Örjans ROV

Berätta om dina pågående projekt.
Nerre

Re: Örjans ROV

Inlägg av Nerre »

Vad ska den vara vattentät för? Det är ju bara magneter?

Eller vänta nu, menar du delen med lindningarna? Den är ju bara att gjuta in i epoxy?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tänkte mer om de korroderar.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja, iofs, men det borde ju räcka med ett tunnt lager epoxy eller lack ovanpå bara?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, tanke, dels
A, om det fäster ordentligt i aluminium och liknande legeringar mot krypfukt (som torde vara det största problemet om man vill kladda på lim).
B. hurpass känsligt det blir mot obalans
C. Kritisk bygghöjd för tätskiktet blir mycket liten gissar jag.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Men hur länge behöver det hålla? Är det så farligt om magneterna behöver bytas ut varje år?

Det lär ju i alla fall hålla bättre än helt öppna grejer.

Du får ju exakt samma problem om du ska bygga nån form av magnetkoppling. Även där måste ju magneterna korrosionsskyddas.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tror faktiskt dedär håller ganska länge om man som sagt bara kommer ihåg att spola rent dem ordentligt från salt och låter dem torka ordentligt. :)
De brukar ju vara gjorda av alu baserade lättvikts material som tål den miljön betydligt bättre än små DC kolmotorer av pressad bleckplåt.
ojje

Manipulator

Inlägg av ojje »

Tänkte att en gripklo skulle komma till i version 2 av Paddan. Nu har jag tydligen satt igång med en sådan i alla fall. Tillverkade en prototyp som verkar funka och har nu ritat lite på en slutversion.

Har lyckats få i planetväxel och motor i ett 32 mm PVC-rör. Fäster ett 8 mm aluminiumrör i utgående axel från växellådan och tänker mig en kabelgenomföring för tätning mot axeln. I röret fäster jag en 6 mm rostfri bult som sedan för överföra kraften till gripklon.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ojje

Annat pyssel

Inlägg av ojje »

Har under lediga stunder i vår knåpat ihop en fågelholk med en kamera. I morse såg jag detta:

Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Jag är lite nyfiken på hur det går för dig och ROV:n. Med den takten du haft tidigare borde du redan ha provkört, kört skarpt och börjat bygga på nästa version. :)
ojje

Inlägg av ojje »

Får verkligen beklaga att takten reducerats... Lite mycket på jobbet, sjösättning av båt, barndop mm.
Hoppas snart komma igång igen. Gripklon har varit lite trixig, men hoppas snart den kan monteras ihop.
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Förlåt! Det är förstås inte meningen att stressa dig. Jag tycker det är en intressant variant av ROV så jag är nyfiken på hur den fungerar i praktiken. Många ROV-trådar verkar dö ut här så det är kul att läsa om någon som lyckas ta sig hela vägen.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Främsta anledningen till att jag inte börjat bygga en ROV är att jag inte vet om jag skulle slutföra det:)

Men jag är bra sugen.

Jag vill bara hitta en fiffig lösning på motorer, nån variant med outrunner BLDC eller nåt. Och så ha en massa pengar över...:)
ojje

Gripklo monterad

Inlägg av ojje »

Att konstruera och bygga en gripklo var lite bökigare än jag trott.
Här har jag valt att göra kraftöverföringen från motorn till själva gripklon vattentät. Tror att det blir rätt okej att använda en kabelgenomföring där jag kan dra åt packningen för ett tätare förband.
Hela maskinhuset är dessutom fyllt med smörjfett för propelleraxlar.

En första provkörning finns här:
Bola

Inlägg av Bola »

Får säga att gripklon ser riktigt snygg ut! Ska bli mycket spännande att se den in action i vattnet.
Är också riktigt sugen på att bygga en, men jag måste nog avsluta ett par projekt innan det. Tänk vad mycket skruvmejslar och schacklar man skulle kunna hämta upp som man tappad vid båtplatsen...
ojje

Elektronik

Inlägg av ojje »

Första steget i elektromekaniken färdig. Nu skall jag börja provköra alla rutiner så jag vet att jag kopplat och tänkt rätt...
Skriv svar