Postat: 17 mars 2013, 10:04:21
av Nerre
Hmm, jag trodde golfbollens yta var för att den i kombination med spinnen ger en lyfteffekt (som en flygplansvinge)?

Har för mig att en klasskompis höll nåt föredrag om det på gymnasiet.

Re: Energieffektiv bil

Postat: 17 mars 2013, 10:27:01
av YngLi
Hade inte spjutkastarna någon slags nopprig tape på sina spjut under en period också?
Hittade lite om dessa saker http://www.racecar-engineering.com/arti ... duce-drag/

Re: Energieffektiv bil

Postat: 17 mars 2013, 12:15:50
av danei
Dessa knottrar har man bara nytta av om det är dålig aerodynamik från början. De ger turbulens som kan bryta upp ännu värre turbulens. Det finns en anledning till att ingen aerodynamisk pryl har gropar.

Re: Energieffektiv bil

Postat: 17 mars 2013, 15:16:53
av blueint
Mikroskopiska sinusgropar skall tydligen vara förbättrande även på en slät flygkropp. Det togs upp på SVT Rapport för några år sedan.

Re: Energieffektiv bil

Postat: 17 mars 2013, 15:35:34
av danei
Om man inte har ett laminärt flöde kan det vara det. Jag vet att SAAB och Boeing håller på med ett projekt där man ska testa en extremt slät yta. Inga nitar eller skarvar alls.

Re: Energieffektiv bil

Postat: 17 mars 2013, 16:43:44
av YngLi
SAAB har visst redan testat principen utan skarvar och nitar för längesedan "The entire body was stamped out of one piece of sheet metal and then cut to accommodate doors and windows." enligt en länk tidigare i denna tråd http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_92 :)

Re: Energieffektiv bil

Postat: 17 mars 2013, 16:44:29
av blueint
Resultat?

Re: Energieffektiv bil

Postat: 17 mars 2013, 16:53:21
av YngLi
"The design was very aerodynamic for its time"

Re: Energieffektiv bil

Postat: 17 mars 2013, 17:37:03
av blueint
Innebär det att kostnaden för designen resulterade i kostnadsbesparing på bränsle mm så att det betalar sig?

Re: Energieffektiv bil

Postat: 17 mars 2013, 18:46:50
av bearing
Det är en 60 år gammal bil. Vem förväntar du dig ska kunna svara på frågan? vad är egentligen syftet med frågan? varför förutsätter du att det skulle vara dyrare att tillverka karossen på det här viset? vad har femtiotalets saabägares privatekonomi med tråden att göra?